ورود آفرودسواران به عرصه‌های طبیعی همدان ممنوع است

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه ورود آفرودسواران به عرصه‌های طبیعی همدان ممنوع است گفت: یگان حفاظت این اداره کل اجازه ورود آنها به عرصه‌های جنگلی و مرتعی را نمی‌دهد و در صورت مشاهده، فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

اسفندیار خزائی روز شنبه در نشست بررسی وضعیت آفرود سواری که به منظور جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست برگزار شد افزود: برخی آفرود سواران در مناطق ارزشمند از نظر منابع طبیعی نظیر کوهستان و دامنه‌های الوند، دره مراد بیگ، حیدره و تاریک دره حضور می‌یابند در حالیکه از این پس به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم آنها با ورود به این عرصه‌ها به منابع طبیعی خسارت وارد کنند.

وی با بیان اینکه گشت، مراقبت و شناسایی عاملان تخریب منابع طبیعی تشدید می شود اضافه کرد: گردشگری و ورزش بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست معنی ندارد و آفرود سواری تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را به همراه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه تخریب عرصه‌های طبیعی از هیچ کس پذیرفتنی نیست اظهار داشت: برای انجام ورزش‌های بین‌المللی نظیر آفرودسواری و موتورسواری باید تدابیر منطقی پیش‌بینی کرد تا زمینه تخریب عناصر طبیعی فراهم نشود.

خزائی افزود: آفرود سواری و موتور سواری خسارت فیزیکی زیادی به اکوسیستم طبیعی و زیستگاه‌های گیاهی و جانوری وارد کرده همچنین باعث تخریب ساختمان و بافت خاک می‌شود.

وی توضیح داد: برای تشکیل یک سانتی متر مکعب خاک سالیان سال زمان نیاز است بنابراین شایسته نیست برای تفریح و سرگرمی عده‌ای منابع پایه آب و خاک که متعلق به عموم مردم است دچار خسارت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: یکی دیگر از خسارت‌هایی که آفرود سواری می‌تواند به طبیعت برساند تخریب پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی ، جابجائی خاک و از بین بردن گیاهان نادر داروئی و خوراکی است.

خزائی با بیان اینکه این قبیل وسایط نقلیه به خاطر داشتن موتورهای پُرقدرت اراضی ملی و گونه ای گیاهی را تخریب و نابود می‌کنند گفت: این اداره کل می‌تواند با کار کارشناسی که منافاتی با محیط زیست نداشته باشد مکانی را برای این ورزش پیش بینی کند که در این باره انتظار می‌رود متولیان امر پیشگام شوند.

وی تاکید کرد: تضارب آرا، همفکری و گفت‌ و گو برای آسیب نزدن آفرود سواری به محیط زیست و منابع طبیعی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و رسانه ها در این زمینه اقدام به آگاهی بخشی کنند همچنین متولیان ورزش و دیگر نهادها برای برخورد با متخلفان ورود کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha