ناشنوایان هم می‌توانند از مدرسه تلویزیونی بهره ببرند

تهران- ایرنا- مدیر شبکه آموزش سیما، گفت: مرحله سوم مدرسه تلویزیونی که درحال به‌روزرسانی است، علاوه بر استودیو جدید و افزودن استودیوی مجازی قرار است تا دانش‌آموزان استثنایی (ناشنوایان) را هم در بر بگیرد.

نشست خبری مسعود احمدی افزادی (مدیر شبکه آموزش و رییس ستاد مهارت‌آموزی سیما) به مناسبت روز ملی مهارت، ظهر امروز دوشنبه ۶ مرداد، در سالن جلسات شبکه هفت سیما برگزار شد.

احمدی افزادی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز ملی مهارت، هفته مهارت و روز خبرنگار، علت کوچک بودن جلسه را رعایت موازین ستاد ملی مباررزه با کرونا و الزام به فاصله گذاری اجتماعی عنوان کرد و گفت: سال‌ها در کار خبری بوده‌ام و در این زمینه تجربه دارم؛ خبرنگاری شغل حساسی است که کمتر مورد عنایت قرار می‌گیرد اما باید به آن توجه داشت و تقدیر نمود.

وی در ادامه با اشاره به کلیت برنامه‌های شبکه آموزش خاطرنشان کرد: شبکۀ آموزش در سه حوزه برنامه برای ارائه دارد که عبارتند از: حوزه‌های آموزش، مهارت آموزی و زبان فارسی.

مدیر شبکه آموزش افزود: شبکۀ آموزش به عنوان شبکۀ سراسری قرارگاه دو موضوع مهم و راهبردی در سیما است که عبارتند از: ستاد قرارگاه مهارت آموزی و ستاد قرارگاه حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی.

آموزش مهارت، موضوعی که باید اهمیت آن را دریافت

ماموریت شبکۀ آموزش از بدو تاسیس تا سال ۹۷ تحققق عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی بود که پس از آن با مبحث مهارت آموزی تکمیل شد و ماموریت خود را به «مردم»، «آموزش» و «مهارت» بدل ساخت؛ و در این راستا مبنا بر مردمی بودن، تحقق عدالت آموزشی و دستیابی به یک نتیجۀ موثر از آموزش یعنی مهارت تاکید شد. احمدی افزادی در ادامه و در اشاره به برنامه‌های شبکۀ آموزش گفت: در این مدت برنامه‌های چون «ماهر باش»، «میز مهارت»، و «فوت و فن» و برنامه مطالبه‌گرانه‌ای به اسم «به وقت ایران» (نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم در این برنامه حضور دارند) و چندین برنامۀ دیگر مرتبط با صنایع دستی، مهارت به معنای کسب و کار و توانمندی‌های فردی و ارتقای توانایی شغلی در این شبکه تولید شده است.

وی افزود: رویکرد ما در تولید، تولید موثر، کم هزینه و کوتاه مدت است که با نیازمندی‌های جامعه هم سنخیت داشته باشد.

احمدی افزادی یکی از نواقص این روزها را عدم آشنایی و تسلط نسل جوان و نوجوان با مهارت‌های دستی و توانایی کار با دست و تعمیرات عنوان کرد و گفت: برنامه‌ای به منظور تقویت مهارت کار با دست و تعمیرات در نوجوانان و سایر رده‌های سنی تولید کرده‌ایم که این برنامه ۳ دقیقه‌ای است  و تا کنون ۱۵۰ قسمت از آن تولید شده که از مهارت‌های ساده‌ای چون ریختن گچ دیوار و نقائص این چنینی تا تعمیرات لوازم برقی را آموزش می‌دهد؛ و این نوع از برنامه‌سازی به دلیل زمان کوتاهی که دارد، هم سبک تلقی می‌شود، هم تاثیرگذار است و هم قابلیت نشر و ترویج در برودکست و در فضای مجازی را دارد.

امروز در سیما برنامه‌ای مستقل و دقیق را داریم که با یک آنتن زنده و در ساعات ۲۱:۴۵ تا ۲۲:۴۵ دو شب در هفته و با تاکید بر تخصص و مهارت، موضوعات و محورهایی چالش‌گرایانه و مطالبه‌گر را مطرح می‌سازد. در این برنامه با عنوان «به وقت ایران» با توجه به نقش و جایگاه نمایندگان مجلس در قانونگذاری و نمایندگی مردم، میزی به آنان اختصاص یافته است تا مسائل و موضوعات با تمرکز بر مهارت در اینجا مطرح و بیان شوند.

وی ادامه داد: بی‌مهارتی یکی از مهمترین نقاط ضعف و مشکلاتی است که ما از آن رنج می‌بریم و همچنان با مسئلۀ کارگرغیرماهر دست به گریبانیم. قطعا و حتما برای رسیدن به توسعه و دستیابی به جهش تولید باید به این موضوع توجه کرد و به جوان ایرانی به عنوان جوانی ماهر با سرپنجه‌های توانمند بیاندیشیم. 

عدالتی که برای دانش‌آموزان محقق شد

احمدی افزادی در ادامه به همکاری‌های مشترک سیما و به ویژه شبکۀ آموزش با سازمان‌های برجسته‌ای چون جهاد کشاورزی که نمود آن در برنامۀ «رویش» قابل مشاهده است و همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و ضمن تشکر از زحمات و ایده‌های رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای دکتر سلیمان پاک سرشت، اقدام فنی و حرفه‌ای برای حضور در مسابقات جهانی مهارت «کازان» که سال گذشته برگزار شد را شایستته تقدیر دانست؛ آن هم در شرایطی که این مسابقات و اهمیت و جایگاه آن در ایران اصلا شناخه شده نبود.

هر کاری و در هر ابعادی (بزرگ، کوچک و متوسط) باید یک پیوست رسانه‌ای در کنار خود داشته باشد؛ اگر در گذشته پیوست فرهنگی برای هرکاری تجویز می‌شد، عقیده دارم که امروز باید پیوست رسانه‌ی همراه هرکاری باشد و دلیل این که این همه کاری که در کشور انجام می‌شود، دیده نمی‌شود، همین عدم برخورداری از این پیوست رسانه‌ای است. باید در کنار هر پروژه در این کشور، یک خبرنگار باشد و وقایع را ثبت کند تا آن اتفاق دیده، شنیده و خوانده شود. مدیر شبکه آموزش در بخشی دیگر و در اشاره به برنامه‌های درحال ساخت و تدوین در این شبکه به دو مسابقۀ تلویزیونی اشاره کرد و گفت: دو مسابقه را در دستور کار داریم که یکی در مرحلۀ اجرا و دیگری در مرحلۀ طراحی است؛ مسابقۀ اول با عنوان «۷۷ ساعت» (با نام قبلی در زمین مهارت) است که شامل محورهایی چون مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فنی و کسب و کار و تاب‌آوری شده و در دو فضای طبیعت و استودیو فیلمبرداری می‌شود که در حال حاضر بخش طبیعیت آن به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب در حال ضبط و تصویربرداری و تولید است که امیدواریم در پاییز امسال روی آنتن برود.

وی ادامه داد: مسابقه دیگری هم با محوریت صندوق کارآفرینی کشور در حال آماده‌سازی است و محوریت آن جوان-ماهران در شهرها و مناطق کمی دورتر از پایتخت هستند و این مسابقه در حال پیش تولید است.

احمدی افزادی با تحسین ایده مدرسۀ تلویزیونی که ۹۸درصد پوشش را در شبکۀ ۷ سیما داشته، آن را آغازگر فصلی نوین در سیستم آموزشی کشور خواند که در برهه‌ای حساس (اوایل اسفند ۹۸ و شروع کرونا) علاوه بر رهایی ۱۵ میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایشان از سردرگمی، بابی از عدالت آموزشی را در کشور گشود که نباید اجازه داد کاهش یابد یا کمرنگ گردد. این شیوه بی‌شک معادلی جدید برای عدالت آموزشی به گونه‌ای بود که پیش از آن امکان تحقق نداشت.

احمدی افزادی یادآور شد: «مدرسۀ ایران» را با تنها ۱۰ کلاس در اسفند ۹۸ شروع کردیم و در اردیبهشت ۹۹ به ۳۶ کلاس رساندیم و تا کنون بیش از ۴ هزار کلاس برگزار کرده‌ایم. مدرسۀ تلویزیونی اول تا ۲۰ خرداد بود، پس از آن مدرسۀ تابستانی شروع شد و مرحلۀ سوم از  ۱۵ شهریور شروع می‌شود که ما برای آن اعلام آمادگی کامل داریم.

مرحلۀ سوم مدرسۀ تابستانی تلویزیون که درحال به‌روزرسانی است، علاوه بر استودیو جدید و افزودن استودیوی مجازی قرار است تا دانش‌آموزان استثنایی (ناشنوایان) را هم در بر بگیرد.

این مدرسه و این ایده فرصتی بود که محقق شد تا برای اولین بار عدالت آموزشی معنا شود؛ یعنی بر اساس این شیوه یک معلم برای تمام کشور به شکلی واحد تدریس کرد؛ ضمن این که سرفصل‌های مدارس در سراسر کشور که پیش از این به شیوه‌های مختلف تدریس می‌شد، به شکلی واحد ارائه شد و دیگر تفاوتی بین دانش‌آموز در تهران با شرق و غرب ایران نبود.

زبان فارسی، محور تمرکز سیما

احمدی افزادی در ادامه و در اشاره به اهمیت و دغدغه‌مندی نسبت به زبان فارسی به عنوان موضوعی تمدنی و فراحاکمیتی با تاکید بر همکاری پیوسته و کامل با فرهنگستان زبان فارسی و تشکیل ستاد زبان فارسی در سیما، پرداخت به زبان فارسی را متمرکزتر خواند.

وی اشاره کرد که تمامی شبکه‌ها این موضوع را محوریت خود قرار داده و در برنامک‌ها و آیتم‌هایی هرچند کوتاه سعی در ترویج صحیح آن دارند.

«فارسی‌بان» عنوان برنامه دیگری است که توسط شبکۀ آموزش درحال ساخت است؛ در این برنامه گروهی سیار به صورتی چالش‌نگارانه و مطالبه‌گر اسامی غیرفارسی و غیرمتجانس و واژگان خارجی و غیرصحیح را در سردرها، مشاغل و... رصد کرده و پیگیری می‌کنند که چگونه دستگاه‌های ذی‌ربط چنین مواردی را مصوب کرده‌اند.

سری جدید «مشاعره» با اجرای اسماعیل آذر در حال آماده سازی و سری جدید «قندپهلو» نیز در مرحله طراحی است تا بتوانیم پخش آن را از پاییز داشته باشیم که با توجه به بحث کرونا تغییراتی در آن خواهیم داشت. ضمن این که دو برنامه با همکاری سازمان بورس خواهیم داشت که ۳ روز در هفته به مخاطبان آموزش خواهد داد تا چگونه به دور از هیجان وارد بازار بورس شده و در چه زمینه‌های سرمایه‌گذاری کنند.مدیر شبکه آموزش تصریح کرد: از روزی که آموزش تلویزیونی به ما ابلاغ شد (۷ اسفند) تا روزی که ما اولین کلاس را برگزار کردیم (۱۰ اسفند) تاکنون ۱۴۶ کلاس تلویزیونی برگزار شده و تدریس در تلویزیون قطع نشده است. قطعا این پروسه بسیار خسته کننده و هزینه و زمان‌بر بوده است؛ به خصوص که عمدۀ این برنامه‌ها به صورت زنده پخش شده است؛ پخش زنده را شیوه‌ای مطلوب دانستیم چرا که اثرکذاری آن بسیار بالاست (به همان اندازه البته سختی و هزینه آن بالاست) و باعث همزادپنداری بین دانش‌آموز با معلمی می‌شد که در همان لحظه علااوه بر آموزش درخواست پوشیدن ماسک و رعایت نکات بهداشتی برای پرهیز از بیماری داشت.

در نهایت و به رغم خستگی زیاد حجم این عملیات به قدری نوآورانه بود و به شکلی عدالت آموزشی را محقق ساخت که دیگر این مدل آموزشی نباید تعطیل شود. اگر آموزش تلویزیونی تعطیل شود، آن هم در شرایطی که آموزش مجازی به خانواده‌ها ورود پیدا کرده تهدید ورود انواع آموزش‌های کم بنیه برای خانواده‌ها جدی است.

احمدی افزادی ادامه داد: تا بیستم اردیبهشت حدود سی میلیون نفر کلاس‌های ما را دانلود کرده‌اند که نشان‌دهنده حجم استفاده از کلاس‌هاست. ما برای ۱۵ شهریور و استمرار کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید آمادگی کامل داریم. ما این آمادگی را داریم که هم به شکل استودیوی مجازی و هم استودیوهای فیزیکی کار را شروع کنیم. تاکنون ۳۰ درصد متون درسی تدریس شده است و هدف‌گیری ما این است که مابقی متون یعنی ۷۰ درصد دیگر را هم تا پایان امسال تدریس کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha