عضو شورا: اصلاح فضای شهری تهران در افزایش امنیت زنان تاثیرگذار بوده است

تهران- ایرنا- عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: توسعه و اصلاح برخی از فضاهای شهری پایتخت در افزایش امنیت زنان تاثیرگذار بوده است.

«زهرا نژادبهرام» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شناخت و جانمایی مکان‌های پرخطر برای تردد زنان در سطح منطقه ۱۰ شهرداری تهران با استفاده از نقشه اجتماعی از جمله فعالیت‌ها برای افزایش امنیت این قشر در فضاهای شهری بوده است.

وی با اشاره به شناسایی نقاط خطرپذیر زنان در سطح این شهر و رفع آنها، بیان کرد: در این مسیر ابتدا مطالعاتی به سفارش دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با نظارت شورا و اداره‌کل بانوان شهرداری تهران انجام و طی آن انواع آزارهای خیابانی متوجه بانوان و برخی نقاط بی‌دفاع شناسایی شد.

وی تاکید کرد: در این مطالعه با پرسه‌زنی در منطقه، برگزاری کارگاه‌های مشارکتی، شناسایی مصداق‌های آزار خیابانی توسط شرکت‌کنندگان و یکی کردن تعاریف، ترسیم نقشه آزارخیابانی و مصاحبه عمیق، فهرستی از انواع آسیب‌های متوجه بانوان شناسایی شد.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به مشکلات و مسائل بانوان و دختران و موضوع «حق‌به‌شهر» در سال‌های اخیر مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و تدبیرها در جهت تقویت حضور امن و با حرمت زنان در جامعه، رعایت ملاحظه‌های انسانی و اجتماعی در اصالح و توسعه فضاهای شهری است.

نژادبهرام تاکید کرد که مزاحمت یا آزار خیابانی یکی از اشکال خشونت علیه زنان است که این قشر را در سنین مختلف و در موقعیت‌های متفاوت در همه نقاط دنیا تهدید می‌کند؛ به گفته وی در برخی جوامع قوانین ساخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با آن وجود دارد و در کشورهای دیگری هم قوانین حمایتی وضع شده است تا زنان را در مقابل آسیب‌های آن محافظت کند.  

حضور ذینفعان در افزایش امنیت 
وی با اشاره به حضور ذینفعان از جمله شورایاران و به ویژه بانوان شورایار در افزایش امنیت، گفت: دفاتر توسعه محله‌ای دستگاه‌ها و نهادی ذیربط نظیر نمایندگان پایگاه‌های مقاومت بسیج خصوصا جامعه بانوان و کارشناسان کمیته‌های مرتبط شورای اسلامی شهر تهران حضور فعالیانه‌ای در این زمینه داشته‌اند.  

وی رفع معضلات احصا شده از قبیل کم‌نوری معابر و کوچه‌ها، بوستان‌ها، رفع فضای بی‌دفاع شهری از جمله املاک تجاری و مسکونی مخروبه و تعطیل را از اقدامات عملیاتی افزایش امنیت شهر عنوان کرد.

نژادبهرام ادامه داد: دیوارکشی و فنس‌کشی نقاط بی‌دفاع جهت جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و معضلات اجتماعی و امنیتی از دیگر اقدامات در این مسیر بوده است.

عضو شورای شهر تهران، مسدود کردن ورودی املاک قدیمی و فرسوده جهت رفع معضلات اجتماعی در نقاط بی‌دفاع شهری هنگام شب یا روز، شناسایی و ناهموارسازی و جمع‌آوری مکان‌های تجمع کارتن‌خواب‌ها و جمع‌آوری پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها را از دیگر اقدامات بر شمرد.

وی گفت: هرس گیاهان، شمشادهای سطح بوستان‌ها و محله جهت رفع نقاط کور، حذف زوائد فیزیکی جهت تسهیل در تردد، نصب سرعتگاه و خط‌کشی، مناسب‌سازی و پیوستگی مسیر عابر پیاده از دیگر اقدامات افزایش امنیت شهر برای بانوان بوده است.

به گزارش ایرنا زنان از این جهت که زیربنایی‌ترین پایه‌های اخلاقی را در یک جامعه رقم می‌زنند و با استفاده از پایگاه اجتماعی مختلف نقش‌های گوناگونی را عهده‌دار می‌شوند، همواره مورد توجه بوده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha