دکتر مجید فولادیان در گفتوگو با ایرنا، ساخت اجتماعی کیش را متفاوت از شهرهایی مانند تهران، مشهد، شیراز یا سایر شهرها دانست و در تبیین علت آن گفت: این تفاوت ناشی از نحوه شکلگیری کیش است که بر نظم مستقر، احساسات و پیوندهای درون جزیره تاثیر میگذارد. او با یادآوری تاریخچه شکلگیری کیش اضافه کرد: اساسا از دوران پهلوی،کیش مکانی برای زندگی مدرن در نظرگرفته شده است و سعی شده بر اساس اصول زندگی مدرن بنیان گذاشته شود. در خاطرات محمدرضا پهلوی و سایرین این نکته به دفعات اشاره شده است؛ مکانی لوکس که گروههایی خاص به آن دسترسی داشتهاند. فولادیان معتقد است که همین رویکرد بعد از انقلاب و به خصوص در دوره سازندگی نیز دنبال شده است و از همینرو شاخصههای این شهر مدرن را از همان ابتدا با بقیه شهرهای ایران متفاوت میداند و میگوید: این تفاوت به خصوص برای آنهایی که از بیرون وارد جزیره میشوند، از همان بدو ورود ملموس است؛ ماشینهای لوکس، نوع رانندگی متفاوت و قوانین و مقررات رانندگی که بیشتر رعایت میشود، باعث میشود هر کسی وارد کیش شود، از همان ابتدا احساس میکند که وارد یک جای متفاوت شده است. هر کسی هم که بخواهد از امکانات اینجا استفاده کند، باید قوانین و مقررات را رعایت کند.
از همینرو عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی بنیان کیش را مبتنی بر امر مدرن (و نه سنتی) عنوان میکند و ادامه میدهد: در اینجا قانون است که حکمروایی میکند و همه هم باید بر این مبنا عمل کنند. در حال حاضر نیز اکثریت کیش (حداقل از نظر مساحت در قیاس با بومیان جزیره) را کیشوندانی تشکیل میدهند که اینجا را برای یک زندگی باکیفیتتر یا کسب درآمد بیشتر انتخاب کردهاند و حاضرند قوانین و مقررات آن را هم بپذیرند؛ یعنی باز نوعی نگاه مدرن در اینجا مطرح است.
فولادیان در خصوص نحوه مواجهه ساکنان جزیره کیش با کرونا میگوید: در حال حاضر که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم، بنا به همان دلایلی که عرض کردم و نوعی فردگرایی حاکم در این کیش، منجر به این میشود که ساکنان جزیره در پذیرش پروتکلها و قوانینی مثل ماسک زدن و.. همراهی بیشتری از خود نشان دهند؛ به علت این که جنبه قانونپذیری بالاتری وجود دارد و وقتی چیزی به عنوان یک هنجار یا قانون ابلاغ میشود، با پذیرش و مراعات بیشتری همراه میشود.
نظر شما