بهرام نصراللهی زاده روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار تصیص یافته شامل ۸۰ میلیارد تومان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبار استانی و ۲۰ میلیار تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقهای است.
وی افزود: مبادلات مرزی در سال ۱۳۹۸ در مرز باشماق به حدود ۴.۵ میلیارد دلار رسید که این موضوع بیانگر ظرفیت بالای استان در ترانزیت کالا به شمار میآید در راستای اتصال ایران از این نقطه به کشورهای حوزه مدیترانه احداث جاده جدید سنندج - مریوان در دستور کار قرار گرفته است.
نصرالهی زاده از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان از محل بودجه سال ۹۹ خبر داد و افزود: این اعتبارات از محلهای تملک دارایی، دو سوم ۲ درصد درآمد نفت، تبصره ۱۹ برنامه بودجه ۱۳۹۹، ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، طرح توسعه و تکمیل راههای روستایی تامین و مصوب شده که حدود ۲.۸۳ درصد اعتبارات کل کشور است.
وی اضافه کرد: یک هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبار در بخش طرحهای عمرانی مختص کردستان، ۳۰ میلیارد تومان نیز در بخش طرحهای عمرانی مشترک استان با سایر استانها و بقیه نیز در طرحهای عمرانی شهرستانی هزینه خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به وضعیت شاخص راههای استان گفت: زیرساختهای ارتباطی استان وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل هدف اول خود را بهبود و توسعه راههای استان قرار دادهایم و در این راستا با اصلاح شاخصها و توزیع اعتبارات بر مبنای توازن منطقه ای، زمینه نقش آفرینی هر چه بیشتر کردستان را در توسعه ملی فراهم کند.
نصرالهی زاده با بیان اینکه در راستای توسعه زیرساختهای ارتباطی استان بهرهبرداری از محور سنندج - مریوان از طرحهای اولویت دار است، گفت: برای اتمام این طرح طبق اخرین برآوردههای کارشناسان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی شده که جاده سنندج - مریوان در سال جاری به بهره برداری برسد و سازمان مدیریت و برنامهریزی متعهد شد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار باقی مانده طرح را نیز مجددا از محل اعتبارات استانی جذب و تامین کند.
محور قدیمی و در دست بهرهبرداری سنندج - مریوان - باشماق به طول تقریبی ۱۵۳ کیلومتر است که مرکز استان را به شهرستان مریوان و نقطه مرزی باشماق اتصال میدهد و با تجهیز و ارتقای درجه و کیفیت این مسیر میتوان کشور را از نقطه مرزی باشماق به شبکه بزرگراه شماره ۲ آسیایی موسوم به ۲ AH متصل کرد.
طرح جاده جدید سنندج - مریوان نیز طول ۵۳ کیلومتر بوده که تقاطع تیژتیژگاران (از سمت سنندج) در ۶ قطعه به پیمان رفته که با بهرهبرداری از آن مسیر ۱۵۲ کیلومتری محور قدیمی این محور حدود ۲۵ کیلومتر کمتر خواهد شد و تاکنون با صرف ۳۸۱ میلیارد تومان اعتبار از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
هم اکنون مدت زمان طی شده در محور قدیمی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است و پس از افتتاح به نصف کاهش پیدا میکند افزود: با توجه به قرار گیری مرز رسمی باشماق در انتهای خودروهای ترانزیتی بخش عمدهای از کاربران این جاده را شکل میدهند.
نظر شما