اهدای گواهی ثبت آثار از کتاب «هزار و یک شب» تا آثار هوشنگ مرادی کرمانی

تهران- ایرنا- گواهی ثبت آثار «هزارویک شب»، نقشه‌های فرش «رسام عرب‌زاده» و آثار «هوشنگ مرادی‌کرمانی» در جدیدترین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی به صاحبان این آثار و فعالان عرصه میراث معنوی و فرهنگی اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جدیدترین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با رعایت فاصله اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

وی با اشاره به تعویق به وجود آمده در برگزاری جلسات کمیته ملی حافظه جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: موضوع ثبت آثار به دلیل درجه اهمیت باید در دستور کار باشد. زیرا ثبت آثار به عنوان داشته های فرهنگی ایران، اقدام شایسته و موثری است که باید ضمن تداوم بخشی از آن در جهت تحقق این مهم قدم برداریم و شاهد حضور فعال اعضای کمیته و تسریع بخشی بر امور باشیم.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یادآور شد: اکنون رقبای بسیاری برای ثبت جهانی آثار ایران در عرصه های مختلف وجود دارند و چنانچه فرآیندهای ثبت در ایران با تعلل پیش رود، بی تردید این کشورها گوی سبقت را برای ثبت آثار می ربایند.

بروجردی بر ضرورت ادامه برگزاری جلسات کمیته ها به ویژه کمیته ارزیابی و کارگاه های آموزشی به صورت مجازی تاکید کرد و اعضا پیشنهاد موسسه اکو مبنی بر برگزاری این کارگاه ها برای کارشناسان و رایزنان فرهنگی کشورهای عضو را بررسی کردند.

هانیه گرائیلی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جانشین دبیر کمیته ملی حافظه جهانی نیز به فراهم سازی مقدمات لازم برای ثبت مشترک ۲ آلبوم معرفی شده؛ اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در کارگروه ارزیابی حافظه جهانی بررسی شود.

وی همچنین به درخواست معاونت پژوهشی مدرسه عالی شهید مطهری برای بازدید از اثر مرمت شده خمسه نظامی گنجوی اشاره کرد و گفت: این اثر هم اکنون مرمت و استحکام بخشی شده و همه مراحل مستندسازی را گذرانده است.

در این جلسه همچنین تعدادی از آثاری که پیش از این در کارگروه حافظه جهانی ارزیابی شده بودند برای ثبت در این کمیته ارائه شد.

اهدای گواهی ثبت از کتاب هزار و یک شب تا آثار هوشنگ مرادی کرمانی

در این جلسه کمیته ملی حافظه جهانی ضمن بررسی فعالیت های انجام شده و امور در دست اقدام، گواهی ثبت آثار برخی از فرهیختگان و فعالان عرصه میراث معنوی و فرهنگی را به آنها اهدا کرد.

بر همین اساس گواهی ثبت آثار هوشنگ مرادی کرمانی، گواهی ثبت کتاب هزار و یک شب به نماینده کاخ موزه گلستان، گواهی ثبت مجموعه نقشه‌های فرش‌های سید ابوالفتح زیدی لطیفی مشهور به رسام عرب‌زاده اهدا شد.

همچنین در این جلسه گواهی ثبت آثار دیگری چون مجموعه نسخه های خطی نقشه های جغرافیای ترسیمی عباس سحاب به محمدرضا سحاب و فاطمه پاک و گواهی ثبت اثر مجموعه اسناد روابط بین المللی ایران در طول سال های ۱۱۸۶ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی به محمد مهدی کمالی رییس اداره حفظ و نگهداری اسناد وزارت امور خارجه، مژده محمدی و سعید خطیب زاده تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha