رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم گفت: در دهه هفتاد برای آمادهسازی زمینهای منطقه الهیه این شهر و تهیه طرحهای آمادهسازی تفصیلی، اسکان، جمعیتپذیری، خدمات و راههای ارتباطی اهدافی در نظرگرفته شد و مجتمعها و سکونتگاههایی شکل گرفت اما از ابتدای دهه ۹۰، شاهد تغییر رویه در این محدوده هستیم و الهیه از نظر جایگاه شهری و سطوح و سرانههای خدماتی و ساختوسازهای کالبدی متفاوت از پیشبینی مشاور شد.
محمد هادی مهدینیا افزود: این تغییر ساختار موجب میشود مابقی زیرساختهای مورد نیاز این پهنه هم برای تبدیل شدن به یک منطقه نمونه شهری تحقق پیدا کند، از این رو در ابتدای فعالیت شورای پنجم، برخی تنگناهای دستیابی به این هدف استحصال شد.
وی با اشاره به پیشبینی چهار اولویت در زمینه ترافیک محدوده الهیه، ادامه داد: این اولویتها شامل بازگشایی بولوار سجادیه و مهدیه و اتصال این دو محور به شاندیز است تا از این طریق بتوان محدوده شمالی و شمال شرق الهیه را از بنبست خارج کرد.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اغلب ساختوسازها و توسعه الهیه در قسمت جنوب غربی شکل گرفته و به دلیل وجود کاربریهای صنعتی بزرگ مقیاس و عدم توازن رشد، شاهد زمینهای خالی و کاهش کیفیت زندگی در محدوده منتهی به بزرگراه آزادی هستیم.
وی افزود: یکی از این اولویتها امروز محقق شد و امیدواریم سه اتصال دیگر نیز اجرایی شود تا شاهد تکمیل جریان و شبکه شهری در این محدوده باشیم.
مهدی نیا ادامه داد: در کنار اتصالات ترافیکی، تعیین تکلیف هزار هکتار زمینی که در محدوده شهر مشهد قرار گرفته، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرا گیرد زیرا طرح تفصیلی این زمینها هنوز تهیه و ابلاغ نشده است.
وی گفت: بسیاری از این اراضی مورد اختلاف شهرستانهای طرقبه، شاندیز و مشهد است که حل این معضل از سطح مدیریت شهری بالاتر است و از استاندار درخواست داریم جلسهای با حضور وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی و معاونان مربوطه تشکیل دهند تا این معضل ۱۳ ساله خاتمه یابد.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تا اختلاف خط حریم و محدوده شهرستان طرقبه شاندیز حل نشود، این هزار هکتار زمین بلاتکلیف خواهد ماند.
وی ادامه داد: اتصال بولوار سجادیه به جاده شاندیز منوط به عبور از یکی از پرمناقشهترین پلاک های شهر مشهد یعنی پلاک ۱۷۶ است که ۱۲ سال است معارضان بسیار داشته و مردم درگیر آن هستند.
مهدینیا با اشاره به پیگیریهای شورای پنجم شهر مشهد برای حلوفصل مسائل حقوقی این پلاک و ارسال طرح به کمیسیون ماده پنج گفت: امیدواریم با مصوبه این کمیسیون، موانع اتصال برطرف شود و تا یک سال آینده شاهد تعیین تکلیف این زمینها باشیم.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: پروژه بازگشایی بولوار سجادیه به طول ۴۰۰ و عرض ۴۴ متر با مساحت آماده سازی ۱۷ هزار و ۶۰۰ مترمربع و دو هزار متر فضای سبز ، به موازات بولوار آیت الله هاشمی رفسنجانی اجرا شده که میتواند شعار توسعه حمل و نقل محور و توسعه متوازن را در غرب مشهد جامه عمل بپوشاند.
خلیل الله کاظمی افزود: در این پروژه، شبکه جمعآوری آب های سطحی، آماده سازی، زیرسازی آسفالت و روکش آسفالت و آیلند میانی و فضای سبز و عمودهای روشنایی با هزینه ۳۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
وی ادامه داد: همچنین پروژه بازگشایی بولوار رضویه به طول ۸۰۰ و عرض ۳۵ متر با هزینه بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال امروز به بهره برداری رسید.
معاون شهردار مشهد گفت: تعریض پل بتنی کال زرکش و ساماندهی ورودی روستای باغون آباد در منطقه ۱۰ شهرداری مشهد نیز از دیگر پروژههایی است که امروز افتتاح شد.
وی افزود: این پروژه به طول هزار و ۴۵۰ متر و عرض ۱۰ متر حد فاصل خیابان آزادی ۱۳۳ تا آزادی ۱۴۱ به بهره برداری رسید.
کاظمی با بیان اینکه هزینه این پروژه بیش از ۴۰ میلیارد ریال است ادامه داد: اجرای این پروژهها موجب کاهش خطر و افزایش ایمنی رفت و آمد شهروندان شده و از تردد خودروهای سواری از داخل کال زرکش که مسیر سیلابی بوده و خطرات بسیار به همراه دارد، جلوگیری میکند.
بودجه امسال شهرداری مشهد ۱۲۶ هزار میلیارد ریال است که ۷۰ درصد آن بودجه عمرانی است.
نظر شما