۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 2089
کد خبر: 83897149
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاسخگویی و کارآمدی؛ یک تیر و دو نشان سامانه سامد

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 83897149
پاسخگویی و کارآمدی؛ یک تیر و دو نشان سامانه سامد

سمنان- ایرنا- پاسخگویی سریع و بی‌واسطه به مردم و تلاش برای کارآمدی بیشتر، همواره مورد تاکید دولتمردان ایران بود، سامانه سامد در دولت تدبیر و امید درگاهی است که پیشبرد امور به نفع اقشار جامعه و از سوی دیگر اثربخشی و کارآمدی بیشتر نظام خدمت‌رسانی را محقق ساخته است.

به گزارش ایرنا، در گذشته مردم برای بیان درخواست‌ها و ارتباط گیری با مسوولان، مطالب و خواسته‌های خود را به شکل مکتوب و در قالب نامه تحویل مقامات می‌دادند؛ دولت تدبیر و امید به منظور سهولت دریافت تقاضای مردم و افزایش پاسخگویی به آن، حفظ و صیانت از حقوق شهروندان، مسوولیت پذیری و اعتماد عمومی، ارتقای سلامت اداری، کاهش فاصله مردم با مسوولان و حفظ کرامت انسانی شهروندان، در یک ابتکار، با اعلام یک شماره تلفن سه رقمی (۱۱۱) این روند را تسهیل کرد.

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت ( سامد) شبکه‌ای  است که مردم از طریق آن و بدون واسطه با شماره‌گیری تلفن۱۱۱، مشکلات و خواسته‌های خود را با مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در میان گذاشته و از طریق دریافت کد رهگیری، نتیجه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.

شورای عالی اداری کشور در یکصد و شصتمین جلسه مورخ ۱۳۹۲/۰۳/۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک نهاد ریاست جمهوری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری، به استناد ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، "نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد" را تصویب کرد.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان با اشاره به سامد یا سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت،به ایرنا گفت: سامد ایده‌ها، پیشنهادها و راهکارهای شهروندان را با هدف پیشبرد امور و اثربخشی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌دهد و کارآمدی را بهبود می‌بخشد.

قاسم شریفی افزود: شبکه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت یا سامد، یکی از راه های برقراری ارتباط مردمی است که تمام شهروندان استان سمنان در جای جای این خطه می توانند ایده‌ها، پیشنهادات، انتقادات، شکایت ها و درخواست‌های خود را از دستگاه‌های اجرایی مطرح کنند.

وی بیان کرد: در واقع، هدف اصلی راه اندازی سامد، بسترسازی و تمهید شرایط مناسب برای برقراری ارتباط موثر و کارآمد و همینطور پاسخگویی صریح و صحیح مسوولان دستگاه‌های اجرایی برای رفع مسائل و مشکلات مردم است.

وی با پرداختن به چرایی به وجود آمدن شبکه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت، تصریح کرد: این مساله چند دلیل عمده و مهم دارد؛ در سطوح مختلف اجرایی پراکندگی گسترده‌ای وجود داشت، گاهی زمان رسیدگی به شکایات ثبت شده مردم در دستگاه های اجرایی و مجموعه استانداری طولانی و گاهی اوقات این شکایت‌ها دوباره کاری می‌شد، نبود مسیر مشخص و قابل دسترس برای مردم به منظور بیان مشکلات و نیز عملکرد نامطلوب برخی از کارکنان و یا مدیران دستگاه های اجرایی به دلیل مشخص نبودن روش معین برای پاسخگویی، منجر به راه اندازی سامانه سامد از جانب دولت تدبیر و امید شد.

شریفی معتقد است از شاخصه‌های سامانه سامد تنها درج و رسیدگی به شکایت‌های عمومی نیست بلکه ایده ها، پیشنهادها و راهکارهای شهروندان با هدف پیشبرد امور، اثربخشی و کارآمدی در سامانه ثبت می‌شود و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

برقراری ۶۶۹ تماس با سامد سمنان در بهار ۹۹

مردم استان سمنان بهار امسال، ۶۶۹ تماس با سامانه ارتباط دولت و مردم (سامد) و شماره تماس ۱۱۱ برقرار کرده‌اند.

۲۴ برنامه  با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران استان سمنان در این مدت برگزار شد و آن‌ها، پاسخگوی ۱۳۹ مورد تماس مردمی بوده اند.از این تعداد تماس و درخواست، برای ۳۴ مورد اقدام مثبت انجام و پیگیری‌ها منجر به نتیجه شده است و شهروندان در ۲۶ مورد هم پاسخ منفی دریافت کردند؛ علاوه بر آنکه ۷۷ مورد نیز مشاوره گرفتند.

روزانه در ساعات اداری به طور متوسط ۴۰ تماس در سامانه سامد استان سمنان برقرار و ثبت می‌شود که مسوولان پاسخگوی این تماس‌های تلفنی هستند.

رصد مطالبات و برخورد با دستگاه غیرپاسخگو

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان با بیان اینکه، برقراری تماس با سامانه سامد برای شهروندان رایگان است، اضافه کرد: درخواست و شکایت شهروندان به محض تماس آن‌ها در فضای سایبر ثبت و همان روز به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارجاع می‌شود و دستگاه مربوطه  موظف است پس از ۱۰ روز پاسخ لازم را برای متقاضی در سامانه ثبت کند.

شریفی در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: به محض ثبت پاسخ و یا ارجاع موضوع به دستگاه‌ اجرایی، کد رهگیری برای متقاضی پیامک و پاسخ دستگاه مربوطه نیز از همین طریق ارایه می‌شود و در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به چگونگی دسترسی دستگاه‌های اجرایی به سامد، بیان کرد: به طور تقریبی تمام دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در این سامانه حضور دارند و برای شهرداری ها نیز به همین سبک و سیاق است.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان ادامه داد: سال ۹۸،  بستر سامد برای ۱۰۰ دستگاه های اجرایی و بسیاری از شهرداری های استان سمنان فراهم شد تا پاسخگوی به موقع مخاطبان باشند.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که باید به هر تماسی که با سامانه ۱۱۱ برقرار و در نهایت منجر به ارتباط متقاضیان در استان سمنان می‌شود، پرداخته و پاسخ متناسب از دستگاه مربوطه مطالبه شود.

شریفی تاکید کرد: دستگاه‌های مرتبط موظف به پاسخگویی در مدت زمان مقرر هستند، مگر اینکه ضرورت داشته باشد، آن موضوع در کمیسیون خاصی مطرح شود و جلسه مربوطه بیش از ۱۰ روز زمان ببرد.

به گفته وی، در غیر این صورت پاسخگویی به متقاضیان از طریق شبکه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت باید در مدت زمان مقرر انجام گیرد و هر دستگاهی که این کار را انجام ندهند با آن برخورد می‌شود.

نور امید در دلم زنده شد

فرشته بانوی ۵۰ ساله سرپرست خانوار و دارای ۲ دختر دانشجو در حال حاضر ساکن سمنان است، در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پیش از جدایی، با همسرم در تهران زندگی می‌کردم، پس از طلاق، برای گذران زندگی با دختر بزرگتر خود که در آن زمان ۱۴ سال بیش نداشت، در کنار خیابان‌ها و مترو پایتخت دست فروشی و گاهی در منازل افراد کار می‌کردم.

وی می‌افزاید: در تمام این دوران سعی کردم دخترانم را به جایگاهی برسانم، آن‌ها بزرگ شدند و هر ۲ موفق به قبولی در دانشگاه‌های سراسری شدند، قبولی آنان در دانشگاه‌های سراسری سمنان، ما را راهی این استان کرد.

این بانوی سرپرست خانوار در خصوص ارتباط با سامد و پیگیری مشکلش در ادامه به ایرنا گفت: برخورد مسوولان و جدیت آن‌ها در پیگیری مسایلم نور امیدی در دل من  زنده کرده است، حتی آنان در منزل استیجاری ما حضور پیدا کردند، درد و دل‌های ما را شنیدند، به خواسته‌هایم توجه شد، تسهیلات دراختیارم قرار دادند.

فرشته که اکنون، برای امرار معاش در زمینه لحاف‌دوزی فعالیت دارد، می‌گوید: مسوولان پس از پرداخت تسهیلات برای اشتغالم، با پیگیری‌هایی که انجام دادند از کمیته امداد خدمات دریافت می‌کنم.

این بانوی سرپرست خانوار با قدردانی از مسوولان استانداری سمنان برای بودن در کنار او و فرزندانش، ادامه داد: خدواند مدیران خادم را برای ملت ایران حفظ کند، شبانه روز بر سر سجاده آنان را دعا می‌کنم و سلامتی برایشان آرزو دارم.

اقدام مثبت دولت مستمر باشد

مریم بانوی دیگری از استان سمنان است، خود مبتلا به ام‌اس و دختر دارای معلولیت جسمی- حرکتی دارد؛ برای درمان و امرار معاش درخواست کمک مالی  از طریق سامد داشت.

وی می‌گوید: طی نامه‌ای در سفر سال ۹۷ دکتر روحانی به استان سمنان درخواست تسهیلات داده بودم، اتفاقا پیامکی مبنی به قبول درخواستم آمد و بازه زمانی را مشخص کردند تا برای دریافت وام اقدام کنم اما به علت بیماری و گذراندن دوره درمان نتوانستم در موعد مقرر در بانک حضور پیدا کنم.

مریم ادامه داد: پس از گذشت زمان مقرر پرداخت تسهیلات، بانک اعلام کرد دیگر به من وام تعلق نمی‌گیرد، موجب ناراحتی‌ام شد؛ سامد را در این بحبوهه به من معرفی کردند.

این بانوی مبتلا به ام‌اس، افزود: خدا به اپراتور ۱۱۱ خیر دهد، در ابتدا صحبتهایم گلایه بود و بس، اما با گذشت یک ساعت پس از حرف زدنم، صحبتهایم تبدیل به درد و دل شد، خیلی سبک شدم.

وی گفت: صبر و حوصله این اپراتور مرا آرام کرد، گفت پیگیر امور و مشکلات من می‌شوند.

وی ادامه داد: با گذشت مدتی، با من تماس گرفته شد و خواهان افتتاح حساب در بانک ملی شدند، هزینه درمان و دارو را واریز کردند، در آن زمان این مساله بسیاری از مشکلات مرا حل کرد.

این بانو، ابراز داشت که راه‌اندازی سامد اقدامی پسندیده است، مردم گاهی اوقات فقط به دنبال شنیده شدن برای رضایتمندی هستند و ادامه داد: اپراتورهای این سامانه باید پیگیر و با حوصله باشند، بدانند که اقشار مختلف مردم به برخوردی با متانت نیاز دارند.

مریم گفت: این سامانه را به دیگران نیز معرفی کردم و امیدوارم این اقدام مثبت دولت تدبیر مستمر باشد.

 اطلاع‌رسانی درباره سامد افزایش یابد

حمید، ساکن شاهرود است، از طریق سامد پیگیر سابقه‌ بیمه‌ای احتساب نشده‌اش شد.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲ هفته پس از تماس با سامد و صحبت با مدیر دستگاه مربوطه، مدارک لازم را از من تحویل و پیگیر امور بیمه‌ای من شدند، خوشبختانه مشکل من که بارها با مراجعه حضوری برای رفع آن اقدام کرده بودم، از طریق این سامانه رفع شد. 

این کارمند شاهرودی ابرازدارد: با سامد در محیط کار آشنا شدم، پوستری بر روی تابلوی اعلانات نصب شده بود که در خصوص این سامانه در آن اطلاع‌رسانی شده بود اما سامد برای بسیاری از اقشار مردم ناآشناست به خصوص در روستاهای شاهرود.

وی تاکید کرد: دهیاران، با اطلاع‌رسانی در خصوص شبکه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت ( سامد) روستاییان استان را با این سامانه آشنا کنند، همه دسترسی به مدیر و مسوولان اجرایی ندارند، این اقدام سبب رضایتمندی در مردم می‌شود.

وی با ابراز رضایتمندی از نحوه پاسخگویی مدیران اجرایی در سامد، تصریح کرد: سامد را به چند نفر معرفی کردم، اقدام خیری است و ثواب دارد چرا که مشکلات مردم حل می‌شود.

پیگیری سریع در سامد

مجید،ساکن گرمسار برای هزینه درمان مادرش با سامد تماس گرفت و پس از گذشت چند روز کد رهگیری برای تسهیلات را از طریق پیامک دریافت کرد.

وی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: با حضور در بانک و ارائه مدارک، به من اعلام شد که تسهیلات به من تعلق نمی‌گیرد چرا که من کارت پایان خدمت نداشتم.

مجید با قبول اشتباه از جانب خود، افزود: باید از ابتدا این موضوع را بیان می‌کردم، اما با تماس دوباره با سامد مدیران ناامیدم نکردند، گفتند برای رفع مشکلت شخصی را معرف کنید که بتوانیم تسهیلات را در اختیار وی قرار دهیم و از آن استفاده کنید.

وی برخورد و نحوه پاسخگویی مدیران در سامانه سامد را مطلوب ارزیابی کرد، و گفت: با شنیدن درخواستم، برای رفع مشکلم بسیار با من همدلی شد و احساس همدردی داشتند؛ در زمان مقرر برای من کد رهگیری ارسال شد.

این جوان گرمساری نیز اطلاع‌رسانی سامد در بین عموم را ضعیف برشمرد و اظهارداشت که از طریق یکی از اقوام با این سامانه آشنا شده و با دیدن پیگیری سریع از سوی مسوولان، سامد را به دوستان و آشنایان معرفی کرده است.

پیشنهاد مجید برای مسوولان این بود که روزهایی را که برای تماس‌های پرداخت تسهیلات در ماه تعیین شده افزایش یابد و نیز با توجه به مشکلات اقتصادی میزان این تسهیلات بیشتر شود تا گوشه‌ای از مشکلات مردم حل شود.

برقراری ارتباط دوسویه بین دولتمردان و مردم، جزئی از حقوق متقابل بین آن‌ها است؛ دولت تدبیر و امید با برقراری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت «سامد» در این راستا به صورت جدی گام برداشت.

گستردگی و پیچیدگی زندگی امروزی و تحولات چشمگیر آن به خصوص در بخش‌های مختلف فناوری، «سامد» اکنون به مجرای ارتباط مردم با دولت در استان سمنان تبدیل شده و برقراری ارتباط تلفنی اقشار مختلف مردم با مسوولان استانی، نشان‌دهنده دغدغه تیم مدیریتی دولت برای گره‌گشایی از مشکلات شهروندان این خطه است.

بی تردید، رسالت تمام دستگاه‌های اجرایی، پاسخگوی به مطالبات مردم است، اما گاهی مردم تنها به دنبال شنیدن پاسخ مثبت نیستند، چراکه می‌دانند مسوولان باید براساس قوانین به خواسته آنان پاسخ بدهند، اما همین که دلیل پاسخ منفی را نیز بدانند، سبب اقناع  و رضایتمندی جامعه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha