۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83905140
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار چین به آمریکا: کسی که با آتش بازی کند می سوزد

پکن- ایرنا- چین در واکنش به سفر «آلکس آزار» وزیر بهداشت و منابع انسانی آمریکا به تایوان با بیان اینکه پکن مخالف روابط رسمی آمریکا با تایوان به بهانه‌های مختلف است، هشدار داد کسی که با آتش بازی کند می سوزد.

به گزارش «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در پکن در جمع خبرنگاران افزود: پکن مخالف روابط رسمی آمریکا با تایوان به بهانه های مختلف است.

او گفت: مساله تایوان از مهم ترین مسائل است و بیشترین سطح حساسیت را در روابط میان چین و آمریکا دارد آمریکا باید هر نوع ارتباط و تبادل رسمی با تایوان را متوقف کند.

جائو تصریح کرد: اصل «چین واحد» پایه سیاسی روابط چین و آمریکا است و چین از این کشور می خواهد به این اصل پایبند باشد.

سفر سه روزه آلکس آزار وزیر بهداشت آمریکا روز جمعه آغاز شد او در این سفر با تسای اینگ ون رهبر تایوان دیدار و گفت و گو کرد، آزار در این دیدار از چین انتقاد کرد و گفت اگر کرونا در تایوان شایع شده بود اکنون مهار شده و سراسر دنیا را درگیر نمی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اظهارات وزیر بهداشت آمریکا از وی خواست به نمایش سیاسی خود خاتمه دهد و تمرکز خود را روی نجات مردم آمریکا و جهان قرار دهد.

او با بیان اینکه موارد مبتلا و مرگ و میر آمریکا به ترتیب از ۵ میلیون و همین طور ۱۶۰ هزار نفر فراتر رفته است افزود: در چنین شرایطی، مقامات  بهداشتی آمریکا نه تنها برای مبارزه با کرونا در کشور خود تلاش نمی کنند بلکه با سفر به تایوان در حال اجرای یک نمایش سیاسی هستند.

جائو تصریح کرد: در سه روزی که از سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان می گذرد، بیش از ۱۵ هزار نفر دیگر در آمریکا به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۲ هزار تن جان خود را از دست دادند این رویکرد بار دیگر ثابت کرده است که جان مردم در مقابل منافع سیاسی مقامات آمریکایی بی ارزش است.

آزار اولین عضو کابینه آمریکا بود که ظرف ۶ سال اخیر به تایوان سفر کرد و نیز بلندپایه ترین مقام کابینه آمریکا است که از سال ۱۹۷۹تا کنون از این کشور بازدید کرده است واشنگتن و پکن در همان سال روابط دیپلماتیک برقرار کردند که این سبب حاد شدن روابط دیپلماتیک بین آمریکا و تایوان شد.

نیک تاک ربطی به امنیت ملی آمریکا ندارد

این مقاموزارت خارجه چین همچنین در مورد ممنوعیت فعالیت تیک تاک در آمریکا گفت: برخی آمریکایی ها به خاطر منافع شخصی خود درصدد سرکوب تیک تاک هستند اما در نهایت با این کار به منافع خودشان آسیب خواهند رساند.

وی گفت: تیک تاک تنها یک اپلیکیشن برای مردم کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا است که کارهای جالب، نمایش مهارت ها و هنر کاربران را با یکدیگر به اشتراک می گذارد  و هیچ ربطی با امنیت ملی ندارد برخی آمریکایی ها بدون هیچ شواهدی در تلاش برای سرکوب این شرکت غیر آمریکایی هستند که یک اقدام بسیار زشت است.

اجازه دخالت در امور هنگ کنگ را نمی دهیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه درباره انتخابات کمیته قانونگذاری هنگ کنگ تاکید کرد که امور هنگ کنگ بخشی از امور داخلی چین است و ما اجازه دخالت هیچ دولت، سازمان و فرد بیگانه ای در امور هنگ کنگ را نمی دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha