۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 2961
کد خبر: 83907586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برگزاری جشن‌های پنهانی در بافق، سلامت مردم را تهدید می‌کند

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۰۶
کد خبر: 83907586
اصغر عسکری
برگزاری جشن‌های پنهانی در بافق، سلامت مردم را تهدید می‌کند

یزد - ایرنا - برگزاری مراسم عقد، عروسی ،ترحیم ، تولد و سایر دورهمی ها از اواخر ۱۳۹۸ در تالار پذیرایی شهرها به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام شد که این موضوع به تدریج سبب گسترش برپایی برنامه‌های پنهانی و به اصطلاح زیرزمینی در تعدادی از منازل روستایی و خانه باغ‌های حومه شهر بافق شد.

به گزارش ایرنا، با اعلام منع فعالیت تالارهای پذیرایی به دلیل شیوع کرونا، خانواده تعدادی از زوج های جوان با وجود عقد قرارداد با مسوولان تالارها و پرداخت مبلغی بابت پیش پرداخت ( ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال) برای پذیرایی مهمانان ، از برگزاری مراسم منصرف شدند و یا به امید بهبود شرایط بهداشتی زمان مراسم را به وقت دیگری موکول کردند.

این روزها با توجه به نزدیکی ماه های محرم و صفر و آغاز موج دوم کرونا و افزایش تعداد بیماران کووید - ۱۹ و اعلام وضعیت قرمز تعدادی از شهرهای یزد از جمله بافق از سوی وزارت بهداشت، شاهد افزایش برگزاری مراسم عقد و عروسی‌ در برخی فضاهای بافق از سوی شهروندان سایر شهرهای استان هستیم. تعدای از مردم از چنین برنامه هایی با عنوان فعالیت « پنهایی و زیرزمینی » یاد می کنند که بیشتر از سوی خانواده‌های غیربومی بافق که امکان برگزاری جشن را در شهرهای خود به دلیل افزایش نظارت نهادهای ذی ربط ندارند با اجاره محل، مراسم را بدون رعایت نکات بهداشتی با حضور حداکثری جمعیت برگزار می‌کنند.

به گفته برخی مردم، برگزاری جشن این روزها در تعدادی از خانه‌ها و خانه باغ‌های روستایی اطراف شهر و شرکت تعدادی از جوانان و خانواده‌های بافق در مراسم  سبب افزایش شمار مبتلایان به کووید - ۱۹ و تغییر وضعیت کرونا از حالت سفید به قرمز شده است.

برگزاری عروسی‌های پنهانی زیر ترکش کرونا

از سه ماه قبل اجاره خانه باغ‌های مورد نظر به تدریج آغاز شد و این روزها به اوج خود رسیده است، اجاره و بازدید از محل یادشده عمدتا از سوی پدر و مادر داماد و با نظر مساعد خانواده عروس صورت می گیرد و مکان مورد نظر برای یک شب یا یک روز با مبالغ بالا اجاره می‌شود.

دعوت از مهمانان بر خلاف گذشته که با ارسال «کارت دعوت » همراه بود، به دلیل برخی محدودیت ها ، تلفنی و یا با ارسال پیام خصوصی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

یکی از دلایل برگزاری مراسم ها را باید در هوای پاک روستاها، وجود شب های پرستاره در بافق که در منطقه بیابانی قرار دارد باید جست و جو کرد که شب های دل انگیزی را در اذهان تداعی می کند. 

گلایه از برگزاری مراسم  جمعی 

همچنین محمد امیری که در یکی از روستاهای نزدیک به شهر بافق به کشاورزی فعالیت دارد، با بیان اینکه  مردم باید خطر کرونا را جدی بگیرند، افزود: بیش از ۲۰ روستا در شعاع ۱۰ کیلومتری شهر قرار دارد که هر شب به طور متوسط سه مراسم مختلف در برخی از خانه ها و یا خانه باغ ها برگزار می‌شود.

دیگر  شهروند هم که برای تهیه فراورده‌های لبنی مورد نیاز خانواده اش هر هفته سه بار به دامداری یکی از روستاهای حومه شهر مراجعه می کند، در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از برپایی مراسم عروسی در تعدادی از خانه باغ های روستا خبر داد.

محمد جعفری بدون ذکر نام روستا برای اثبات گفته های خود به تعداد زیاد خودروهای پارک شده با شماره سایر شهرستان های استان یزد اشاره کرد  و گفت تاکنون این تعداد خودرو را در این منطقه مشاهده نکرده است.

برگزاری جشن در باغ‌ها ،جلوگیری از هزینه های اضافی است. 

بمانعلی تشکری  دیگر شهروند هم اظهار کرد: این روزها خانواده ها برای کاهش هزینه ها مجبور به برپایی مراسم به صورت پنهانی هستند تا ظاهرا بخشی از هزینه ها را کم کنند، زیرا برگزاری علنی مراسم ممنوع است.

وی تصریح کرد: هرچند خانواده  عروس و داماد و یا والدین نوزاد اقدام به توزیع ماسک بین مهمانان می‌کنند، اما با توجه به دما بالای ۴۵ درجه سانتیگراد بافق و شرایط حاکم بر مراسم  و تهیه عکس و فیلم، معمولا دعوت شدگان از ماسک استفاده نمی‌کنند و حفظ فاصله اجتماعی ۱.۵ تا ۲ متر و پرهیز از حضور در جمع هم رعایت نمی‌شود.

به گفته وی در چنین مراسمی با توجه به شرکت برخی خانواده های محلی در صورت ابتلای یک نفر از مهمانان به کرونا ، افراد زیادی مبتلا می‌شوند و بافق هم از گسترش شیوع کرونا در امان نیست.

با مالکان و برگزار کنندگان جشن‌ برخورد می‌شود

همچنین به گفته بخشدار مرکزی بافق به مالکان خانه باغ های روستاهای اطراف شهر اخطار شد در صورت اجاره محل برای برگزاری هر نوع جشن ، پذیرایی و مراسم دورهمی و گردهمایی های دیگر،در انتظار برخورد قانونی از سوی مراجع ذی ربط باشند.

داوود پورامینی با بیان اینکه برگزاری هر نوع مراسم اعم از شادی، عزا و تجمع بدون رعایت مفاد پروتکل های بهداشتی به طور متوسط ۵۰ نفر را مبتلا می‌کند، افزود : به اعتقاد کارشناسان حضور در تجمع و گردهمایی فامیلی مهم‌ترین عامل ابتلا به کروناست.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت در عروسی، عزاداری ها، مسافرت‌ها و سابقه حضور افراد در مراکز خرید پرجمعیت دلیل اصلی ابتلا به کووید - ۱۹ است.

بخشدار مرکزی بافق در ادامه حضور افراد در تجمع و دورهمی‌های خانوادگی را از دلایل افزایش اخیر آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان دانست.

پورامینی از مردم به ویژه کشاورزان روستاهای اطراف بافق خواست با مشاهد هرگونه تجمع روزانه و شبانه، مراتب را به فرمانداری بافق اطلاع دهند، ضمن برخورد قانونی با متخلفان از برگزاری مراسم هم جلوگیری می شود.

خانه باغ‌ها محل سودجویی نیست

همچنین سرپرست فرمانداری بافق گفت: متاسفانه تعدادی از مالکان خانه باغ ها و منازل روستایی از شرایط اقتصادی سوء استفاده می‌کنند و محل مورد نظر را به خانواده های عروس و داماد و صاحبان مجالس ترحیم با قیمت های بسیار بالا اجاره می‌دهند در حالیکه  برگزاری هر نوع تجمع بدون رعایت پروتکل های بهداشتی ممنوع و با متخلفان طبق مقررات و قانون برخورد می شود.

محمدعلی شاه حسینی یادآور شد: مشاهده خودروهای پارک شده مقابل خانه باغ‌ها و روستاهای حومه شهر و صدای  پخش موسیقی نشان از اجاره محل به افراد با وجود ممنوع بودن برگزاری مراسم و گردهمایی جمعی حکایت دارد.

وی  اظهار کرد: صاحبان مکان های یادشده باید ابتدا به فکر سلامت اعضای خانواده و همسایگان خود باشند و اجازه  ندهند، افراد غیربومی با برگزاری چنین مراسم‌هایی نه تنها جان خود بلکه مردم را هم به خطر اندازند زیرا ابتلای هر شخص هزینه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته این موضوع در ستاد مبارزه با کرونا مطرح شد که برخورد با این قبیل مراسم‌ها به فرمانداران، دستگاه قضایی و فرماندهان منطقه انتظامی واگذار شود.

وی از مردم خواست هرگونه تجمع و گردهمایی را در فضاهای یادشده با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

ویروس کرونا، اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشو  در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع آن را گزارش کرد.

نخستین  مورد آن هم اوایل اسفند ماه پارسال در ایران از قم گزارش شد.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( شنبه) گفته بود که از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۴۱ هزار و ۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۶۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به ۱۹ هزار و ۴۹۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۹۴۳ نفر بستری شدند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۹۵ هزار و ۶۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران بدحال تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۲ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۵۲ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از مردم می خواهیم با رعایت اصول  پروتکل های بهداشتی که شامل استفاده از ماسک در اماکن عمومی، رعایت فاصله ۱.۵ تا دو متری از یکدیگر و شستن مداوم دست هاست کمک کنند تا هرچه زودتر زنجیره انتقال کرونا را در کشور بشکنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha