سعید چنگیزیان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره چگونگی شکلگیری نمایش داستانهای سرزمین مردمان خردمند گفت: کارهای ابتدایی این نمایش بعد از همهگیری شیوع ویروس کرونا به شکل دورکاری با دورخوانی و حفظ کردن متن طی یک ماه و نیم، دو ماه تعطیلات به سبب بیماری کرونا آغاز شد. بعد از قرنطینه و آغاز فعالیتهای تئاتری، تمرینهای جمعی شروع شد. هدف اصلی ما اجرا در دل طبیعت و روایت داستانهای شاهنامه در محیطهای واقعی مانند طبیعت، جنگل، رود و دشت بود که در خود شاهنامه نیز به آنها اشاره شده است.
تلاش کردیم با نگاه مخاطبان امروز جامعه خود را تطبیق دهیم
چنگیزیان در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اجرای متفاوت از داستانهای شاهنامه فردوسی در فضای پارک نیاوران آیا در ماهیت این داستانها نیز بنا به اقتضائات روز و زمانه تغییراتی ایجاد کرده است گفت: اگر منظور از تغییرات در حوزه ساختاری، روایت قصه و داستان باشد در این حوزه تغییری ایجاد نکردهایم. اما در شیوه و نگاه اجرایی چه در قالب فرم و چه در روایت و بازیها تلاش کردیم نگاهمان با نگاه امروز مخاطبان جامعه انطباق داشته باشد.
شیوه این نمایش بر پایه گونه اجرای نمایشهای میدانی و محیطی طراحی شده است. بنا داشتیم با توجه به شیوع ویروس کرونا فضایی متفاوت را برای میزبانی از مخاطبان در نظر بگیریم. با توجه به روی دادن بسیاری اتفاقات شاهنامه در فضاهایی مانند جنگل، طبیعت، کوه و دشت؛ پارک نیاوران را به عنوان محیطی قابل تطبیق با بسترهای روایت داستانهای مدنظر انتخاب کردیم.
انتخاب روایتها با خود بازیگران و علاقه آن به شاهنامه بود
کارگردان نمایش داستانهای سرزمین مردمان خردمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر شکلگیری روایت متن برگرفته از داستانهای شاهنامه با اتکا بر اینکه آیا انتخاب متن توسط خود بازیگران صورت گرفته یا شاهد شکلگیری نگارش متن در قالب کارگروهی با حضور سرپرست نویسندگان بودیم یادآور شد: متنها و روایتهای این نمایش توسط خود بازیگران انتخاب شده است و بنا را بر آن گذاشتیم تا بازیگران بنا به سلیقه، رویکرد و نگاهشان هر کدام از روایتهای شاهنامه را که بیشتر به آن تعلق خاطر داشتند برای اجرا انتخاب کنند.
وی ادامه داد: در کنار نگاه و شیوه انتخاب روایتها توسط خود بازیگران که میان ابیات خود شاهنامه و گاه تبدیل آنها به نقل و نقالی با نگاه روزمره در نوسان است، تلاش کردیم این نمایشها در کنار ارتباطگیری با مخاطب طی یک خط داستانی واحد با یکدیگر نیز مرتبط باشند تا مخاطب از ابتدا تا انتهای نمایش همزمان با پیگیری آن بتواند در کنار روایتهای مختلف، خط داستانی ثابتی را نیز دنبال کند.
طراحی صحنه و لباس در معنای متعارف آن نداریم
چنگیزیان درباره طراحی صحنه و لباس این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: با توجه به بستر متفاوت اجرای این اثر نمایشی یعنی فضای طبیعت و پارک تلاش کردیم تا کمترین میزان در حوزه طراحی صحنه لحاظ کنیم. تنها وسایل محدودی که برای روایت هر داستان نیاز است طراحی و ساخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه لباس نیز سادهترین لباسها برای بازیگران در نظر گرفته شده تا بیشترین ارتباطگیری مخاطب با همراهی بازیگر و راوی در حوزه داستان و گونه کارگردانی و شیوه متفاوت بازی بازیگران استوار باشد.
میزبانی هر اجرا از حداکثر ۵۰ نفر
کارگردان نمایش داستانهای سرزمین مردمان خردمند درباره بازه زمانی اجرای این اثر نمایشی گفت: اجرای خود را از ۱۵ مردادماه آغاز کردیم و تا ۲۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت. همچنین باتوجه به آنکه بخشی از اجراهای ما در دهه نخست ماه محرم قرار می گیرد حدفاصل ششم تا سیزدهم شهریور همزمان با سوگواری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد اجرای این اثر نخواهیم بود و بعد از این ایام بار دیگر اجرای عمومی نمایش آغاز خواهد شد.
چنگیزیان در پاسخ به این پرسش که بعد از پشت سر گذاشتن قریب به یک هفته از اجرای عمومی این اثر میزان اقبال و فروش بلیت توسط مخاطبان چگونه بوده گفت: طبق شیوهنامههای بهداشتی در هر اجرا میزبان ۵۰ مخاطب هستیم و خدا را شاکریم در این ایام چه از نظر بلیتفروشی و چه از نگاه، استقبال و بازخوردهای مخاطبان رضایتمندی مطلوبی را شاهد بودیم.
داستانهای سرزمین مردمان خردمند روایت داستانهای هوشنگ، سرگذشت ضحاک، ارنواز، فریدون، سام، زال، رودابه، زاد روز رستم، دلدادگی تهمینه و رستم، رزم سهراب، گُردآفرید، نبرد رستم و سهراب، وفاداری سیاوش، کاووس، نیرنگ سودابه، سرگذشت اسفندیار، اشکبوس، عشق و وفاداری منیژه و بیژن را در بطن خود دارد.
نمایش داستانهای سرزمین مردمان خردمند به کارگردانی سعید چنگیزیان با حضور بازیگرانی چون علی ایزدی، راهله تعبدی، محمد دارآفرین، داوود ونداده، مهسا قریشی، مبینا آقاخانی، سپاس رضایی، ستاره بذرافشان و مهدی صناعتی همه روزه به جز شنبهها ساعت ۲۰ در فضای باز فرهنگسرای نیاواران به صحنه میرود.
نظر شما