۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۸
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83911536
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح توزیع الکترونیکی سوخت مایع در جنوب آذربایجان‌غربی

مهاباد- ایرنا- مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب گفت: با هدف جلوگیری از قاچاق و محدود شدن توزیع خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی، اجرای طرح توزیع الکترونیکی نفت سفید و گاز مایع در جنوب آذربایجان‌غربی آغاز شده ‌است.

سیدجواد فیض‌حسینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از اول شهریورماه اولین کالابرگ الکترونیکی برای دریافت نفت‌ سفید در این منطقه صادر می‌شود، افزود: در کالابرگ اعلامی، بسته به تعداد اعضای خانوارها ۴۰۰ تا ۸۰۰ لیتر نفت تخصیص می‌یابد.

وی با اشاره به مزایا و اهداف این طرح اظهار داشت: جلوگیری از دریافت وجه اضافی از خانوارها و حذف کالابرگ کاغذی از مزایای اجرای این طرح است زیرا افراد می‌توانند کالابرگ کاغذی را در اختیار دیگران قرار دهند ولی به مراتب قرار دادن کارت بانکی در اختیار دیگران سخت‌تر و امکان‌ناپذیر است.

حذف کالابرگ کاغذی و اجرای طرح الکترونیکی توزیع فرآورده‌های نفتی نقش مهمی در جلوگیری از شیوع کرونا داردمدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب همچنین با بیان اینکه تقارن حذف کالابرگ کاغذی با دوران شیوع کرونا از دیگر مزایای اجرای طرح الکترونیکی توزیع نفت‌سفید است، گفت: همانند اسکناس، کالابرگ‌های کاغذی یکی از اقلام آلوده است که می‌تواند به راحتی ویروس کرونا را انتقال دهد.

وی ادامه داد: شفافیت و مشخص بودن تراز مالی عاملان توزیع نفت سفید با این طرح در هر لحظه در دسترس و قابل رویت خواهد بود.

فیض‌حسینی افزود: همچنین با اجرای این طرح تا ۴۰ درصد بار کاری ناشی از توزیع کالابرگ کاغذی در نواحی نفتی منطقه حذف شده و موجب افزایش نظارت کارکنان نواحی بر توزیع نفت سفید شده و با توجه به اینکه کاغذ کالابرگ جزو اوراق بهادار و هزینه بر است که با اجرای روش الکترونیکی هزینه‌های چاپ کالابرگ نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح توزیع نفت‌سفید به صورت جزیره‌ای خواهد شد، گفت: به طور فرض هشت شهر جنوب آذربایجان‌غربی از نظر شرایط جوی و فرهنگ استفاده از انرژی متفاوت هستند و وقتی در فصل زمستان دمای هوا در شهری بالای صفر باشد و به احتمال در شهر دیگری زیر صفر درجه باشد، با طرح الکترونیکی توزیع فرآورده‌های نفتی با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و میزان مصرف مردم، توزیع می‌تواند به صورت جزیره‌ای باشد و به تبع آن شاید مردم در منطقه‌ای سهمیه مرحله اول را مصرف نکنند ولی در قبال آن در سایر مناطق بیش از ۲ مرحله نفت سفید توزیع شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب گفت: با تلاش کارکنان این منطقه و به ویژه نواحی تابعه، اطلاعات ۶۶ هزار خانوار نفت‌سوز در سامانه "سدف" ثبت شده که با تهیه تجهیزات سخت‌افزاری از جمله دستگاه‌های کارتخوان توزیع الکترونیکی نفت‌ سفید و گاز مایع در حال تکمیل است.

مقدمات اجرای طرح الکترونیکی شدن توزیع فرآورده های نفتی از ۲۰ مرداد ماه آغاز شده و از اول شهریور به صورت رسمی در جنوب آذربایجان غربی اجرا می‌شودوی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۹۱ عامل توزیع نفت سفید دستگاه کارت‌خوان از سوی بانک‌های طرف قرارداد تحویل شده است، اظهار داشت: مقدمات اجرای این طرح از ۲۰ مرداد  آغاز شده و از اول شهریور به صورت رسمی اجرا می‌شود.

وی گفت: یکی از ابزارهای اجرای این طرح، داشتن کارت بانکی سرپرست خانوار و تکمیل اطلاعات شخصی اعضای خانواده است که در برخی نقاط روستایی بیشتر سرپرستان خانوارها فاقد کارت بانکی و یا سایر زیرساخت‌ها از جمله سیستم اینترنت هستند که این مسایل کار را سخت کرده ولی با همکاری عاملان توزیع در روستاها این مشکل برطرف شده و تابحال اطلاعات ۶۰ درصد خانوارها ثبت شده‌است.

وی اضافه کرد: همچنین از اول مهرماه، طرح توزیع الکترونیکی با استفاده از زیرساخت بانکی نفت و گاز برای ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی و مصرف‌کنندگان جزیی (مصرف‌کنندگان کمتر از ۶ هزار لیتر) اجرایی می‌شود.

فیض‌حسینی اظهار داشت: در حوزه نفت و گاز نیز کنترل مصرف و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه این فرآورده نفتی از مزایای این طرح خواهد بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب در خصوص تهیه زیرساخت‌ها برای توزیع گاز مایع (LPG) نیز گفت: توزیع گاز مایع توسط چهار شرکت بخش خصوصی شامل مهابادگاز، پرسی و بوتان در ارومیه و شرکت نیک‌ گاز تبریز با حدود ۱۵ باب تاسیسات سیلندر پرکنی و ۳۰۰ نفر عامل در شهرهای تحت پوشش شرکت نفت منطقه میاندوآب‌ توزیع می‌شود، گفت: همانند توزیع نفت سفید، گاز مایع نیز بر حسب نیاز و با هدف جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، این فرآورده نفتی بر حسب نیاز و حتی مازاد بر نیاز خانوارها توسط عاملان توزیع در روستاهای فاقد گاز شهری توزیع خواهد شد.

هدف کلی از توزیع الکترونیکی گاز مایع این است تا اطمینان حاصل شود تا با نرخ مصوب، بر حسب نیاز و در زمان نیاز، گاز مایع به تمام خانوارهای نفت‌سوز برسدمدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب ادامه داد: هدف کلی از توزیع الکترونیکی گاز مایع این است تا اطمینان حاصل شود تا با نرخ مصوب، بر حسب نیاز و در زمان نیاز، گاز مایع به تمام خانوارهای نفت‌سوز برسد و برای اینکه این مهم را مدیریت کنیم تا اطلاع ثانوی سهمیه شرکت‌های موزع و زمان اجرای کامل طرح کاهش نمی‌یابد تا در الویت اول تمام خانوارهای نفت‌سوز به این سوخت دسترسی پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در اولویت دوم برخی از صنوف مثل ایزوگام و آسفالت‌کاران، کشاورزان در سر مزرعه و لبوفروش‌ها قرار دارند که از گاز مایع استفاده می‌کنند و برای تامین گاز مایع مورد نیاز اصنافی از این دست، فرآیندی در حال تهیه است که به موجب آن، صنوف فوق شناسایی و ساماندهی ‌شوند.

وی با بیان اینکه ماحصل اصلی اجرای این طرح الزام مالکان خودروهای دارای سوخت LPG به سمت سوخت CNG است، افزود: باید مردم در جریان باشند که به احتمال در اجرای این طرح برای مدتی سبب آزار و اذیت آنان شود ولی در نهایت به نفع مردم خواهد بود و حتی شاید برخی‌ها که به خلاف منتفع می‌شدند دست به کارهایی بزنند که باید به این مسایل بی‌اعتنا باشند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با واقع شدن در جنوب آذربایجان‌غربی به مرکزیت شهرستان میاندوآب دارای هشت ناحیه مرکزی و ۹۱ باب جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی مشتمل بر ۳۲ جایگاه تک منظوره سوخت مایع، ۳۸ باب جایگاه دو منظوره سوخت مایع و گاز طبیعی فشرده شده، ۲۱ باب جایگاه تک منظوره سی‌ان‌جی، ۲۵۳ باب فروشندگی نفت سفید و نفت‌گاز شهری و روستایی و ۱۸ باب تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع است.

این منطقه یکی از مناطق ۳۷ گانه نفتی کشور است که وظیفه تامین و توزیع سالانه حدود یک میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی مایع و حدود ۴۰ هزار تن گاز مایع (LPG) را به عهده دارد.

همچنین این منطقه دارای یک باب انبار نفت با ظرفیت ذخیره‌سازی ۶۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha