از اجرای زنده پرده عاشورایی تا تعزیه‌خوانی در مراکز فرهنگی هنری تهران

تهران-ایرنا- مراکز فرهنگی هنری شهر تهران به مناسبت ماه محرم ویژه برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند که اجرای زنده پرده عاشورایی «کآرام جان می‌رود» در فرهنگسرای رسانه، «جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع) و آیین‏ سنتی تعزیه‏‌خوانی در فرهنگسرای اشراق از جمله آنهاست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از فرهنگسرای رسانه، پرده عاشورایی «کآرام جان می‌رود» به مناسبت ماه محرم در قالب ویژه برنامه «جلوه سوگ» به صورت زنده در فضای باز این فرهنگسرا ترسیم می‌شود.

محمدرضا محمدحسین از هنرمندان به‌نام نقاشی قهوه‌خانه‌ای، این اثر را از آغاز محرم تا روز اربعین ‌حسینی در برابر چشمان عزاداران حسینی ترسیم می‌کند.

پرده عاشورایی «کآرام جان می‌رود» پس از پایان، به صورت یک محصول هنری به مزایده گذاشته می‌شود و عواید حاصل از آن، برای نذری در اربعین سید و سالار شهیدان هزینه خواهد شد.

همچنین این اثر قابلیت پرده‌خوانی در مراسم عزاداری سال‌های آینده را نیز دارد.

محمدرضا محمدحسین از شاگردان استاد عباس بلوکی‌فر است، وی تاکنون بیش از ۲۵پرده عاشورایی برای اماکن مذهبی نظیر تکیه پایین تجریش، تکیه بالا تجریش، نخل کاشانک و حسینیه ائمه اطهار کشیده و در طراحی و تکمیل پرده‌های عاشورایی فراوانی نیز حضور داشته است. این هنرمند عرصه تجسمی تاکنون بیش از ۱۰ نمایشگاه در تهران برگزار کرده است.

علاقه‌مندان برای دیدن اجرای زنده نقاشی «کآرام جان می‌رود» می‌توانند از اول شهریور تا ۲۶ مهرماه از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان ناطق ‌نوری، میدان قبا، جنب بوستان پایداری، فضای باز فرهنگسرای رسانه مراجعه کنند.

سوگواره «۱۰ شب اشک» در جوار مزار شهدای گمنام

این برنامه همزمان با دهه اول محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، با سخنرانی حجت‌الاسلام «هادی اکبری» و سوگ‌سرایی مداحان اهل بیت(ع)؛ احمد حسنی، امیرحسین تکلو و مهدی سلطانی در جوار مزار شهدای گمنام منطقه ۱۸ تهران برگزار می‌شود.

ویژه برنامه «۱۰ شب اشک» از ۳۰مرداد تا ۶ شهریور ساعت ۱۸ آغاز می‌شود و تا پاسی از شامگاه ادامه می‌یابد و هفتم و هشتم شهریور همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی نیز از نماز ظهر و عصر آغاز می‌شود.

نهادهای فرهنگی و مذهبی منطقه ۱۸، فرهنگسرای ‌خاتم(ص) و مدیریت فرهنگی هنری و شهرداری منطقه ۱۸، حوزه مقاومت بسیج ۲۵۵ مطلع الفجر، پایگاه مقاومت بسیج شهیدزمانی، مسجد الغدیر متحدان، شورایاری محله صاحب‌الزمان، سرای محله صاحب‌الزمان و هیات‌های انصارالمهدی، حضرت علی‌اصغر(ع)، امامین عسکریین، فاطمیون، مکتب‌الرضا، محبان‌الحسین و عزاداران حسینی در برگزاری این برنامه همکاری دارند.

مزار شهدای گمنام منطقه ۱۸ تهران در یافت آباد، میدان الغدیر، پارک شهدای یافت‌آباد واقع شده است.

«جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع)

ویژه برنامه عزاداری دهه اول محرم با عنوان «جلوه سوگ» از ۳۰ مرداد همزمان با شب اول محرم به مدت ۱۰ شب در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

میدان آیینی امام حسین(ع) هر ساله در ماه محرم میزبان عزاداران حسینی است؛ مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۲ تهران با تاکید بر اهمیت شور عاشورایی و حفظ شعائر حسینی در دهه اول محرم و لزوم حفظ سلامت مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا، شیوه برگزاری برنامه «جلوه سوگ» را امسال متفاوت اعلام کرد.

«مصطفی بیات» گفت: اجرای تعزیه، مقتل‌خوانی و نمایشگاه عکس و شعر، برگزاری مسابقاتی برای کودکان و بزرگسالان با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه «جلوه سوگ» امسال هم با حضور مردم و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار می‌شود، افزود: در شب‌های دهه اول ماه محرم، حاج «سعید» و «محمدحسین حدادیان» به مدیحه‌سرایی پرداخته و حجت‌الاسلام دکتر «ناصر رفیعی» در هشت شب اول و حجت‌الاسلام «سیدحسین مؤمنی» در دو شب آخر (تاسوعا و عاشورای حسینی) سخنرانی خواهند کرد.

بیات برگزاری نمایشگاه عکس و اجرای تعزیه‌خونی را منوط به موافقت ستاد مبارزه با کرونا دانست و گفت: این برنامه‌ها با همکاری هیأت رزمندگان اسلام با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

اجرای آیین‏ سنتی تعزیه‏‌خوانی در فرهنگسرای اشراق

مدیر فرهنگی هنری منطقه چهار گفت: آیین‌ سنتی تعزیه‌خوانی همزمان با دهه اول ماه محرم‌ الحرام و ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با مشارکت گروه تعزیه‌خوانی «حضرت ابوالفضل(ع)» به سرپرستی «اکبر اکبری منفرد» در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

«رضا دوستعلی» افزود: این مجالس تعزیه‌خوانی بعد از نماز مغرب و عشا، روزهای ۳۰ مرداد تا هشتم شهریور با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی، احیای فرهنگ حسینی و تببین نهضت تاریخ‌ساز امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

عناوین این برنامه شبیه‌‏خوانی در ۱۰شب به این شرح است؛ حضرت حمزه(ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت مسلم(ع)، طفلان مسلم (ع)، حربن یزید ریاحی(ره)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)،حضرت عباس (ع)، حضرت امام حسین(ع).

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این برنامه می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به فرهنگسرای اشراق واقع در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره مراجعه کنند.

مسابقه مجازی نقاشی «واقعه عاشورا»

خانه فرهنگ میثاق به مناسبت ماه محرم، مسابقه مجازی «واقعه عاشورا» را ویژه کودکان با هدف معرفی فرهنگ عاشورا و آشنایی با سیره زندگی حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا برگزار می‌کند.

کودکان می‌توانند پس از کشیدن نقاشی از وقایع این رخداد برزگ دینی و تاریخی، تصویر آن را به شماره ۰۹۱۲۶۰۳۴۲۷۳ واتساپ کنند.

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از برنامه‌های مجازی خانه فرهنگ میثاق می‌توانند به نشانی kh_misagh_ketabkhane۵ مراجعه کنند.

تولید مجموعه «نگاهی بر تاریخچه و معماری حسینیه‌ها و تکایای قدیمی ایران»

فرهنگسرای مهر همزمان با ایام ماه محرم و سوگواری سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مجموعه ویدئوکلیپ‌های «نگاهی بر تاریخچه و معماری حسینیه‌ها و تکایای قدیمی ایران» را از ۳۱ مردادماه تا ۲ شهریورماه تولید و در فضای مجازی منتشر می‌کند.

این ویدئوکلیپ با هدف آشنایی با فرهنگ عاشورایی، تاریخچه و معماری حسینیه‌ها و تکایای قدیمی ایران همچون تکیه تجریش و حسینیه ارشاد استان تهران، حسینیه اعظم استان زنجان، حسینیه بزرگ فهادان و مراسم نخل‌گردانی استان یزد، حسینیه امینی‌ها استان قزوین منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگی هنری منطقه ۱۹ می‌توانند به نشانی farhangsara_mehr مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha