۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 2588
کد خبر: 83917189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید ۱۸ هزار تن آلوچه در مراغه

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83917189
تولید ۱۸ هزار تن آلوچه در مراغه

مراغه - ایرنا - مدیرجهاد کشاورزی مراغه گفت: امسال حدود ۱۸ هزار تن انواع آلوچه در اراضی کشاورزی این شهرستان تولید شده است.

اسماعیل کریمی اصل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آلوچه از یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیرکشت این محصول کشاورزی در این شهرستان برداشت شده است.

وی ادامه داد: بیشتر آلوچه های برداشتی از اراضی باغی و کشاورزی این شهرستان شامل ارقام قره شلی، فنری شلی، شر شلی، گوجه سلطان، سید آلچاسی، ساری آلچا و زر آلچاسی بوده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد آلوچه های برداشت شده از اراضی این شهرستان به صورت خشکباری درآمده و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

کریمی اصل افزود: با توجه به وضعیت جوی و بارندگی‌های مناسب در فصل بهار و نیز رعایت اصول کشاورزی توسط باغداران، میزان برداشت این محصول باغی نسبت به سال حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آلوچه خشکبار شده در این شهرستان بیشتر به دو شیوه سنتی آفتابی و نیز استفاده از شیوه سبزه و دود دادن خشک و بسته بندی می‌شود.

قیمت پایین آلوچه های برداشت شده و فرآوری شده

مدیرجهاد کشاورزی مراغه گفت: هم اکنون قیمت محصول آلوچه برداشت و فرآوری شده این شهرستان در مقایسه با سال گذشته کاهش چند برابری داشته است.

کریمی اصل افزود: با توجه به اینکه عمده محصول برداشت شده به صورت خشکباری مشتریان مناسبی در خارج از کشور دارد امابه دلیل شیوع کرونا و محدودیت های صادراتی و عدم وجود بازارهای خارجی، قیمت این محصول کاهش چشمگیر داشته است.

وی اضافه کرد: ایجاد کارخانه های فرآوری مدرن و صنایع تبدیلی و بسته بندی های مناسب می تواند از فروش ارزان این محصول در آینده جلوگیری کند.

یکی از باغداران این شهرستان در این باره گفت: با وجود میزان بالای تولید آلوچه مرغوب، هم اکنون قیمت این محصول حدود یک هزار  تا یک هزار ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است.

محمدی افزود: این در حالی است که آلوچه تازه برداشت شده از باغات این شهرستان در نوع مرغوب و خشکباری آن سال گذشته از سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

وی اضافه کرد: امسال کاهش چند برابری قیمت این محصول با توجه به هزنیه های داشت و برداشت آن صرفه اقتصادی برای باغداران و تولید کنندگان این محصول نداشته است.

شهرستان مراغه با بیش از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است.

این شهرستان با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی واقع است.

۷۴۸۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha