۲ شهریور ۱۳۹۹، ۷:۲۱
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 83917288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پنج‌هزار هکتار اراضی پایاب سد چراغ ‌ویس سقز آبی می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و از محل تخصیص جدید آب (۹۶ هزار هکتار اراضی در استان کردستان)، پنج هزار هکتار از اراضی پایاب سد چراغ‌ویس سقز نیز از دیم به آبی تبدیل می‌شود.

کامران خرم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ستاد احیا دریاچه ارومیه در طول چند سال اخیر برای اجرای طرح‌های کشاورزی حوزه این دریاچه ممنوعیت تخصیص ایجاد کرده بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سهمیه آبی کردن ۹۶ هزار هکتار اراضی استان، پنج هزار هکتار آن به اراضی پایاب سد چراغ‌ویس سقز اختصاص دارد.  

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات احداث سد چراغ‌ویس اعتباری برای تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی پایاب در نظر گرفته نشده بود، افزود: ضمن مجاب کردن ستاد احیای دریاچه ارومیه و کسب موافقت آن، با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم مکاتبه کردیم و در کنار جذب اعتبار در سال جاری، اعتباری نیز در سال ۱۴۰۰ برای ادامه اجرای شبکه پایاب سد چراغ‌ویس جذب خواهیم کرد.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه در صورت اجرا شدن این طرح، اقتصاد شهرستان سقز متحول می‌شود، یادآور شد: از محل سد آب چراغ‌ویس، ۲۵ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی، سه میلیون برای صنعت و ۲۴ میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب سقز اختصاص می‌یابد.

خرم میزان پیشرفت فیزیکی احداث سد چراغ‌ویس را حدود ۹۴ درصد اعلام کرد و گفت: بدنه سد، تاج و سیستم روشنایی آن انجام شده و چند درصد باقی مانده شامل جاده‌های جایگزین است که پیمانکار آن انتخاب شده و در صورت سرعت در انجام پروژه، ساختمان سد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.  

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به سقز نیز در حال اتمام و بیش از ۹۴ درصد پیشرفت دارد، اضافه کرد: ساخت تصفیه خانه پایان یافته و خط انتقال آب تصفیه شده به ورودی شهر سقز در مراحل آخر است و یک هزار و ۳۰۰ متر لوله‌گداری باقی مانده که به محض دریافت لوله‌ها، اقدام به اجرای آن می‌کنیم.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد ۱۲ سد در اختیار استان و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است. شهرستان سقز با ۲۲۶ هزار و ۴۵۱ نفر جمعیت، در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha