۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83919515
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دختران بازمانده از کنکور در افغانستان امتحان دادند

کابل- ایرنا- فرماندار شهرستان «شغنان» استان بدخشان در شمال شرق افغانستان اعلام کرد که حدود ۱۲۰ دختر بازمانده از کنکور به دلیل چالش امنیتی موجود، امروز در این شهرستان آزمون دادند.

به گزارش ایرنا، «میرزاقل پیمان» روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی به خبرنگار ایرنا گفت که دختران بازمانده از امتحان از دو روز پیش به این شهرستان منتقل شده بودند و در دو گروه پیش از ظهر و بعد از ظهر امروز یکشنبه امتحان را برگزار کردند.

پیمان اضافه کرد که حوزه امتحان این دختران شهرستان «نسی» بود و بیشتر دانش آموزان از مناطق دروازه های این استان هستند که امتحان آنها چند روز پیش سپری شد اما آنها به دلیل مانعی که طالبان در مسیر راه آنها ایجاد کرده بودند، از امتحان بازماندند.

به گفته فرماندار شهرستان شغنان، امروز این افراد بدون هیچ مشکلی امتحان را سپری کردند و فردا به مناطق خود بر می گردند.

وی از امنیت مسیر آنها اطمینان داد و گفت که مشکل امنیتی در مسیر شهرستان نسی وجود داشت اما در این شهرستان مشکل امنیتی نیست.

شماری از رسانه‌ها تعداد دختران بازمانده از کنکور بدخشان را بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر اعلام کرده بودند اما پیمان به ایرنا گفت که خود وی از جمله ناظران امتحانی است و آنها ۱۲۰ نفر هستند.

حنیف فروزان سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان پیش از این به ایرنا گفته بود که امسال ۲۱۰ هزار نفر برای شرکت در آزمون سراسری افغانستان ثبت نام کرده اند و قرار است در ۳۳ استان در چهار مرحله کنکور شرکت کنند، اما این آزمون در کابل که بیشترین داوطلب را دارد کمی دیرتر و متفاوت تر برگزار می شود.

سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه از میان ۲۱۰ هزار شرکت کننده آزمون سراسری سال جاری چه تعداد را  زنان و دختران و چه تعداد را مردان و پسران تشکیل می دهند؟ گفت: آمار دقیق از تفکیک وضعیت داوطلبان زن و مرد دراین آزمون در دست نیست، اما به طور کلی می توان گفت که حدود دو سوم شرکت کنندگان را بانوان و یک سوم را مردان تشکیل می دهند.

براساس این اطلاعات، بانوان شرکت کننده امتیاز ویژه‌ای در این آزمون دارند به گونه ای که دو درصد سهم خاص هم برای آنها بدون رقابت با مردان در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha