دور دورِ پمپئو در منطقه

تهران – ایرنا – "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز (دوشنبه) در سفری منطقه ای به غرب آسیا و آفریقا به فلسطین اشغالی سفر و پس از آن راهی امارات و به نقل از برخی رسانه ها احتمالا از بحرین و سودان نیز دیدن کند.

هدف سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه که اولین سفر وی پس از توافق عادی سازی روابط میان تل آویو – ابوظبی (در ۲۳ تیرماه) می باشد، تشویق کشورهای عربی به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و همچنین موضوع ایران و چین عنوان شده است، سفری که جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ نیز که مسئول پرونده رابطه اسراییل با کشورهای عربی است، همراه وزیر خارجه آمریکا می باشد.

یکی از دلایل اصلی سفر وزیر خارجه آمریکا و هیات همراه به منطقه ترویج ایران هراسی به منظور برقراری رابطه میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی می باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پمپئو قرار است در سودان با "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر و ژنرال "عبدالفتاح البرهان" رییس شورای حکومتی این کشور دیدار و درباره حمایت واشنگتن از دولت انتقالی در این کشور و برقراری رابطه سودان با رژیم صهیونیستی گفت ‌وگو ‌کند.

وی سپس در سفر به بحرین قرار است با «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد این کشور دیدار و منامه را تشویق به برقراری رابطه علنی با تل آویو کند.

در حال حاضر کشورهای عربستان، بحرین، عمان و سودان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی خیز برداشته اند و از قرار معلوم سودان یا بحرین پس از امارات کشور بعدی خواهند بود که با رژیم صهیونیستی رابطه خود را عادی خواهند کرد، موضوعی که از سوی وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی  نیز تایید شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که بعدادی از مقام های سودانی در حال رایزنی برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. «حیدر بدوی» سخنگوی وزارت خارجه سودان پیشتر گفته بود که کشورش مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل است؛ در همین راستا نیز یکی از مقام‌های ارشد سودان با رییس موساد در امارات دیدار کرده است.

در عین حالی که امارات و چند کشور عربی با نادیده گرفتن حق فلسطینیان و خیانت به آرمان مسلمانان به دنبال برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، اما این اقدام، محکومیت بسیاری از کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی و غیر فلسطینی را به دنبال داشته است.

یکی از واکنش های محکم مقامات عربی، سخنان نخست وزیر مغرب در این زمینه بوده که روز گذشته عنوان شد؛ سعد الدین العثمانی طی سخنانی تاکید کرد که مغرب با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است، زیرا موضع این رژیم را برای ادامه نقض حقوق ملت فلسطین تقویت می کند.

وی گفت که موضع پادشاه، دولت و ملت مغرب، دفاع از حقوق مشروع ملت فلسطین، مسجد الاقصی و مخالفت با هرگونه روند یهودی سازی و نیز حمایت از حقوق فلسطینی ها و ساکنان قدس و تاکید بر عربی و اسلامی بودن مسجد الاقصی و قدس شریف است.

نخست وزیر مغرب همچنین تاکید کرد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خط قرمز کشورش می باشد.

سخنان العثمانی در حالی عنوان شده که مغرب و رژیم صهیونیستی سال ۱۹۹۳ در پی توافق سازش میان طرف فلسطینی و اسرائیل (پیمان اسلو)، روابط در سطح پائین را آغاز کردند، اما رباط به دنبال انتفاضه فلسطین در سال ۲۰۰۰ این روابط را تعلیق کرد.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که دور دور پمپئو در منطقه به دستور ترامپ و در راستای تاثیر بر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا می باشد، چراکه ترامپ به دلیل شکست در کسب نظرسنجی های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برگرداندن آرا به نفع خویش، به دنبال برقراری رابطه میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی است تا از این راه با یک تیر دو نشان بزند؛ هم بتواند از طریق نتانیاهو لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) را همراه خود کند و هم بتواند از دلارهای نفتی کشورهای عربی در این راه سود ببرد و از طریق این دو راه پیروز انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha