محسن حاجی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش در این باره گفت: دولت تدبیر و امید به شدت در جهت توسعه دسترسی دانشآموزان به فرآیند آموزش اقدام کرده است بطوریکه در حال حاضر کمتر از یک درصد از افراد در مناطقی زندگی میکنند که دسترسی به آموزش وجود ندارد و امکان تحصیل برای تمامی افراد مهیا شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به منظور تامین عدالت آموزشی گامهای موثری برداشته است، گفت: در این راستا از فاصله تحصیل میان دختران و پسران نیز کاسته شده است و درباره انتقال دانشآموزان از دوره ابتدایی به دوره متوسطه نیز گامهای مناسبی برداشته شده است.
دسترسی به آموزش، گام اول تحقق عدالت آموزشی محسوب میشود، در واقع راه رسیدن به عدالت آموزشی، مهیا کردن شرایط تحصیل برای کودکان سنین ورود به مدرسه است.
آموزش و پرورش به منظور فراهم شدن امکان تحصیل همه کودکان باید در جهت تامین ظرفیتهای خود از نظر تعداد مدارس و معلمان اقدام کند، این سازمان به مرور زمان با افزایش اعتبار برای توسعه فضای آموزشی و همچنین تامین حدودی نیرو تلاش کرده تا شرایط پوشش تحصیلی برای همه کودکان جامعه مهیا شود.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره اقدامات آموزش و پرورش در خصوص تحقق عدالت آموزشی اعلام کرد که در دفتر دبستان و پیش دبستانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تقویت فعالیتهای علمی و پژوهشی معلمان، افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی دنبال میشود. در این راستا نرخ ثبتنام ابتدایی به ۹۸/۱۸ درصد در سال ۹۸ رسیده، همچنین از سال ۹۲ تا سال تحصیلی ۹۸_۹۹ ، ۲۱۳ هزار کودک به مدرسه بازگردانده شده اند.
وی ادامه داد: افزایش ۳۰ درصدی تعداد مدارس شبانه روزی از ابتدای دولت تدبیر و امید و پوشش حداکثری دانش آموزان عشایری در تمام استان های کشور از جمله مهم ترین اقدامات در این حوزه است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: در راستای تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم نیز، ۲ بخشنامه برای ساماندهی فضاهای دولتی برای دوره پیش دبستانی به مدارس ابلاغ شد. همچنین نرخ پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم نیز به ۵۶ درصد رسیده است.
رشد ۷ برابری اعتبارات توسعه فضای آموزشی
همچنین وزیر آموزش و پرورش توسعه فضاهای آموزشی را از دیگر اقدامات موثر دولت تدبیر و امید دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید اعتبارات این بخش بیش از هفت برابر رشد داشته است و مشارکت موثری از سوی خیرین نیز صورت گرفت.
موضوع فضای آموزشی و نوع معماری آن بسیار حائز اهمیت است و لازم است در فرایند ساخت مدارس، توجه ویژه و کافی به این موضوعات معطوف شود.
توسعه فضای آموزشی از موضوعاتی است که در سند تحول بنیادین نیز به طور جدی به آن تاکید شده است، چرا که بنای یک مدرسه از محوطه بیرونی تا کلاسهای درس و چینش نیمکتها می تواند نقش مهمی در تربیت و همچنین روحیه دانشآموزان ایفا کند.
از این رو در سند تحول بنیادین بطور جدی عنوان شده که دانشآموزان باید در یک محیط شاد و مناسب تحصیل کنند. همچنین توسعه فضاهای آموزشی اقدامی موثر در راستای تحقق عدالت آموزشی نیز محسوب میشود.
مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی مدارس در این خصوص اعلام کرده است: امروز با تلاش جهادگران با وجود رشد جمعیت دانشآموزی سرانه فضاهای آموزشی در کشور از ۱/۵ متر مربع قبل از انقلاب به ۵/۲ متر مربع رسیده است.
همچنین براساس گفته وی، از سال ۹۶ بیش از ۵۰ درصد مدارس ساخته شده در کشور توسط خیر یا با مشارکت خیرین ساخته شده است و امسال برای مهرماه بیش از هشت هزار کلاس درس تحویل میدهیم که نیمی از این میزان خیرساز است.
رییس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ مبلغ سه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مشارکت خیرین در اختیار داریم که تخصیص آن کامل است و باعث تحول بزرگی در طرحهای مشارکتی می شود.
نظر شما