به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجت الاسلام نیکزاد عیسیزاده در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم که با رعایت پروتکلهای بهداشتی و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: حر ابن یزید ریاحی توانست در جریان عاشورا و قیام کربلا، به عنوان یک انسان عاقل با تکیه بر یک تشخیص درست برای همیشه مسیر زندگی و یاد خود را در تاریخ تغییر دهد.
حجت الاسلام عیسیزاده ادامه داد: در روایات ما به خصوص در روایات باب عقل و جهل، دقیقاً این دو مفهوم متقابل، قابل نتیجهگیری و استخراج است. دین عقلانی و دین احساسی و عاطفی. در بعضی از روایات آمده است که خداوند متعال پیامبران الهی و انبیاء(ص) را فرستاد تا بشر را در عقلانیت خویش به تکامل برساند. یعنی انبیای الهی (عقل بیرونی) آمدند تا عقل درونی انسان را شکوفا سازند و بارور کنند تا انسان فهمی راکه خداوند متعال به او عنایت کرد، در زندگی خودش به بروز و ظهور برساند.
وی افزود: اگر انسان عقلانیتی را که انبیای الهی برای برانگیختن آن مبعوث شدند در زندگی بروز دهد و در انتخابهای خود آن قوه عقلانیت را به کار گیرد، آن وقت دینداری، اعمال، حرف زدنها، تصمیم گیریها و تعیین مسیرهای او همه با آدمی که صرفاً دین و دینداری اش بر مبنای شور، احساس و عاطفه است بسیار متمایز میشود. مثال روشن این موضوع را در جریان مقابل سیدالشهدا ببینید. افرادی نظیر شمر ابن ذی الجوشن به عنوان حافظ و مفسر قرآن ، آدمهایی به این برجستگی ظاهری در دین، چطور شد در مقابل ولی زمان و ولایت الهی میایستند. آیا آنها بی دین بودند؟ نه.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اینگونه مسائل و اتفاقات دقیقاً ما را به این سمت سوق میدهد که بین دینداریهای ما هم تفاوتی وجود دارد. در نگاه به این دین و اعمال دینی یک تفاوت وجود دارد. شهید مطهری در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(ع) میگوید: خواجه ربیع چهل سال استغفار و گریه میکرد و میگفت وقتی شهادت امام حسین(ع) را من به خبر دادند، چند دقیقه را به خاطر تأثر در شهادت امام حسین(ع) اشک ریختم و دارم برای آن حرکتم استغفار میکنم. این فرد به ظاهر دین دارد و مراقبتها و چله نشینیهای آن چنان دارد، اما چرا باید آنگونه رفتار کند؟
عیسیزاده گفت: چه اتفاقی میافتد که یک دین مدار مثل حر ابن یزید ریاحی در آخر یک تصمیم درست میگیرد و یاد و نام خود را در تاریخ عوض میکند؟ و دیگرانی از عاقبت به خیری بی نصیب می مانند؟ امام صادق(ع) می فرمایند: من حاضرم بایستم بر سر شیعیان خودم و آنها را با تازیانه بزنم تا بفهمند حقیقت دین را. همان دینی که ما را به مراقبت از نماز توصیه کرده، در درجه اول به عقلانیت سفارش میکند.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، درباره سخن امام معصوم(ع) درباره عقل انسان دیندار گفت: امام معصوم(ع) میفرمایند نگاه کن به عقل انسان دیندار. آیا مسائل را درست تشخیص میدهد، آیا امام زمان خود را درست می شناسد و اینکه آیا زمانه خود را درست می فهمد یا نه؟ انسان دائماً باید در دینداری خودش نگاه کند که آیا عزاداری، اعمال عبادی، نماز، صدقه و انفاق وی مبتنی بر یک عقلانیت و فهم درست است یا نه؟
وی ادامه داد: امام علی(ع) در رابطه با صفت کسانی که حافظ دین خود هستند، میفرمایند: «إنّما المستحفظون لدین اللّه هم الّذین أقاموا الدّین و نصروه و حاطوه من جمیع جوانبه و حفظوه علی عباد اللّه و رعوه». حافظان دین خدا کسانی هستند که ارزش و اصول دین را اقامه کردند و یاری دادند این اصول را و کسانی که به همه جوانب دین احاطه دارند (البته به نسبت) و آن را حفظ کنند.
عیسیزاده درخصوص یادگیری دین با فهم درست و صحیح گفت: اگر دنبال دین هستیم باید دین را با فهم درست بگیریم و تمام ابعاد دین را نگاه کنیم. مراقب باشیم که به جوانب دین احاطه داشته باشیم. ان شاءالله خداوند متعال دین و دینداری ما را همراه با فهم عمیق از دین، عقلانیت و تشخیص درست و همراهی و پیروی از ولایت انبیاء و اولیای الهی قرار دهد.
نظر شما