توجه دولت به حوزه حمل و نقل خراسان شمالی نه تنها در توسعه راه های روستایی، بلکه در زمینه ارتقای ایمنی سفرها نمودی آشکار دارد و در این سال ها، اقدامات خوبی در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل این خطه نیز انجام شده است.
راه سازی و تامین ایمنی راه ها، از آن جهت اهمیت دارد که سبب توسعه فعالیت ناوگان حمل و نقل می شود و زمینه را برای رونق فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری و دیگر حوزه های اقتصادی فراهم می سازد.
مناسب بودن راه های ارتباطی سبب آسان سازی در رفت و آمدها و انجام حمل و نقل می شود و سرمایه گذاران با استفاده از بسترهای مناسب ارتباطی بهتر و راحت تر می توانند به بازارهای هدف دست پیدا کنند و اگر این بسترها فراهم نباشد سبب بی انگیزگی سرمایه گذاران می شود.
کارشناسان می گویند تازمانی که جاده ها از استاندارد لازم برخورد دار نباشد و شبکه حمل و نقل مناسبی شکل نگیرد، هزینه های جابه جایی کالا بالا می رود و به دنبال آن، قیمت تمام شده تولید محصول در واحد تولیدی نیز افزایش می یابد. در این شرایط با بالا رفتن قیمت تمام شده تولید، توان رقابت در بازار برای تولید کننده کاهش می یابد.
اجرای حدود ۸۰ کیلومتر راه در طرح ابرار
یک اقدام مهم در دولت تدبیر و امید، اجرای نهضت اجرای پروژه های راهسازی در محورهای روستایی است که با عنوان طرح ابرار در دستور کار قرار گرفته است.
خراسان شمالی، از استان های محروم کشور است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند، این در حالی است که بهره مندی این قشر از راه مناسب، از میانگین کشوری پایین تر است و امید می ورد این طرح، گامی برای ارتقای شاخص بهره مندی روستاییان از راه مناسب باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی درباره اجرای پروژه های راهسازی در حوزه روستایی استان گفت: تکمیل و ساخت راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار در سطح استان جزو تکالیف این اداره کل است که در این زمینه، هدفگذاری شده تا ۷۹.۵ کیلومتر راه در قالب طرح ابرار و ۵۲۹ کیلومتر راه از محل سایر اعتبارات ملی و استانی توسط این اداره کل اجرا شود.
جعفر شهامت افزود: امید می رود تا پایان سال مالی جاری، ۴۹ کیلومتر راه روستایی در استان ساخته و بهره برداری شود.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان شمالی افزود: یکی از مشکلات استان، پایین بودن میزان بهره مندی روستاییان از راه مناسب است، البته در این زمینه تلاش داریم تا از ظرفیت های نهادهای مختلف از جمله بنیاد علوی، بنیاد برکت و سپاه، برای اجرای طرح های راهسازی در محورهای روستایی استفاده کنیم.
وی افزود: پررنگ بودن نقش روستاها و کشاورزی بودن خراسان شمالی، اهمیت ساماندهی محورهای فرعی و روستایی در این استان را دوچندان کرده است.
وی اظهار داشت: بعضا یک محور روستایی در استان، ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از روستاییان را پوشش می دهد، از این رو ارتقای ایمنی در این مسیرها باید مورد توجه باشد.
بعضا یک محور روستایی در استان، ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر از روستاییان را پوشش می دهد، از این رو ارتقای ایمنی در این مسیرها باید مورد توجه باشد
شهامت گفت: حجم تردد در برخی از محورهای روستایی استان بسیار بالا است به طوری که به عنوان راه های منطقه ای، مورد استفاده قرار می گیرند و برخی از این جاده ها، به جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر سرویس می دهند.
وی با بیان اینکه کارکرد برخی از این محورهای استان، در شرایط کنونی بسیار بیشتر از یک محور روستایی است، خاطرنشان کرد: بهرهمندی روستاییان استان از راه آسفالت، ۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب تر است و برای رسیدن به این شاخص باید ۲۰۰ کیلومتر از این محورها آسفالت شود.
حذف نقاط پرتصادف
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: ۶۵ نقطه پرتصادف در محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان وجود دارد که حذف آن، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
شهامت اظهار داشت: در چند سال گذشته، ۹۶ نقطه پرتصادف در محورهای استان شناسایی شده بود که تاکنون ۱۹ نقطه آن اصلاح و حذف شده است.
در چند سال گذشته، ۹۶ نقطه پرتصادف در محورهای استان شناسایی شده بود که ۱۹ نقطه آن اصلاح و حذف شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه اکنون اصلاح و حذف ۱۲ نقطه پرتصادف دیگر در جاده های استان، در حال اجرا است، گفت: تلاش داریم تا ۴۵ میلیارد ریال از منابع ملی در سال ۹۹ برای حذف نقاط پرتصادف جاده های استان تخصیص یابد.
توسعه هوشمندسازی حمل و نقل در استان
مسوول مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی گفت: دولت در چند سال گذشته اهتمام فراوانی برای هوشمندسازی بخش حمل و نقل نظیر راهاندازی سامانه هوشمند توزین و نصب دوربینهای ثبت تخلف داشته است.
امین بهزادنیا با بیان اینکه در این زمینه، تجهیزات مختلف از قبیل دوربین های ثبت تخلف و ترددشمار در سطح جاده ها افزایش یافته است، افزود: شمار دوربین های ثبت تخلف در جاده های استان در سال ۹۲ تنها ۶ دستگاه بود اما با نصب ۱۶ دستگاه دوربین دیگر، شمار این تجهیزات به ۲۲ دستگاه رسیده است.
شمار دوربین های ثبت تخلف در جاده های استان در سال ۹۲ تنها ۶ دستگاه بود اما با نصب ۱۶ دستگاه دوربین دیگر، شمار این تجهیزات به ۲۲ دستگاه رسیده است
مسوول مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار داشت: برای تامین این میزان دوربین ثبت تخلف ۵۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
دوربین های ثبت تخلفات جاده ای قادر به شناسایی تخلف سرعت لحظه ای غیرمجاز و سرعت غیرمجاز متوسط بوده و می توانند تصویر پلاک خودرو متخلف را ثبت و به مرکز کنترل پلیس راهور ارسال کنند.
وی گفت: اقدام دیگر در زمینه هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل در این دولت، نصب ترددشمار در سطح جاده ها است که در این زمینه، ۲ دستگاه، به ترددشمارهای استان افزوده شده است.
بهزادنیا خاطرنشان کرد: برای نصب ۲ دستگاه ترددشمار در جاده های استان، ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده و شمار این تجهیزات، به ۴۷ دستگاه افزایش یافته است.
وی گفت: اکنون ۲۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری، تردد در جاده های استان را رصد می کند که تلاش داریم ۲ دستگاه دوربین دیگر نیز تا پایان امسال، به این تجهیزات افزوده شود.
بهزادنیا، نصب و راه اندازی سامانه هوشمند توزین در حال حرکت را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در استان عنوان کرد و گفت: این سامانه، برای نخستین بار در استان راه اندازی شده است.
مسوول مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: این سامانه قادر است تخلف اضافه تناژ ناوگان باری را در حال حرکت شناسایی، تصویر پلاک خودرو حامل اضافه تناژ را ضبط و برای پلیس راه ارسال کند تا برخورد قانونی با رانندگان متخلف انجام شود.
وی با بیان اینکه این سامانه در محور بجنورد - شیروان راه اندازی شده است، افزود: در این سامانه، احتمال بروز خطا و اشتباه بسیار ضعیف است و نبود تقابل راننده با پلیس، نبود خطا و نیز مستند و مستدل بودن اطلاعات از مزایای این سامانه هوشمند است.
بهزادنیا درباره کنترل ناوگان راهداری در استان گفت: در این زمینه در چند سال گذشته، ۲۴۲ دستگاه ردیاب جی. پی. اس در ناوگان راهداری نصب شده است که در این زمینه هفت میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
مسوول مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به برخط شدن تابلوهای پیام متغیر در محورهای مواصلاتی استان گفت: چند تابلو پیام متغیر (vms) در محورهای استان به سامانه جامع مرکز مدیریت راه های کشور متصل شده است.
وی افزود: با اتصال تابلوهای پیام متغیر به سامانه جامع مرکز مدیریت راه ها، ارتباط لحظه ای و برخط با مرکز میسر می شود.
وی با بیان اینکه تابلوهای پیام متغیر به منظور نمایش پیامهای ترافیکی در سطح جادهها، بزرگراهها، تونلها و مبادی پرتردد و حادثه خیز مورد استفاده قرار میگیرد، افزود: این تابلوها قابلیت ارتباط با مرکز کنترل را دارند و تمام پیامهای مربوط به جاده ها، بار ترافیک، توصیههای ایمنی و موارد دیگر در زمانهای مقتضی به تابلو ارسال می شود.
مسوول مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: با استفاده از این نوع تابلوها میتوان ضریب امنیت جاده و همچنین فرهنگ رانندگی را ارتقا بخشید.
ارتقای ایمنی راه ها
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم خط کشی جاده ها را اقدام مهمی برای تامین و ارتقای ایمنی سفرهای جاده ای عنوان کرد و گفت: در این دولت، ۱۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه استان خط کشی شده که در این زمینه ۱۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.
محمد مشتری، تهیه و نصب حفاظ ایمنی، گاردریل به طول ۱۲۵ کیلومتر، تعمیر گاردریل به طول ۱۳۰ کیلومتر به ارزش هفت میلیارد ریال، تهیه و نصب حفاظ ایمنی نرده پل به طول هزار متر به ارزش پنج میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال را از اقدامات انجام شده در این دولت عنوان کرد.
وی گفت: اجرای روشنایی ۱۵ کیلومتر و نگهداری روشنایی راه ها به طول ۷۸ کیلومتر از دیگر اقدامات برای ارتقا و تامین امینی راه های استان است که در این زمیه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
اجرای روشنایی ۱۵ کیلومتر و نگهداری روشنایی راه ها به طول ۷۸ کیلومتر از دیگر اقدامات برای ارتقا و تامین امینی راه های استان است که در این زمیه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار داشت: تهیه و نصب ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ عدد تابلو حاوی علائم ایمنی در راه ها از دیگر اقداماتی است که برای این طرح هم ۲۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی تهیه و نصب چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع تابلو اطلاعاتی با ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ساخت پنج دستگاه پل عابر پیاده، تعمیر و نگهداری ۱۵۷ دستگاه پل به ارزش ۱۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، اصلاح شیب شیروانی به طول ۲۲۴ کیلومتر به ارزش ۲۲ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات انجام شده دولت تدبیر و امید در استان برشمرد.
مشتری افزود: برای تامین و ارتقای ایمنی تردد در جاده های استان در این مدت، لکه گیری هندسی ۶۸۱ هزار و ۷۶۶ متر مربع به ارزش ۱۶۳ میلیارد ریال انجام شده همچنین درزگیری راه ها به طول ۲۷۴ هزار و ۱۴۴ متر به ارزش ۲۵ میلیارد ریال، اجرای انواع روکش آسفالت گرم به ارزش ۷۱۰ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریال و اجرای ماسه آسفالت سرد و گرم نازک به طول ۱۷۹ کیلومتر به ارزش ۲۰۷ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال از دیگر اقدامات بوده است.
وی گفت: ترانشه برداری نقاط پرتصادف در محورها به ارزش بیش از ۳۹ میلیارد ریال و تنقیه ابنیه فنی (۸۴۴ دستگاه پل) به ارزش ۵۵ میلیارد ریال از دیگر اقداماتی است که برای تامین ایمنی سفرها در جاده های استان انجام شده است.
حذف ۱۹ نقطه پرتصادف جاده ای
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به شناسایی ۹۶ نقطه پرتصادف در محورهای این استان افزود: این تعداد نقاط پرتصادف در چند سال گذشته، در محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان شناسایی شده است که در این مدت تمام این نقاط، آشکارسازی شده است.
مشتری گفت: تاکنون ۱۹ نقطه پرتصادف در جاده های استان اصلاح شده که در این زمینه، ۸۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی با اشاره به اقدامات راهداران در زمستان اظهار داشت: در این سال ها، مشکل خاصی در تامین شن و نمک مورد نیاز در طرح زمستانه و آب کردن برف در جاده ها نبوده و نمک مصرفی در راهداری زمستانی ۳۲ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد ریال بوده و شن مصرفی در راهداری زمستانی نیز ۹۵ هزار تن به ارزش ۱۹ میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال ثبت شده است.
خرید ناوگان جدید راهداری
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی درباره تقویت ناوگان راهداری استان گفت: ۱۰ دستگاه تویوتا هایلوکس دوکابین کمکدار، یک دستگاه کامیونت ایسوزو بالابر، یک دستگاه کامیونت جاروب اتوبانی، ۲ دستگاه کامیون دنگ فنگ سایپادیزل به ناوگان راهداری افزوده شده است.
وی، خرید ۲ دستگاه کامیون فاو، خرید دو دستگاه کامیون ایسوزو، خرید هشت دستگاه کامیون ایویکو، خرید هشت دستگاه گریدر ۱۸۰D۱ از شرکت هپکو، خرید یک دستگاه لودر نیوهلند برای راز و جرگلان و خرید یک دستگاه بیل مکانیکی ولوو را از اقدامات انجام شده در این دولت عنوان کرد.
مشتری گفت: در این مدت، پنج دستگاه مکانیزه نمکپاش هوشمند، سه دستگاه فلاسک آسفالت ترمیم آسفالت، یک دستگاه کمرشکن سه محور، یک دستگاه جاروب مکانیزه اتوبانی و تجهیزات آن به ناوگان افزوده شده است.
وی، خرید ۱۲ دستگاه اتاق عقب کمپرسی، یک دستگاه تجهیزات بالابر، هفت بیل برفروب کامیونی، چهار دستگاه نازل سوخت جایگاه راهدارخانه ها، خرید پنج دستگاه فیلتراسیون سوخت، یک دستگاه خرید پیکور و خرید ۲ دستگاه باکت را از دیگر اقدامات عنوان کرد.
وی درباره بازسازی و اورهال ماشین آلات راهداری گفت: در این مدت بازسازی و اورهال هفت دستگاه بولدوزر، بازسازی ۱۲ دستگاه نمکپاش مکانیزه، بازسازی ۲ دستگاه لودر و بازسازی یک دستگاه کمرشکن نیز انجام شده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی، نوسازی و بهسازی ۲۱ باب راهدارخانه بین راهی به ارزش حدود ۲۳ میلیارد ریال، نوسازی و بهسازی هشت راهدارخانه مرکزی با ۵۴ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال و ساخت ساختمان قرارگاه پلیس راه استان با ۱۳ میلیارد و ۳۱۱ میلیون ریال از دیگر اقدامات اجرا شده در دولت تدبیر برشمرد.
ایمن سازی مدارس حاشیه جاده
معاون حمل و نقل اداره کل راهدای و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این باره گفت: یکی از اقدامات مهمی که در دولت تدبیر و امید به آن توجه شده است، ایمن سازی مدارس حاشیه جاده های بوده روستایی است.
سعید سبحانی اظهار داشت: در این دولت، ۵۰ مدرسه حاشیه راه در استان ایمن سازی شده که در این زمینه، ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.
۵۰ مدرسه حاشیه راه در استان ایمن سازی شده که در این زمینه، ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است
وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده، ایمنی دانش آموزان ارتقا یافته و شمار حادثه ها، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
سبحانی، صدور ۲ هزار و ۵۳۲ کارت هوشمند برای رانندگان، صدور سه هزار و ۴۱۴ کارت هوشمند ناوگان، صدور ۲۴ هزار و ۴۵ کارت سلامت رانندگان را از اقدامات انجام شده در این بخش دانست
وی با اشاره به اینکه در این مدت ۲۵ میلیون تن بار به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی استان جابه جا شده است، گفت: در این دولت ۵۷ هزار و ۷۳۸ برگه معاینه فنی ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز در استان صادر شده است.
وی با اشاره به بهره برداری از چهار مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در استان اظهار داشت: برای این پروژه ها ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهدای و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: این مجتمع ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمک های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرا شده است.
طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را شامل می شود و از این لحاظ در رتبه ۲۵ استان های کشور قرار دارد.
اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد و طول راه های شریانی استان ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ از راه های شریانی کشور را دارد و در رتبه ۲۳ قرار دارد.
طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را به خود اختصاص داده و به این لحاظ در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار دارد.
نظر شما