جهاد راهسازی در روستاهای خراسان‌شمالی با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد ریال  

بجنورد-ایرنا- دولت سیزدهم بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهبود وضعیت تردد در جاده های خراسان شمالی هزینه کرد که اجرای بیش از ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی، رفع ۲۳ نقطه پرتصادف جاده‌ای، ساخت و تکمیل ۲۰ دستگاه پل از جمله دستاوردهای دولت خدمتگذار در این استان است.

به گزارش ایرنا، ۸۴۰ روستای خراسان شمالی از جمعیتی بیش از ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است و همین جمعیت قابل توجه که اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است؛ در صورت دست یابی به رونق اقتصادی، چرخ اقتصاد استان را هم خواهد چرخاند.

سابقه امر نشان می دهد که در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از شاخص های زیرساختی نواحی روستایی این خطه تکمیل نبود و موجب شد تا روستاییان برای زندگی بهتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و این امر حاشیه نشینی را در شهرستان های استان رواج داد به طوری که ۳۰ درصد جمعیت کنونی بجنورد مرکز خراسان شمالی حاشیه نشین هستند.

راه از شاخص هایی است که نقش مهمی در توسعه روستا ایفا می کند و بر پایه آمارها و اظهارات اداره کل حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی؛ ۱۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار با ۱۴ هزار و ۵۸۰ خانوار جمعیت استان از راه مناسب بی بهره است و باید ۶۴۴ کیلومتر جاده در این محورها ایجاد و آسفالت شود.

مسوولان دولت سیزدهم به درستی اهمیت این موضوع را درک کرده و در سفر سال گذشته دولت به استان ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه های راهسازی در این محورها اختصاص یافت و قرار است که راه تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار با این منابع آسفالت شود.

بر این اساس بهسازی ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی، برچیده شدن ۲۳ نقطه پرتصادف و سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد ریالی در اماکن خدماتی و رفاهی استان در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و تکمیل شد و روستاییان این خطه امروزه از راه مناسب بهره مند هستند.

جهاد راهسازی در روستاهای خراسان‌شمالی با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد ریال  
عملکرد دولت سیزدهم در توسعه راه روستایی خراسان‌شمالی

بهسازی ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ساخت، مرمت، بهسازی و روکش بیش از ۷۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی استان در دولت سیزدهم انجام شد.

محمد مشتری افزود: افزون بر ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی استان در در دولت سیزدهم ساخته و آسفالت شد که در این زمینه هفت هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، همچنین برای اجرای روکش تقویتی راه های اصلی وشریانی استان به طول بیش از ۳۹۷ کیلومتر هفت هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

وی اجرای روکش راه های روستایی و فرعتی استان به طول حدود ۲۲۸ کیلومتر با چهار هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال و انجام لکه گیری به میزان ۳۶۳ هزار و ۶۹۵ مترمربع با بیش از ۹۰۹ میلیارد ریال اعتبار را از دیگر اقدامات انجام شده در این دولت برشمرد.

برچیده شدن ۲۳ نقطه پرتصادف

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی رفع نقاط حادثه خیز در جاده های استان را از دیگر اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در استان عنوان کرد و گفت: ۲۳ نقطه پرتصادف استان در جاده های استان در دولت سیزدهم برچیده شد که در این زمینه ۶۹۰ میلیارد ریال صرف شد، همچنین ۲۰ دستگاه پل ضروری در محورهای روستایی استان با یکهزار میلیارد ریال اعتبار احداث و تکمیل شد.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه راهداری در استان خاطرنشان کرد: ۱۹ دستگاه ماشین آلات راهداری و راهسازی در دولت سیزدهم به چرخه ناوگان و ماشین آلات استان افزوده شده که در این زمینه ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

وی درباره هوشمندسازی حمل و نقل در استان گفت: دولت سیزدهم اهتمام فراوانی برای هوشمندسازی حمل و نقل از جمله راه‌اندازی سامانه هوشمند توزین و نصب دوربین‌های ثبت تخلف داشت و در این زمینه تجهیزات مختلف از قبیل دوربین های ثبت تخلف در جاده ها افزایش یافت.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد ریالی خدمات رفاهی

مشتری با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه ارتقای زیرساخت های حمل و نقل در استان گفت: سه باب مجتمع خدماتی و رفاهی با ۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این مدت در استان بهره برداری شد.

وی، نصب و راه اندازی و نگهداری ۱۰ سامانه ثبت تخلف و نصب ۲ دستگاه دوربین نظارتی با ۱۱۶ میلیارد ریال اعتبار را از جمله اقدامات دولت در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل در استان عنوان و خاطرنشان کرد: ساختمان قرارگاه پلیس راه استان و ساختمان پلیس راه اسفراین با ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار از دیگر اقدامات و طرح هایی است که در دولت سیزدهم به ثمر نشست.

به گزارش ایرنا، طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha