علی ربانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این پروژه های راهسازی به صورت امانی و یا پیمانی اجرا می شود اظهار داشت: اجرای طرح به صورت امانی و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات راهداری، سبب کاهش هزینه ها و سرعت در انجام کارها می شود.
وی افزود: ارزش ریالی خاک برداری و زیرسازی هر کیلومتر راه در محورهای روستایی استان به صورت میانگین پنج میلیارد ریال است که البته اعتبار مورد نیاز برای آسفالت و ابنیه فنی باید به این میزان افزوده شود.
معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۹ گفت: پارسال با استفاده از اعتبارات ملی، حدود ۲۳ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شد.
وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال ۹۸، اجرا و آسفالت ۱۷۴ کیلومتر راه روستایی استان در 2 مرحله در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۲۷ کیلومتر از این میزان آسفالت شده است و تلاش داریم تا باقی این میزان پروژه های راهسازی تا پایان سال مالی جاری تکمیل شود.
معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: اکنون در هر شهرستان یک گروه امانی در محورهای مختلف مشغول هستند.
وی فرسودگی و خرابی ماشین آلات راهداری را از مشکلات در اجرای پروژه های راهسازی عنوان کرد و گفت: این امر سبب شده تا اجرای کارها با تاخیر باشد.
وی خاطرنشان کرد: ساخت راه برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در اولویت است و بر این اساس اجرای راه روستایی برای ۲۳۲ روستا در اولویت است.
ربانی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال جاری، ۱۵۳ میلیارد تومان اعتبار از منابع استانی برای اجرای طرح های ساخت راه روستایی استان مصوب شده است که در قالب محرومیت زدایی به استان ابلاغ و براساس مصوبات شورای برنامه ریزی استان و شهرستانها هزینه خواهد شد.
معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون ۶۱ روستای بالای ۱۰۰ خانوار، ۶۹ روستای ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار و ۱۰۲ روستای ۲۰ تا ۵۰ خانوار راه مناسب ندارند و یا فاقد راه هستند.
بر اساس این گزارش اکنون ۷۰ درصد از جمعیت روستایی استان از راه مناسب برخوردار هستند که این رقم ۱۰ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.
نظر شما