۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84021513
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۱۵۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به بیجار و حسن‌آباد یاسوکند تخصیص یافت

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد ریال برای آغاز عملیات آبرسانی به شهرهای بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از محل سد سیازاخ تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، کامران خرم روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه طرح آبرسانی به شهر دیواندره نیز از سد سیازاخ در حال انجام است، اظهار داشت: پروژه تامین آب شرب شهر بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از طریق ۱۴۷ کیلومتر خط انتقال انجام می‌شود و قرار است امسال ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز به آن تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه امیدواریم طی سه چهار سال آبرسانی به بیجار و حسن‌آباد یاسوکند اجرا شود، اضافه کرد: ساختمان سد سیازاخ دیواندره ۸۷ درصد پیشرفت دارد و در صورت بهره‌برداری هفت هزار هکتار از اراضی پایاب را به آبی تبدیل می‌کند، ضمن اینکه مقرر شده ۶ میلیون مترمکعب آن به پتروشیمی بیجار اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: سد چراغ‌ویس هم با ۲ هدف تامین آب شرب سقز و روستاهای مسیر در حال اجرا است که ساختمان سد در حال اتمام بوده و از ۶ کیلومتر خط انتقال آب تصفیه شده به شهر سقز، ۱.۲ کیلومتر آن انجام شده و مابقی نیز به زودی اجرا می‌شود.

خرم با اشاره به تامین آب پنج هزار هکتار از اراضی سقز از محل سد چراغ‌ویس، اظهار داشت: قرار است ۲۵ میلیون مترمکعب آب پشت این سد به بخش کشاورزی تخصیص یابد که تحول بزرگی در این بخش و اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد. 

وی با اشاره به تکمیل سد زیویه کامیاران و تخصیص آب به یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سد، افزود: تلاش ما این است که سد رمشت را تا ۲ ماه آینده آبگیری کنیم و امیدواریم سد امیرآباد نیزتا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه از محل این سدها یک هزار هکتار از اراضی پایاب آبی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، سدهای در حال اجرای استان را گاران، سیازاخ، چراغ‌ویس، زیویه، امیرآباد - رمشت و عباس آباد اعلام کرد و گفت: با اجرای سد سورال یک هزار و ۲۰۰ هکتار، سنگ سیاه ۲ هزار هکتار، گاران بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب تبدیل به آبی خواهد شد.

مسدود کردن ۱۶۷ حلقه چاه غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مسدود کردن ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: امسال تا پایان مرداد ۱۶۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

خرم با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، افزود: با مسدود شدن این تعداد حلقه چاه، ۴۵ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شده است.

وی تعداد چاه‌های غیرمجاز را در استان هفت هزار حلقه اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار و ۷۷۸ کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی نصب شده و ۱۰۰ درصد منابع آبی برقی دهگلان و قروه هوشمند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری ۴۶۳ میلیمتر است، اضافه کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد کاهش و در مقایسه با درازمدت ۲ درصد افزایش یافته است.

ظرفیت سدهای کردستان ۲ میلیارد و ۶۲۲ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر یک میلیارد و ۵۵۸ میلیون مترمکعب آب پشت این سدها ذخیره است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha