۶ مرکز در استان کرمانشاه برای مدیریت پسماندهای خانگی در نظر گرفته شده است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: ۶ مرکز در استان برای مدیریت پسماندهای خانگی در قالب پروژه بیوکمپوست در نظر گرفته شده است.

«فریدون یاوری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری و بازیافت پسماندهای خانگی استان، افزود: اکنون در مراکز اسلام آبادغرب و قصرشیرین کار اجرایی سایت بازیافت زباله آغاز شده و بخشداری‌ها می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

او همچنین در مورد وضعیت دفن پسماندهای پزشکی و خانگی استان نیز گفت: تمام بیمارستان های سطح استان به سیستم بی خطرسازی پسماندهای عفونی مجهز هستند و پس از بی خطرسازی با سیستم های غیرسوز در محل‌های خاص و از پیش تعیین شده دفن می‌شود.

وی یادآوری کرد که طبیعی است که تا زمان تکمیل شدن این سایت ها در زمینه بازیافت زباله با چالش هایی مواجه خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص زباله گردها و مشکلات زیست محیطی که آنان ایجاد می کنند نیز گفت: متأسفانه عوامل مختلفی باعث شده که مساله زباله گردی شکل گیرد که اگر تمهیدات بیشتری برای تفکیک زباله اندیشیده شود مشکل مرتفع می شود.

یاوری افزود: تفکیک زباله از مبدأ و همچنین فرهنگ سازی زیست محیطی می تواند نقش بسزایی در مدیریت پسماند در استان داشته باشد.

او همچنین به رفع موانع مالی و تأمین اعتبار طرح مکان‌یابی محل دفن پسماندهای ویژه در استان خبر داد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این استان دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.