برنامه یاریگران زندگی، استفاده از ظرفیت همسالان در پیشگیری از رفتارهای پرخطر  است

تهران- ایرنا- مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: برنامه «یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است. 

به گزارش روز سه شنبه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، مسعود شکوهی اظهار داشت: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامه های ذیل کلان برنامه « یاریگران زندگی» که در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با موادمخدر به تصویب رسیده، با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این برنامه ، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی آنها در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینه ای فراهم شود که دانش آموزان به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمام فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک مدرسه ای را خود برنامه ریزی و مدیریت کند.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برهمین اساس، در راستای اجرای فعالیت" کانون یاریگران زندگی"، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه های ابلاغی، همچنین به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با توجه به درس های آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا می شود.

شکوهی درباره برخی از تغییرات این دستورالعمل گفت: در بخش چارچوب گسترش نرخ پوشش، ارتقای کیفیت برنامه، هویت بخشی و شبکه سازی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک از جمله این تغییرات است.

وی در بخش سیاست های اجرایی نیز به توجه به خانواده، فضای مجازی و به ویژه شبکه «شاد»، متناسب سازی اجرای برنامه با مقتضیات و شرایط بهداشتی مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش همچنین در بخش فرایند به ظرفیت سازی، آموزش، تشکیل کانون، هویت بخشی و شبکه سازی را ضروری دانست.

شکوهی به تغییرات در بخش فعالیت های رشد مدار تاکید کرد و افزود: منظور از فعالیت های رشد مدار، آن دسته از فعالیت هایی است که از طریق آموزش و فرهنگ سازی، موجب رشد مهارت های خودمراقبتی در بین دانش آموزان، والدین، کارکنان و نیز سطح مدرسه می شود که شامل آموزش، ترویج، مشاوره همتایان است.

وی گفت: فعالیت های جامعه محور نقطه ثقل این برنامه است. در این بخش، کانون های یاریگران زندگی، تمام فرایند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت جویی و اجرای آن را به اجرا می گذارند.

شکوهی در خصوص تدوین نیمرخ چالش ها و فرصت های مدرسه گفت: در قالب این بخش، اقداماتی مانند برگزاری جلسات بحث گروهی درباره مخاطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله، تهیه پیش نویس فهرست مخاطرات، ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A۴ یا A۳ به نام « درخت مشکلات/ آسیب ها» صورت می گیرد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ادامه داد: در تدوین نیمرخ راهکارها و ایده ها اقداماتی از جمله برگزاری جلسات، تهیه پیش نویس و ترسیم درخت راهکارها از آنهاست.

وی در ادامه این گفت و گو به بیان کامل این تغییرات پرداخت و گفت: نظارت و ارزیابی این برنامه ها در سامانه تسما صورت می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha