زنده نگهداشتن یاد و ادامه راه شهدا کار جهادی است

مشهد- ایرنا-  تولیت آستان قدس رضوی ادامه راه شهدا را رمز موفقیت و سربلندی کشور دانست و گفت: زنده نگهداشتن یاد و ادامه راه شهدا به معنای کار جهادی، خستگی‌ناپذیر و با جسارت برای رضای خداوند است.

به گزارش روز سه‌شنبه آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر محمود کاوه فرمانده لشکر ویژه شهدا و شهدای عاشورای سال ۷۳ در حرم مطهر رضوی افزود: باید در هر فرصتی تکریم و تعظیم یاد و فرهنگ شهدا را با برگزاری چنین مراسمی مغتنم بشماریم.

وی با تأکید بر این نکته که مراسم بزرگداشت شهدا، مراسم معمولی برای بیان خاطرات نیست، ادامه داد: فلسفه تشکیل این دست مجالس بزرگداشت و یادبود برای به فراموشی نسپردن فرهنگ شهدا، انتقال آن به نسل‌های بعد و همواره زنده نگه‌داشتن روحیه جهاد و شهادت در جامعه است.  

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این آستان مقدس دستگاه امام رضا (ع) است لذا باید در کشور الگو باشد ادامه داد: یاد شهدا به این است که ما اشکالات را بگوییم و برای برطرف کردنش تلاش کنیم، تکریم خانواده شهدا این است که از روحیاتی که شهدا داشتند و به برکت آن این افتخارات را برای این کشور آفریدند، الگو بگیریم. شهدا از ما توقع دارند همان روحیه جهادی، انقلابی و فداکاری که آن‌ها داشتند و به برکت‌ آن‌ این پیروزی‌ها و افتخارات را نصیب این کشور و ملت کردند، آن را هرکدام در حوزه کاری خودمان حفظ، صیانت و تقویت کنیم و رشد دهیم.

وی با تبیین فلسفه روضه برای حضرت امام حسین (ع) گفت: فلسفه برپایی مراسم روضه‌خوانی این است که فرهنگ اباعبدالله الحسین (ع) در جامعه فراموش نشود و چون تابلویی درخشان راهنمای ما باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی، انتقال فرهنگ و روحیه جهاد و شهادت به نسل‌های بعد را وظیفه امروز همه خواند و افزود: هر دوره زمانی اقتضائات خود را دارد، یک روز سلاح به دست گرفتن و روزی قلم ‌به ‌دست گرفتن نیاز زمان برای انتقال فرهنگ شهداست.

وی با بیان اینکه کار و روحیه انقلابی و جهادی باید به‌ عنوان پیام شهدا همواره پیش روی ما باشد ادامه داد: در آموزه‌های دینی ما شهادت به تعبیر امروزی یک برند محسوب می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهادت نشانی برای نمود همه خوبی‌ها و انسانیت و ارزش‌هاست و خداوند متعال این نشان را به هرکسی نمی‌زند.

وی با ذکر فعالیت‌های شهید کاوه افزود: این شهید در سن ۱۸ سالگی به مدت ۶ ماه فرمانده حفاظت از بیت حضرت امام (ره) بود. فرماندهان نظامی زمان از جمله شهید سپهبد صیاد شیرازی هم به نبوغ و جسارت و قدرتمندی این جوان پی می‌برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به ماجرای درگیرهای کردستان در اوایل پیروزی انقلاب، ادامه داد: شهید کاوه تنها با ۲۲ سال سن فرمانده تیپ چهار هزار نفری شهدا می‌شود و در سن ۲۵ سالگی فرمانده لشکر می‌شود. در سن ۲۲ سالگی، دشمنان برای سر این شهید گران‌قدر ۲ تا ۷ میلیون تومان جایزه می‌گذارند، که در آن دوران پول بسیار زیادی بود.

وی گفت: این شهید بزرگوار، تحول‌آفرین بود. هر مدیری که به شرایط روز راضی باشد و به وضع موجود تن بدهد، نه خودش و نه مجموعه تحت نظرش پیشرفت نمی‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: خصوصیت بارز شهید کاوه‌ها این است که اهل تحول هستند. در مواجهه با مشکلات و چالش‌ها دست روی دست نمی‌گذارند، بافکری متفاوت و با جسارت وارد عمل می‌شوند. همچنین خصوصیت دیگر شهید کاوه این بود که خستگی‌ناپذیر بود و باوجود زخمی بودن، به خط برمی‌گشت چون معتقد بود که وقت مغتنم است.

وی داشتن روحیاتی چون جسارت، تحول‌آفرینی و خستگی‌ناپذیر بودن را شرط پیشرفت دانست و ادامه داد: در عرصه فن‌آوری‌های هسته‌ای از نظر فن و دانش تا آخر کار پیش رفتیم، بدون اینکه هیچ کشوری در این زمینه به ما کمک کند. در عرصه نظامی و موشکی هم پیشرفت‌های بسیار خارق‌العاده‌ای داشته‌ایم، در حوزه‌هایی که عقب مانده‌تر هستیم، نباید آن را به‌حساب معاندین و یا عدم ارتباط با آمریکا بگذاریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در حوزه‌های مختلف گفت: روحیه جهادی و جسارت جوانان تحصیل‌کرده، دانشمند، انقلابی و حزب‌اللهی ما این پیشرفت‌ها را برای کشور ما به ارمغان آورد.

وی افزود: پیروزی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی در شرایطی که همه امکانات و تجهیزات نظامی قدرت‌های جهان از صدام حمایت می‌کرد، به دلیل اراده ملت ایران بود. به تجربه دریافته‌ایم که پیشرفت امروز کشور ما هم با ایستادگی روی پای خودمان به دست می‌آید.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه آستان قدس باید خودش را در اجرای دستورات و منویات رهبری معظم پیشتاز بداند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید و پارسال را رونق تولید نام‌گذاری کردند، ما باید فرض کنیم که خطاب رهبری به آستان قدس رضوی بوده است. لذا بخش کشاورزی و صنعت ما باید تا آخر سال بگوید که برای تحقق جهش تولید چه نوآوری و ابتکاری داشته است.

وی گفت: امور در آستان قدس رضوی نباید به‌کندی پیش برود، در ایامی که زیارت و زائر محدود بود، دوستان ما در حرم مطهر بسیار زحمت کشیدند و جهادی کار کردند، ما توقع داریم همیشه همین‌گونه باشد، آستان قدس باید برای سایر نهادها و مجموعه‌ها الگو باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha