۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84023940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امارات در برکناری فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ یمن دست دارد

تهران - ایرنا - بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که امارات در برکناری " فهد بن ترکی آل سعود " فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ یمن دست داشته و این برکناری بنا به درخواست مقامات ابوظبی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی عربی ۲۱ روز چهارشنبه در گزارشی با عنوان " آیا پشت پرده برکناری بن فهد امارات ایستاده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟ "، نوشت:  بلافاصله پس از انتشار خبر برکناری " فهد بن ترکی" از سمت فرماندهی نیروهای مشترک عربستان سعودی و ارجاع وی برای تحقیق به اتهام فساد مالی در وزارت دفاع این کشور توسط خبرگزاری عربستان (واس) ،  صدها صفحه از رسانه‌های اجتماعی به تجزیه و تحلیل این خبر پرداختند.  

به نوشته عربی ۲۱، از جمله مهمترین مواردی که فعالان در شبکه اجتماعی توئیتر به آن اشاره کردند ارتباط برکناری " بن ترکی " با امارات بود که به گفته آن‌ها اکنون امارات در یمن راحت است اما " بن ترکی " برای آن‌ها دردسر ساز بود.  برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی گفتند که پیش از این اختلافاتی بین امارات و " بن ترکی " وجود داشت و برکناری او بنا به درخواست امارات انجام شده است زیرا وی از بیشتر امتیازاتی که محمد بن سلمان به اماراتی‌ها می‌داد، آگاه است.  

" محمد البابکری " یکی از کاربران توئیتر در صفحه شخصی خود نوشت که [ با این برکناری ] امارات از دردسر " فهد بن ترکی " بسیار راحت می‌شود زیرا نزدیک به ۲ سال پیش، اختلاف بین آن‌ها به یک خصومت شخصی تبدیل شد.  

" المراقب الشرعی " از دیگر کاربران توئیتر نوشت که کسی که " فهد بن ترکی " را برکنار کرد، " بن زاید " مخوف است، نه بن سلمان. 

وی افزود:  امارات فهد بن ترکی را رقیبی برای رهبری ائتلاف در یمن می‌دانست و تصمیم گرفت از شر وی خلاص شود. 

در عین حال خانم " ربم العولقی " هم برکناری " بن ترکی " را حق عربستان سعودی دانست و  نوشت زیرا وی بخش بزرگی از یک حلقه فرسایش این جنگ بود که نبرد را به تمسخر گرفت و با حمایت و پشتیبانی از شبه نظامیان منافع اماراتی را تامین می‌کرد. 

" عیسی بن ربیعه " از کابران توئیتر نیز اتهام فساد اداری برای ۲۱۸ سعودی دستگیری شده را بی‌اساس دانست و برکناری و دستگیری آن‌ها را به مخالفت با بن سلمان و حمایت از ولیعهد پیشین عربستان نسبت داد و  نوشت که همه آن‌ها به وفاداری از " احمد_بن_عبدالعزیز " و " محمد بن نایف " ولیعهد پیشین عربستان محکوم هستند. 

" سعید آل سفران " دیگر کاربر توئیتر نیز با اشاره به اینکه اختلافی بین فهد بن ترکی و فرمانده نیروهای اماراتی در جنگ یمن وجود داشت نوشت که وی با دستور امارات برکنار شد. 

وی افزود:  فهد بن ترکی به دلیل آگاهی از بیشتر امتیازاتی که " بن سلمان " به اماراتی‌ها داده است، تهدیدی برای " بن سلمان " بود و برکنار شد تا وی (بن سلمان) را در معرض افشا قرار ندهد. 

" احمد فوزی" یکی از کاربران یمنی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که پیش بینی می‌شود که دلایل حذف " فهد بن ترکی " به این روش تحقیرآمیز به این دلیل است که خالد بن سلمان و محمد الجابر می‌خواهند پرونده یمن را بدون درگیری خانواده حاکم اداره کنند و مرحله سرپرستی تحت نظارت آن‌ها را ایجاد کنند. 

وی افزود: دومین دلیل این است که آن‌ها (اماراتی‌ها) می‌خواهند استان " المهره " و نیروهای ناکارآمد سعودی در کنترل آن‌ها باشند همانطور که در [جزیره ] سقطری انجام دادند.  

 از سوی دیگر، " احمد سعید کرامه " نویسنده یمنی فاش کرد که رهبری نیروهای مسلح امارات بارها از ملک سلمان و " محمد بن سلمان " ولیعهد وی خواستار تغییر شاهزاده " فهد بن ترکی " از رهبری نیروهای زمینی عربستان شده بودند، قبل از اینکه جنگ به عمق خاک عربستان انتقال یابد.  

اواخر روز دوشنبه خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) خبر از برکناری " فهد بن ترکی " و پسرش " عبدالعزیز " از سمت هایشان داد.  

 خبرگزاری عربستان اعلام کرد که شاهزادگان و تعدادی از افسران و کارمندان وزارت دفاع عربستان به اتهام فساد برای انجام تحقیقات ارجاع شدند.  

این خبرگزاری  اضافه کرد که " بن سلمان " گزارشی از انجام معاملات مالی مشکوک در وزارت دفاع را دریافت کرد و این موضوع که " فهد بن ترکی " و فرزندنش در ارتباط بود را برای انجام تحقیقات به کمیسیون نظارت و مبارزه با فساد ارجاع داد.  

پس از برکناری " فهد بن ترکی "، سرلشکر " بن سالم بن مطلق الأزیمع "   معاون رئیس ستاد کل ارتش را برای انجام کارهای فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن منصوب شد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha