روند ابتلا به کرونا در قم همچنان نگران‌کننده‌است

قم-ایرنا- درجلسه ستاد مدیریت بحران قم که روزچهارشنبه با حضور استاندار درسالن کرامت استانداری برگزار شد نسبت به ادامه روند صعودی ابتلا به کرونا در قم هشدار داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، بابیان اینکه روند ابتلا به کرونا در قم همچنان صعودی و نگران‌کننده است، گفت: رفتار کرونا به‌شدت پیچیده است و همین مساله سبب دشوار شدن روند مبارزه و پیشگیری شده است.

محمدرضا قدیر افزود: روند ابتلا به کرونا در حالی در قم صعودی است که این آمار در استان‌های دیگر نزولی می‌باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: برای شکست کرونا باید رعایت پروتکل‌ها به بالای ۹۵ درصد برسد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ۴۰ درصد از مبتلایان به کرونا هیچ علامتی ندارند.

وی اظهار کرد: با پایان سفرهای اخیر در تعطیلات گذشته، روند کنترل موج دوم کرونا دشوار شده و با آغاز فصل پاییز نیز باید منتظر موج سوم این بیماری باشیم.

قدیر یادآور شد: واکسن کرونا در صورت کشف و تولید انبوه هرگز ضمانت بر شکست کرونا ندارد و باید با هرگونه رویکرد عادی پنداری این ویروس برخورد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: در شرایط کنونی و قرار داشتن قم در وضعیت قرمز کرونایی، بازگشایی مدارس به‌صورت فیزیکی محلی از اعراب ندارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که امروز در بیمارستان‌ها بستری هستند برای بار دوم درگیر این ویروس شده‌اند به همین دلیل نمی‌توان به ایمنی جمعی دلخوش کرد.

قدیر با اشاره به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: تغییر سبک زندگی و سازگاری با کرونا مهمترین عامل در کنترل و جلوگیری از شیوع بی‌امان کرونا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بهداشت عمومی، واکسن و ایمنی جهانی سه‌راه حل اصلی شکست کرونا است که تا قبل از سال ۲۰۲۱ امکان رسیدن کامل به آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: قرار بود تا به امروز ۴۰۰ هزار ماسک از طریق تهران به قم اختصاص یابد که تاکنون حتی یک عدد ماسک هم به قم اختصاص نیافته است.

قدیر تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها در مراکز درمانی و درمانگاه‌های قم به ۸۴ درصد رسیده است، همچنین ۹۵ درصد از نوبت‌دهی‌ها در بیمارستان‌های دولتی قم، غیرحضوری انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم قم و هیات‌های عزاداری ۸۰ درصد بود.

قدیر همچنین با اشاره به پیشنهاد دفن اموات شهرهای تابعه در قبرستان‌های محلی گفت: این افراد را می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل زندگی آنها دفن کرد.

پلمب ۱۲ واحد متخلف طی هفته گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه  جلسه گفت: استفاده از ماسک توسط مردم در سطح شهر به ۷۰ درصد و در بین ادارات دولتی به ۹۳ درصد رسیده است.

سیامک محبی اظهار داشت: ۶۵۱ مورد نظارت بر هیات‌های مذهبی طی هفته گذشته انجام شد.

وی ابراز کرد: در هفته گذشته درمجموع ۱۲ واحد تولیدی و خدماتی قم به دلیل عدم پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند.

وی اظهار داشت: درمجموع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیات‌های مذهبی مطلوب بود.

محبی یادآور شد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح داروخانه‌های قم از ۳۶ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.

افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی های قم

فرماندار قم نیز عنوان کرد: طبق برآورده های صورت گرفته هیات‌های مذهبی قم تا ۹۰ درصد به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بودند.

مرتضی حیدری گفت: دو هزار و ۱۷۰ هیات مذهبی در سطح استان قم فعالیت می‌کند.

مرتضی حیدری یادآور شد: از مجموع تمام هیات‌های مذهبی قم کمتر از ۵ هیات نسبت به برپایی متحرک دسته‌جات عزاداری پایبند نبودند.

وی عنوان کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح نانوایی‌های قم از ۴۳ درصد به ۵۷ درصد افزایش‌یافته است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز ابراز داشت: میزان استفاده از بیرق و پرچم‌ها در شهر قم ۵۰ درصد و سیاه پوشش کردن شهر نیز۲۰ درصد افزایش یافت.

سید امیر سامع اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از هیات‌های مذهبی قم به پروتکل‌های بهداشتی در برپایی ایستگاه‌های صلواتی پایبند بودند.

۲۰ هزار مجلس عزا در قم برپا شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز دراین جلسه گفت: ۲۰ هزار مجلس عزا در طول دهه اول ماه محرم در سطح استان‌ها برپا شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا عزت زمانی اظهار داشت: در سامانه بیرق یکهزار و ۳۰۰ هیات ثبت‌نام کرده و نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضمانت اجرایی دادند.

وی خاطرنشان کرد: در قم بیش از ۲ هزار هیات مذهبی وجود دارد که ازاین‌بین هزار و ۷۰۰ هیات اطلاعات خود را در تبلیغات اسلامی ثبت‌شده کرده‌اند.

وی افزود: دسته روی هیات‌های مذهبی در روزهای تاسوعا و عاشورا در قم رضایت‌بخش بود و به‌غیراز یکی دودسته بقیه هیات ها به سبک ایستا و ساکن عزاداری پایبند بودند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم خاطرنشان کرد: در بخش ارزاق در طول دهه اول ماه محرم، ۸۰۰ هیات موردحمایت مادی محدود قرار گرفت و ۸۰ هزار ماسک در بین هیات‌های مذهبی و مساجد توزیع شد.

عزت زمانی همچنین افزود: ۱۲۰ مدرسه در طول دهه اول ماه محرم برای برگزاری آیین‌های سوگواری در اختیار هیات‌های مذهبی قرار گرفت.

استفاده ۸۵ درصد از دانش آموزان قمی از سامانه شاد

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش قم نیز دراین جلسه گفت:بیش از ۸۵ درصد از دانش آموزان قمی از شبکه شاد استفاده کردند، همچنین درباره نمرات امتحانات نهایی بیش از یک نمره افزایش معدل را داشته‌ایم.

علی‌رضا یاری بابیان اینکه ما برای مدارس مواد بهداشتی را برای دو هفته در وضعیت زرد دپو کرده‌ایم، ابراز کرد: دانش آموزان ابتدایی در نوبت‌های عصر در شبکه شاد آموزش خواهند دید؛ دوره‌های متوسطه می‌توانند در نوبت صبح کلاس‌های مجازی خود را برگزار کنند.

یاری تصریح کرد: ساعت آموزش غیرحضوری در شبکه شاد ۳۵ دقیقه خواهد بود تا بار ترافیکی اینترنت مدیریت شود.

وی ادامه داد: فعلا به دلیل وضعیت قرمز استان، آموزش‌های ما مجازی خواهد بود و اگر تغییری در وضعیت صورت گیرد، ما اطلاعات لازم را به دانش آموزان و اولیا خواهیم داد.

یاری گفت: نسخه جدید شبکه شاد فردا رونمایی می‌شود و تمام دروس دانش آموزان به تفکیک سرفصل‌ها آموزش داده خواهد شد و امکانات جدیدی به این برنامه اضافه ‌شده‌است.

وی اظهار داشت: مدارس قم از شنبه ۱۵ شهریور مدارس رسما بازگشایی خواهد شد.

او افزود: برای بازگشایی‌ها اگر وضعیت سفید باشد، مدارس باز می‌شودخ، در وضعیت زرد برگزاری مدارس نیمه‌حضوری یا یک روز درمیان خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش قم گفت: برای دوره متوسطه اجازه داده‌شده که از روزهای پنجشنبه هم در وضعیت زرد استفاده شود.

وی ادامه داد: در وضعیت قرمز حضور دانش آموزان در مدارس ممنوع بوده و فقط عوامل اجرایی می‌توانند برای اداره امور در مدارس حضور یابند.

وی اظهار داشت: بازگشایی مدارس یک رخداد بزرگی بوده و ما اعلام کردیم که مدارس ما از هر نظر آمادگی کامل را داشته باشند؛ اگر مدارس ما از وضعیت قرمز قرار است تبدیل به زرد شود، مدارس نباید دچار اخلال شوند و ما در حال حاضر آمادگی کامل را برای سه وضعیت سفید، زرد و قرمز داریم.

گفتنی است در این جلسه از اقدامات سیامک محبی رییس مرکز بهداشت قم، محمد نیک پور رییس اداره بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی، مهدی فراهانی معاون اورژانس دانشگاه علوم پزشکی، احمدرضا نظرلو مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان و نرگس جعفری رییس اداره سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی قم به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی در طول ایام کرونا با اهدای لوحی تقدیر شد.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha