خلیلالله کاظمی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع دوچرخههای اشتراکی به عنوان "مدل حمل و نقل پاک" از سال ۱۳۹۰ در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت و قرارداد تامین سه هزار دستگاه دوچرخه برای استفاده شهروندان در ١٥٠ نقطه از این کلانشهر با بخش خصوصی منعقد شد.
وی ادامه داد: این قرارداد با وجود همه اقدامات، به دلیل برخی مشکلات شرکت بخش خصوصی طرف قرارداد شهرداری مشهد کارایی مورد انتظار را نداشت و عملیاتی نشد.
معاون شهردار مشهد گفت: سال ۱۳۹۸ گروهی متشکل از شهرداری مشهد، هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی و سازمانهای مردمنهاد فعال در این حوزه برای تحقیق و بررسی تجربیات کشورهای پیشرو در بکارگیری دوچرخه اشتراکی و مذاکره با چند سرمایهگذار شکل گرفت و بنا شد تا طراحی دوچرخههای اشتراکی بطور روزآمد مطابق با شرایط جوی و جغرافیایی مشهد صورت گیرد.
وی افزود: بر همین اساس با هدف حمایت تولید داخل، از ظرفیت کارخانه دوچرخهسازی قوچان استفاده شد تا بدین ترتیب هزار و ۲۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی تا نیمه دوم امسال برای استفاده شهروندان مشهدی در اختیار قرار گیرد.
کاظمی ادامه داد: تاکنون نیز قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی با استفاده از بودجه شهرداری مشهد با کارخانه قوچان منعقد شده است.
وی گفت: در این چارچوب ۲۰۰ دستگاه دوچرخه به مشهد ارسال شده و بقیه آن نیز تا پایان شهریور ماه جاری تحویل گرفته خواهد شد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: ۵۰ دستگاه از این دوچرخهها در مرحله نصب و بهرهبرداری آزمایشی قرار دارد تا پس از رفع نواقص احتمالی در اختیار شهروندان قرار گیرند.
وی ادامه داد: این دوچرخهها مجهز به سامانه ردیاب هستند و شهروندان میتوانند از طریق نرمافزار اپلیکیشن از تعداد موجودی آنها در هر ایستگاه مطلع شده تا در کمترین زمان ممکن دوچرخه را تحویل گرفته و پس از آن نیز دوچرخه را در نزدیکترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند. این دوچرخهها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی بوده و برای آنها قفل هوشمند هم طراحی شده است.
کاظمی همچنین به استفاده از پیشرفتهترین روشها در سامانه جدید حمل و نقل دوچرخه اشتراکی در مشهد اشاره و پیشبینی کرد: دیگر کلانشهرهای کشور نیز از سامانه حمل و نقل شهری بکارگرفته شده در مشهد الگوبرداری کنند.
وی گفت: فرهنگ دوچرخهسواری به عنوان یک روش رفت و آمد شهری به خوبی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نهادینه شده و شهروندان استقبال خوبی از آن دارند بطوری که فروردین و اردیبهشت ماه گذشته امسال بالاترین آمار فروش دوچرخه در کشور مربوط به شهر مشهد بوده است.
سامانه حمل و نقل شهری دوچرخه اشتراکی از ۱۴ سال پیش تاکنون معرفی و بکارگیری آن به تدریج در سطح جهان گسترش یافته است. بر این اساس ساکنان شهر میتوانند از ایستگاههای مخصوص دوچرخه کرایه کنند و برای مدت معلوم در داخل شهر مورد استفاده قرار دهند.
نظر شما