تنوع زیستی جمعیت وحوش در کاشمر ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

مشهد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر به افزایش۱۰۰ درصدی جمعیت تنوع زیستی در محیط طبیعی این شهرستان ظرف هفت سال فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم اشاره و بیان کرد: این مهم با افزایش جمعیت گونه‌های قوچ، میش، کل و بز در محیط زیست وحوش این خطه به افزون بر دو هزار راس محقق شده است.

مهدی جمعه‌پور پور روز ‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این افزایش جمعیت در "منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی" در کاشمر با وسعت ۶۷ هزار هکتار رخ داده است.

وی ادامه داد: افزون بر ۱۰۰ هزار هکتار محیط طبیعی تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست کاشمر قرار دارد اما با کمبود شدید محیط‌بان مواجه هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر همچنین گفت: ظرف همین مدت ۱۶۷ نمونه بافت جانوری به بانک ژن خراسان رضوی ارسال شده و ۲۸۳ مورد تیمار حیوانات وحشی نیز صورت گرفته است.

وی تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی را به‌ "شاخص سلامت اکوسیستم" عنوان و بیان کرد: ظرف همین مدت با تشکیل ۱۲۹ مورد پرونده تخلف شکار و صید غیرمجاز، ۲۴۵ فرد متخلف شکار و صید دستگیر شده و از آنان ۶۵ قبضه سلاح مجاز و هفت قبضه سلاح غیرمجاز به دست آمده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر به مشارکت همگانی در امر حفاظت از محیط زیست و فعالیت سه سازمان مردم‌نهاد محیط‌ زیستی در این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: ظرف هفت سال اخیر از فعالیت دولت تدبیر و امید ۵۰ هزار نفرساعت آموزش زیست‌ محیطی به اقشار مختلف جامعه ارائه شده و همچنین زمینه جلب مشارکت مردمی و شهروندان نیکوکار به مبلغ دو میلیارد ریال فراهم شده است.

وی به راه‌اندازی نخستین دبیرخانه مدارس زیست محیطی خراسان رضوی در مدرسه شهاب کاشمر هم اشاره و بیان کرد: ۴۳۰ مجوز استقرار واحدهای صنعتی و خدماتی و ۱۱۷ مجوز بهره‌برداری واحدهای صنعتی و خدماتی تاکنون در کاشمر صادر شده و هزار و ۳۳۹ مورد پایش واحدهای صنعتی در شهرستان صورت گرفته است.

قوچ و میش، کل، بز، روباه، کفتار، راسو، پرندگان شکاری، لاشخورها، کبک و تیهو و گنجشک‌ سانان از جمله گونه‌های منطقه کاشمر هستند که نشان می‌دهد این شهرستان از تنوع زیستی مطلوبی برخوردار است.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha