۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 84029929
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بیم از آغاز موج دوم کرونا در افغانستان

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 84029929
بیم از آغاز موج دوم کرونا در افغانستان

تهران - ایرنا - ناامیدی از جنگی بی پایان در افغانستان که با شیوع کرونا همراه شده است و اعلام اتمام قرنطینه توسط دولت این کشور، آغاز فعالیت های جمعی و تفریحی در افغانستان را در پی داشته است که به گفته وزارت بهداشت و درمان این کشور، چنین شرایطی می تواند باعث بروز موج دوم شیوع کرونا در افغانستان شود که بسیار شدیدتر و کشنده‌تر از موج اول آن باشد.

حدود چهار ماه از قرنطینه و تعطیلی مکان های عمومی از جمله پارک ها، استخرها و سالن های ورزشی و دیگر مکان های تفریحی در افغانستان می گذرد، اما برداشتن منع رفت و آمد و کاهش قرنطینه توسط دولت باعث شد مردم این کشور بار دیگر فعالیت در مکان های عمومی را آغاز کنند. مردمی که سال ها است، درگیر جنگی بی پایان شده اند و امروزه نیز این بیماری شوم بر زندگیشان سایه افکنده است و دیگر توان ماندن در خانه و زندگی در ناامیدی را ندارند.
اما از اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیر ماه) مردم افغانستان می توانند بار دیگر به پارک ها، مراکز خرید، استخرها و سالن های ورزشی مراجعه کنند و ازدواج خود را در تالارها جشن بگیرند. دانشگاه ها و مدارس خصوصی بازگشایی شده و مدارس دولتی نیز در برخی پایه ها می توانند به صورت حضوری در کلاس درس حاضر شوند.
براساس گزارشات رسانه های محلی و حتی بین المللی، تعداد کمی از شهروندان این کشور از ماسک استفاده می کنند و یا اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام می دهند؛ این در حالی است که مقامات این کشور در تلاشند تا خطر موج دوم این بیماری همه گیر را به مردم گوشزد کنند.
تاکنون، آمار رسمی افزایش شمار مبتلایان به کرونا را در این کشور به خوبی نشان نمی دهد و این آمار که از ماه گذشته ۵۰ تا ۷۰ مورد گزارش می شود همچنان ثابت مانده است. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت افغانستان، این وزارتخانه تاکنون بیش از ۳۸ هزار و ۲۰۰ مورد ابتلا به این ویروس را ثبت کرده است که یک هزار ۴۰۹ تن از آنان جان خود را از دست داده اند.
اما به گفته «یعقوب حیدری»، فرماندار کابل و رئیس کمیته مبارزه با کووید-۱۹، اعداد و ارقام واقعی به مراتب بیشتر از آمار رسمی است و عمق فاجعه بسیار بیشتر از چیزی است که مردم می بینند و درک می کنند.
وی چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری "آسوشیتدپرس" اعلام کرده بود که تنها در کابل نزدیک به ۸ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند و در روزهای اوج این بیماری کادر درمان با حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ مرگ در روز در میان شهروندان این کشور مواجه می شوند؛ به ویژه در ماه مه و ژوئن که ده ها گورستان جدید برای دفن کشته شدگان ایجاد شده است. بدون شک این ویروس همچنان در افغانستان وجود دارد و در حال انتقال از فردی به فرد دیگر است که در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت کابل یعنی حدود ۴ میلیون نفر به این ویروس آلوده شده اند.
گزارش ها حاکی است که سیستم بهداشت و کادر درمان افغانستان نیز از وجود این ویروس به شدت آسیب دیده اند؛ بیش از دو هزار و ۷۰۰ تن از کادر درمان از جمله ۴۰ نفر در یکی از دو بیمارستان کابل به کرونا مبتلا شده اند و ۷۲ تن از آنها نیز جان خود را از دست داده اند.
با این وجود، گزارشات حاکی است که بعد از ماه ها قرنطینه، جمعتی از مردم کابل با خیال راحت به مکان های عمومی سرازیر شده اند؛ هزاران نفر به پارک مرکز شهر می روند که دارای شهر بازی است و کودکان زیادی در آن بازی می کنند.

گفته می شود مردم در این پارک پروتکل های لازم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را رعایت نمی کنند. علاوه بر این، بازگشایی تالارهای عروسی که با تجمع صدها نفر در این سال ها همراه است، خطر گسترش ویروس را به شدت افزایش می دهد.

همچنین مساجد کابل پایتخت و شهرهای دیگر این کشور در روزهای جمعه و پنجشنبه شاهد مراسم جمعی ترحیم برای افرادی است که طی ۵ ماه گذشته از اثر بیماری کرونا و دیگر امراض جان خود را از دست داده بودند.

مراسم ترحیم بصورت جمعی برگزار می شود که تا از یک طرف زمان کمتر گرفته شود و از طرف دیگر باعث بیکاری مردم و افرادی نشوند که در ادارت دولتی و یا شغل‌های خصوصی مشغول هستند و همچنین راهی برای جلوگیری از فشار اقتصادی نیز می باشد که میزان فقر در این کشور از ۶۰ درصد در دوره گسترش ویروس کرونا به گفته رییس جمهور غنی به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

طی دو هفته گذشته مساجد کابل مراسم ترحیم، نذر و خیرات از طرف خانواده‌های که در دوره قرنطینه فوت کرده بودند، مراسم برای ۶ نفر تا ۳۸ نفر بصورت مشترک گرفته می شود و در پایان مراسم تحریم سفره خیرات در این مسجد هموار می گردد. 

در این مراسم که خبرنگار ایرنا خود در برخی از  این مراسم‌ها حضور یافته بود، صدها نفر بدون کوچکترین رعایتی از پروتکل های بهداشتی بدون ماسک و استفاده از مواد ضدعفونی برای دعا به روح گذشتگان حضور می یابند و بدون هیچ نوع حفظ فاصله اجتماعی برسر سفره نذر و خیرات بصورت دسته جمعی غذا صرف می کنند.

یک تحقیقی که توسط وزارت بهداشت افغانستان انجام شد نیز نشان می دهد که حدود ۵۳ درصد مردم در کابل و شهرهای دیگر این کشور به کرونا مبتلا شده اند و وزارت بهداشت افغانشتان شمار مبتلایان را بیش از ۱۰ میلیون نفر خوانده اعلام کرده است.

اما مردم افغانستان از جمله کابل پایتخت در باره شیوع دوباره ویروس کرونا نظر متفاوت دارند و حدود ۹۰ درصد از مردم کابل باور دارند که بیش از ۹۵ درصد مردم این بیماری را گذرانده و در برخی شدید بوده و در برخی خانواده‌ها و افراد خیلی ضعیف و حتی بدون علایم گذشته است.

کابلی‌ها می گویند که اگر هدف از دور دوم این باشد که افراد که یکبار به این بیماری مبتلا شده اند، بار دیگر نیز مبتلا خواهند شد، حرف جداست اما اینکه افرادی که به بیماری مبتلا نشده اند، بسیار اندک و انگشت شمار باشند. همین ذهنیت نادرست موجب شده است که بسیاری از مردم همچنان نسبت به رعایت اصول بهداشتی بی توجه باشند.

به همین دلایل، تحلیلگران اجتماعی معتقدند که بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در این کشور و عدم مدیریت بهینه مسئولان ارشد این کشور به ویژه در زمانی که با بحران های امنیتی داخلی از سوی گروه های تروریستی رو به رو هستند، موج دوم این بیماری می تواند بسیار کشنده تر از موج اول ظاهر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha