میزان بدهی بانکی شهرداری تهران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است

تهران- ایرنا- معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره میزان بدهی بانکی این نهاد اعلام کرد: بدون تردید این بدهی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایرنا «عبدالحمید امامی» روز سه‌شنبه درباره میزان بدهی کلی این نهاد نیز تصریح کرد: شهرداری حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که البته میزان این رقم در مقاطع مختلف متفاوت است.

روند پرداخت طلب پیمانکاران

وی همچنین با بیان اینکه پیمانکاران از سال ۱۳۹۳ از شهرداری طلب دارند، گفت: یکی از اقدامات ما برای پرداخت بدهی پیمانکاران خرد که حدود پنج هزار نفر هستند «برات کارت» بود.

به گفته «امامی» طلبکاران شهرداری تهران براساس میزان طلب‌شان تقسیم‌بندی شده‌اند و به پیمانکاران‌ زیر 100 میلیون تومان برات کارت چهار ماهه، کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان برات کارت ۶ ماهه و به پیمانکاران دارای طلب ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان دو روش یکساله و دو ساله ارایه می‌شود.  

معاون شهردار تهران ادامه داد: این اقدام باعث شده است تا پیمانکاران از پارسال تا به امروز دیگر مقابل شهرداری و شورای اسلامی شهر تجمع نکردند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر نیز به مرور زمان به پیمانکاران بزرگ که از سال‌های قبل طلبکار هستند، از طریق کارگزاری‌ها، ملک داده می‌شود.

نحوه تهاتر با دولت 

امامی با بیان اینکه تهاتر فرصتی است که در یکسال و نیم گذشته خیلی از آن استفاده شد و دولت همکاری خوبی داشت، گفت: در بخش ساخت‌وسازهای بدون جواز ساختمان‌های دولتی و موارد دیگری که جزو طلب شهرداری بود، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان شناسایی شد.

وی ادامه داد:  در سال ۱۳۹۷ حدود سه هزار میلیارد تومان و سال ۱۳۹۸ حدود ۲ هزار میلیارد تومان تهاتر شد و امسال هم آمادگی برای تهاتر وجود دارد البته سازمان برنامه و بودجه محدودیت‌هایی برای تهاتر دارد.

هزینه ۶۲ میلیارد تومانی شهرداری برای ضدعفونی پایتخت

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط کرونایی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا که بر اقتصاد شهر تاثیر داشته، گفت: شهرداری یک سازمان درآمد - هزینه است و هم‌اکنون حداقل ۲۸ درصد حقوق کارکنان این نهاد افزایش داشته و از سوی دیگر تمام ورزشگاه‌ها و استخرها که ماهانه ۳۰ میلیارد تومان هزینه نگهداشت آنهاست، اماکن تفریحی وابسته به شهرداری مانند برج میلاد و نزدیک به ۴۰ پردیس سینما تعطیل است و هیچ درآمدی ندارد.

وی با بیان اینکه حتی غرفه‌های متعلق به شهرداری که اجاره داده شده است با کاهش درآمد دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: در بخش شهرسازی نیز درآمد شهرداری به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر میزان ساخت‌وساز هم کم شد و ساخت‌وسازهای خلاف ضوابط هم انجام نمی‌شود.

امامی یادآور شد: برای مقابله با کرونا هزینه ضدعفونی هم به هزینه‌های جاری شهرداری اضافه شد به طوری که از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ فقط پنج شرکت ۶۲ میلیارد تومان برای ضدعفونی هزینه کرده بود.

داستان اوراق مشارکت مترو

امامی همچنین درباره حواشی ایجاد شده در خصوص اوراق مشارکت مترو گفت: اوراق مشارکت به  مبلغ یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ تصویب و مقرر شد ۳۴۰ میلیارد تومان از سوی بانک صنعت و معدن و ۹۱۰ میلیارد تومان توسط بانک آینده فروخته شود.

وی ادامه داد: اوراق مشارکت درباره بانک صنعت و معدن زود به نتیجه رسید و وثیقه‌ها تامین شد؛ برای بانک آینده وثیقه خوبی که در نظر گرفته شده بود، یکی از زمین‌های سازمان نوسازی عباس‌آباد بود که متاسفانه همکاری‌های لازم انجام نشد و روند طولانی شد و دریافت پول فروش اوراق با یکسال به تاخیر افتاد این در شرایطی بود که شهرداری چند قسط را بدون آنکه پولی دریافت کند پرداخت کرد.  

به گفته معاون شهردار تهران، البته هنوز هم در این باره بحث خسارت و اعتراض‌های ما به جای خود است اما با تغییر مدیریت بانک آینده و تعاملاتی که انجام شد تقریبا اوایل ماه گذشته این رقم وصول شد و هم‌اکنون در حساب مترو تهران است.

امامی افزود: درباره اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ به مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم مساله تامین وثیقه مطرح بود اما با سیاست و هماهنگی که شهرداری با بانک مرکزی، بانک رفاه، سازمان بورس و بازار گردان‌ها انجام داد، آخرین ساعات شب ۳۱ تیرماه توافق و فروش ابتدایی انجام شد.  

وی ادامه داد: با تمدید مهلت فروش اوراق، مقرر شد شهرداری در فاصله یکماه وثیقه را ارایه دهد؛ حسن اوراق مشارکت این است که ۵۰ درصد اصل و فرع را دولت پرداخت می‌کند البته ما انتظار داریم حتی دولت بیشتر از این اینها کمک کند زیرا شهرداری‌ها توان گرفتن وام‌های کلان را ندارند.

این مقام مسئول گفت: در بسته محرک اقتصادی که اوایل امسال در شورای شهر تهران به فوریت تصویب شد، یکی از بندها به تامین وثیقه برای مترو اشاره دارد که در این بسته به شهرداری اجازه داده شد تا به جای ضمانت ملکی از هولوگرام نیز به عنوان وثیقه استفاده کند؛ گرچه هولوگرام در سال‌ها قبل مرسوم بوده اما به دلیل اشکالاتی که در سیستم دلالی ایجاد می‌کرد، ممنوع و منسوخ شده بود؛ در حال حاضر هم از هولوگرام صرفا به عنوان وثیقه برای حمل و نقل شهری استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد: شهرداری منتظر است تا شورای پول و اعتبار استفاده از هولوگرام را به عنوان یکی از عناوین وثیقه تصویب کند تا هم شهرداری تهران و شهرداری‌های دیگر کلانشهرها از این مجوز استفاده کنند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha