۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 84033972
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۱ هزار پرونده در محاکم آذربایجان‌غربی به مصالحه ختم شد

ارومیه- ایرنا- رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ هزار پرونده یعنی حدود یک سوم از پرونده‌های مورد رسیدگی در استان با صلح و سازش ۲ طرف مختومه شده است.

هادی صمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی این مدت ۱۹۰ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود ۹۰ هزار پرونده شامل حدود ۴۸ درصد در شوراهای حل اختلاف و ۹۸ هزار پرونده در دادگاه‌ها و دادسراها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت:  همچنین طی امسال ۳۱ هزار پرونده در امور کیفری و ۱۱ هزار پرونده در امور حقوقی از دادگستری‌ها و دادسراهای استان به منظور حل و فصل پرونده از طریق ایجاد صلح و سازش وارد شوراهای حل اختلاف شده است.

صمدی افزود: همچنین ماهانه بیش از ۱۰۰ پرونده طلاق با مصالحه و آشتی زوجین مختومه شده و در مجموع با مصالحه ۵۰۲ پرونده طلاق، ۲۰ درصد از کل پرونده‌های طلاق وارده به محاکم قضایی منجر به سازش شده است.

وی با اشاره به کارکرد شعب شورای حل اختلاف ویژه زندان اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ شعبه شورای حل اختلاف در زندان‌های استان مستقر هستند که طی این مدت با رسیدگی به یک‌هزار پرونده و ایجاد صلح و سازش در ۳۵۷ پرونده، موفق به آزادی ۵۸ نفر زندانی از زندان‌های استان شده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون ۶ فقره پرونده قتل منجر به صلح و سازش شده است.

به گزارش ایرنا در حال حاضر ۳۴۲ شعبه شورای حل اختلاف در شهرها و روستاهای آذربایجان‌غربی فعال است؛ از این تعداد ۲۱۰ شعبه شورای حل اختلاف در شهرها و ۱۳۲ شعبه شورای حل اختلاف در روستاهای این استان قرار دارد.

شوراهای حل اختلاف از سال ۱۳۸۷ با تصویب مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده‌اند، شوراهای حل اختلاف با فعالیت زیر نظر قوه قضاییه صلاحیت رسیدگی به همه دعاوی مدنی و حقوقی، جرائم قابل گذشت و نیز رسیدگی به جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت را دارند.

یکی از اولویت‌های قوه قضاییه کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha