آیت الله علوی گرگانی دراین پیام اظهار داشت: تمسک به دامان اهلبیت(ع) موجب نجات انسان در دنیا و آخرت است و شک نکنید که ولایت اهلبیت(ع) جهانی خواهد شد.
وی افزود:خوشا به سعادت کسانی که متمسکین به ولایت هستند، چراکه اگر دست ما از دامن ولایت جدا نشود سعادت دنیا و آخرت نصیب ما میشود.
این مرجع تقلید افزود:خانواده عصمت و طهارت در حقیقت هادی ما هستند، همچنان که وقتی در جایجای قرآن کریم سخن از هادی و هدایتگر انسانها به میان میآید، خود امام معصوم بیان کرده است که مراد ما هستیم، بنابراین اگر اهلبیت(ع) نبودند ما راه را نمیفهمیدیم و هدایت نمیشدیم.
وی با تأکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) وسیله سعادت و خوشبختی ما را فراهم کردهاند، یادآور شد: امروز ولایت اهلبیت(ع) عصمت و طهارت در حال گسترش در سراسر جهان است چون این مساله وعده خود خداوند است و شما نیز حتما بدانید که این ولایت سراسر جهان را میگیرد و در آینده همه زیر پرچم ولایت اهلبیت(ع) خواهند آمد.
آیتالله علوی گرگانی در ادامه با تأکید بر اینکه دستتان را همیشه در دست ائمه قرار بدهید، گفت: حرکت شما نیز در تمسک و توسل به مقام شامخ حضرت زینالعابدین(ع) کاری ارزنده است و کار شما در همایش امسال به نام نامی ایشان در همین راستا است و دست شما از دامن اهلبیت(ع) جدا نشود.
امام سجاد(ع) با درقالب دعا با اسلام هراسی بنی امیه مقابله کرد
تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز دراین همایش اظهار داشت: خط انحراف و خط اسلام هراسی از اول تاریخ اسلام وجود داشته و همچنات هم ادامه دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی اضافه کرد: همه اهلبیت(ع) به نوعی با این حرکت مبارزه می کردند، از جمله امام سجاد(ع) در قالب دعا با اسلام هراسی بنی امیه مقابله کرد.
وی با اشاره به این که اسلام هراسی ریشه در تاریخ دارد، گفت: این اسلام هراسی و اهلبیت(ع) هراسی و پیشوا هراسی یک خطی بود که در کل تاریخ از زمان وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) و از زمانی که پرچم عدالت خواهی و توحید بر افراشته شد، وجود داشت و این عداوت و دشمنی از همان اول بود.
امامجمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: چیزی که امروز تحت عنوان چالش بین اسلام و غرب مطرح است، از همان اول بوده و در زمانهای مختلف شکلهای مختلفی داشته است و هرزمانی اهلبیت(ع) متناسب با همان زمان موضعگیری میکردند.
رییس شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد(ع) در این همایش گفت: امام سجاد(ع) اسوه عقلانیت، معنویت و مقاومت بودند.
حجتالاسلاموالمسلمین محمد عبادی زاده اضافه کرد: معنویت در نگاه ایشان هم درونی و هم بیرونی و ظاهری بود.
وی خاطرنشان کرد: منظور از معنویت در این اندیشه امام چهارم به معنای اهل معنا بودن و معنوی بودن به معنای حقیقی، باطنی و امثال آن است.
عبادی زاده اظهار داشت: معنویت در برخی از جوامع اسلامی با کجاندیشیهایی مواجه شدهاست.
امامجمعه بندرعباس یادآور شد:در منطق امام سجاد(ع) معنویت بهعنوان اصلیترین عنصر دینداری و بنمایه اصلی تربیت دینی مطرح است.
امام سجاد(ع) الگوی باور به غیب و باورهای نامحسوس
مدرس حوزه و دانشگاه نیز بابیان اینکه امام سجاد(ع) اسوه باور به غیب و باورهای نامحسوس است، گفت: کلمات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مملو از معنویت و باورهای مجرد است.
حجتالاسلاموالمسلمین احمد عابدی یادآور شد: در عبادت، کمیت خیلی مهم نیست بلکه کیفیت است که اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: مهم رسیدن انسان به مقام معرفت است همچنان که امام خمینی(ره) فرمودن یک نفر نداریم که مثل امیرالمؤمنین(ع) لا اله الا الله گفته باشد چون علم و ادراکی که ایشان داشتند، هیچکس ندارد.
انتشار مقالات برتر در ۱۳جلد
دبیر علمی کنگره بینالمللی امام سجاد(ع) نیز در این همایش، اظهار داشت: آزادسازی ۵۴ نفر از زندانیان غیر عمد به اسم امام سجاد(ع) در طول ۱۰ سال از برنامههای این همایش بوده است.
حجتالاسلام محمدعلی لبخندان تاکید کرد: همچنین مهمترین رهآورد ۱۰ ساله این همایش تولید بیش از ۲۰ جلد کتاب است.
وی ابراز داشت: در اختتامیه این همایش سه کتاب رونمایی میشود و نزدیک به ۱۵۰۰ مقاله علمی داوری شده و مقالات برتر هم در ۱۳ جلد به چاپ رسیدهاست.
لبخندان گفت: از این استان ۵۰ نفر حافظ صحیفه سجادیه شدهاند درحالیکه پیش از کنگره حتی یک حافظ هم نداشتیم.
پیامآوری امام سجاد(ع) از قیام عاشورا همهگیر بود
مدیر حوزههای علمیه کشور نیز در پیامی به این همایش، اظهار داشت: این امام همام پیام عاشورا را از قتلگاه و از یک نقطه محدود به تمام عصر خودشان و باواسطه به همه عصرها و نسلها منتقل کردند.
حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا اعرافی افزود: نکته دیگر اینکه این پیامآوری را نباید به آن دوره کوتاه اسارت و حرکت این کاروان محدود کرد بلکه این پیامآوری به همه دوران زندگانی امام سجاد(ع) تسری داده شود.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: پیامآوری امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا تمامعیار، جامع و شامل بود.
وی با اشاره به اینکه قیام عاشورا در معرض عدم انتقال، دفن شدن و لوث شدن بود، گفت: امام سجاد (ع) با بسیاری از شورشها و نهضتها، همراهی تمامعیار نکردند چون ترجیح میدادند که عاشورا تحتالشعاع قیامهای دیگر قرار نگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در عصر امروز جامعه بشری همه حس کردهاند که ما ضمن اینکه باید برای علم و دانش و عقلانیت بها قائل باشیم، نیازمند معنویت و ابعاد قدسی و فراطبیعت هستیم که ازجمله آن التجای به دعا و تضرع در پیشگاه خداست.
نظر شما