اهدای خون، خدمت بی‌نظیر ایرانیان در دوران دفاع مقدس

تهران - ایرنا - ملت غیور و فداکار ایران زمین با ایثار خون خود در دوران دفاع مقدس نه تنها جان مجروحان را نجات دادند، بلکه این ایثار تبدیل به فرهنگی بی‌نظیر در دنیا و یادگاری از روزهای جنگ و از خودگذشتگی شد.

اهدای خون همیشه نجات بخش جان انسان‌های نیازمند به خون و فرآورده‌های آن است، قطره قطره خون، امیدها را زنده می‌کند و انسان و جامعه را نجات می‌دهد، اما در شرایط خاص مانند جنگ و بحران‌ها نیاز به اهدای خون بیشتر می‌شود. دوران هشت سال دفاع مقدس، یادآور شهادت، ایثارو از خودگذشتگی ملتی با غیرت برای نجات خاک وطن و ماندگاری فرهنگ اصیل حسینی و زنده نگه داشتن باورهای یک ملت است.

ملتی که با دست خالی مقابل همه دنیا ایستاد تا از کیان و دین خود دفاع کند، در میدان کارزار ناجوانمردانه ای که دشمن به راه انداخته بود، رزمندگانی که مجروح می شدند، جانشان به قطرات حیات بخش خون های اهدایی هموطنان وابسته بود و قطره قطره خون های اهدایی حیات را در رگ های آنها جاری می کرد و نیرویی تازه برای ادامه مبازره و دفاع را فراهم کرد، اهدای خون یکی از فرهنگ هایی است که از دروان دفاع مقدس نهاینه شد.

اهدای خون در ایران با انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گره خورده است، روحیه ایثار و شهادت مردم در این دو جریان به عرصه اهدای خون منتقل شد، در دوران دفاع مقدس همانطور که رزمندگان به جبهه ها اعزام می شدند و همه آحاد مردم در پشت جبهه اعم از پیر و جوان هر فردی هرکاریی از دستش بر می آمد، انجام می داد و همه ملت یکی شده بودند تا از خاک و آبرو و ارزش های خود دفاع کنند، رزمندگان و همین طور مصدومان ناشی از حملات دشمن به مناطق مسکونی، مجروحانی را داشت که برای نجات زندگی خود نیازمند به خون و فرآورده های آن بودند و در این میان یک بار دیگر همه آمدند بی هیچ چشم داشتی خون اهدا کردند تا کمک حالی برای زمندگان و نجات جانشان باشند.

نقش سازمان انتقال خون دردوران دفاع مقدس برهیچ فردی پوشیده نیست سازمانی که با فعالیت شبانه روزی خود خون موردنیاز رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس راتامین کرد و در دوران دفاع مقدس سازمان انتقال خون نقش پررنگی را در تأمین خون مجروحان و مصدومان جنگی ایفا کرد، این سازمان با راه‌اندازی پایگاه‌های ثابت و سیار، توانست با کمک مردم فرهنگ اهدای خون را نهادینه کند.

اهدای خون در ایران با انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گره خورده است، روحیه ایثار و شهادت مردم در این دو جریان به عرصه اهدای خون منتقل شد. پیش از انقلاب میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰ هزار واحد بود در حالی که در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰ درصدی این میزان سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۶۷ میزان خون اهدایی در کشور ۷۰۰ هزار واحد رسید.

سازمان انتقال خون و مسئولیت خون رسانی به مجروحان جنگ

سخنگوی سازمان انتقال خون روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سازمان انتقال خون ایران که در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد با آغاز جنگ تحمیلی فعالیت های خود را در پاسخ به نیازهای وسیع جبهه های نبرد، به طور چشمگیر افزایش داد و با حضور در هر محله به شکل واحدهای سیار و فعالیت در پناهگاه ها و پایگاه های زیرزمینی موفق شد، خون مورد نیاز مجروحان را به طور کامل تأمین کند.

بشیر حاجی بیگی افزود: گستره این فعالیت ها به نحوی بود که در هشت سال جنگ نابرابر با رژیم بعث صدام کوچکترین کمبودی در زمینه نیاز به خون و فرآورده های آن گزارش نشد، مهمتر اینکه ضرورت اهدای خون که با گوشت و خون مردم این سرزمین احساس می شد در دل هر شهروند ایرانی با هرقوم و فرهنگ و زبان و دین جای باز کرد وبه رفتاری اجتماعی و عادتی مقدس بدل شد که از سر احساس وظیفه وکمک به همنوع استمرار یافت.

وی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز فزاینده به خون در بیمارستان ها موجی از داوطلبان اهدای خون به سمت مراکز انتقال خون سرازیر شد و این سازمان که تنها چند سال از تاسیس آن می گذشت  به صورت منسجم، گسترده و دقیق مسئولیت ملی خون رسانی به مجروحان را به عهده گرفت.

فرهنگ اهدای خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد

 حاجی بیگی ادامه داد: فرهنگ اهدای خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد، حاصل روحیه ایثارگری زنان و مردانی بودکه اکنون سال های میانسالی را پشت سر گذاشته و این گروه از اهدا کنندگان خون با رسیدن به سن بالای ۶۵ سال از اهدای خون بازنشسته می شوند و جوانان این مرزو بوم باید پرچم این فرهنگ نجات بخش را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهند.

وی با تاکید برارزش بالای تعامل میان سازمان انتقال خون و روحیه همدردی و ایثارگری مردم شریف کشور گفت: از پر افتخارترین فرازهای تاریخ سلامت کشور همین فرهنگ اهدای خون است که تا به امروز آثار جانبخش آن باقی است.

حاجی بیگی با اشاره به نقش مهم بانوان در سال های دفاع مقدس در تامین خون مورد نیاز مجروحان گفت: در این سال ها بانوان در کنار مردان و حتی پیش از آن‌ها برای اهدای خون داوطلب می شدند به نحوی که گاه آمار اهدای خون بانوان به ۵۰ درصد می رسید درحالی که امروز تنها پنج درصد بانوان کشور خون اهدا می کنند که با روحیه ایثارگری و همکاری بسیج بانوان امیدورایم این فرهنگ مشارکت و انسان دوستی به جمع بانوان ایرانی بازگردد.

وی با تحسین حس مشارکت و همدلی مردم ایران گفت: در آن زمان حس همبستگی مردم به قدری قوی بود که ما در سال‌های جنگ تحمیلی شاهد افزایش اهدای خون نسبت به سال‌های پیش از جنگ بودیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون افزود:  پیش از انقلاب میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰هزار واحد بود در حالیکه در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰ درصدی سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۶۷میزان خون اهدایی در کشوربه ۷۰۰هزار واحد رسید.

حاجی بیگی با اشاره به این موضوع که طبق آمار به دست آمده از سال های دفاع مقدس سال ۶۶ بیشترین میزان اهدای خون در کشور ثبت شده است، افزود: در مجموع طی سال های ۵۹ تا ۶۷، میزان ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۸۱ واحد خون در کشور اهدا شد. سال ۱۳۶۴ بیشترین درصد رشد اهدای خون نسبت به سال قبل ثبت شده است که این شاخص ۴۴ و ۲ دهم درصد بوده است.

نگذاریم که فرهنگ اهدای خون دوران دفاع مقدس کمرنگ شود
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در مجموع طی این سال ها یک میلیون ۲۵ هزار و ۳۹۰ واحد خون و فرآورده در مراکز درمانی توزیع شد که بالاترین آمار توزیع در سال ۶۶ و ۶۵ ثبت شده است.

حاجی بیگی  با اشاره به آمار تجمعی ۵۲ میلیون واحد خون اهدایی که از تاسیس سازمان تا کنون توسط ایرانیان اهدا شده است، گفت: از جوانان و بانوان که میراث دار این سنت شریف و زندگی بخش اهدای خون هستند دعوت می کنم که از پدران و مادرانشان که پیشکسوتان اهدای خون هستند الگو بگیرند و نگذارند این فرهنگ منحصر به فرد و خود جوش نوعدوستی و ایثارگری که ضامن سلامت جامعه ماست با بازنشسته شدن نسل اول اهدا کنندگان که یادگار ایثارگری های دفاع مقدس هستند، کمرنگ شود و این پرچم را نسل به نسل برافرازند.

سازمان انتقال خون اسناد و آثار دفاع مقدس را جمع آوری می‌کند
سازمان انتقال خون با هدف تکمیل موزه این سازمان و تدوین کتابی با موضوع نقش سازمان انتقال خون در دفاع مقدس، اسناد و آثار فعالیت‌ها و رویدادهای مرتبط با این سازمان را جمع آوری می‌کند.

سازمان انتقال خون در فراخوانی از عموم مردم شهید پرور ایران به ویژه خانواده های معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس، جانبازان، آزادگان سرافراز که مستندی از انتقال خون، دریافت خون یا اهدای خون توسط این عزیزان یا سایر دوستان و آشنایان به ویژه پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمان آن ایام در خطوط مقدم جبهه یا پشت جبهه طی سالهای دفاع مقدس دارند دعوت شده است که آثار خود را به روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران ارسال کنند.

این اقدام برای حفظ و ثبت آثار و مستندات و چگونگی خون رسانی و خدمت به مجروحان در مراکز درمانی و اهدای خون در جبهه و پشت جبهه طی سالهای دفاع مقدس توسط واحدهای سیار و پایگاه های ثابت صورت می گیرد.

شناخت و ثبت نحوه شکل گیری فرهنگ اهدای خون که طی این سالها نهادینه شده است و انتقال آن به نسل کنونی و نسل های آینده و استمرار فرهنگ غنی و ارزشمند اعمال ایثارگرانه در طی سال های جنگ تحمیلی سازمان را بر آن داشت تا این فراخوان را برای جمع آوری اسناد منتشر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha