۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶
کد خبر: 84059906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار اندیشکده آسیایی برای شکنندگی مذاکرات صلح افغانستان

تهران - ایرنا - پایگاه تحلیلی "آسیا تایمر" سنگاپور روز چهارشنبه در تحلیلی نوشت: مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در حالی در خارج از این کشور در دوحه قطر ادامه دارد که جنگ داخلی و خشونت ها در این کشور رو به تزاید است و میادین جنگ آن به حمامی از خون بدل شد و همین امر موجب شد تا منتقدان همچنان نسبت به شکست روند اجرای دمکراسی جوان در این کشور هشدار دهند.

این تحلیل آمده است : "در حالی که تیم مذاکره کننده دولت «اشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان پیش از آغاز گفت وگوهای اساسی صلح بین افغان ها، بر آتش بس در میدان جنگ اصرار داشت، گروه طالبان بدون اینکه بخواهد سلاح های خود را بر زمین بگذارد،  خواهان گفت وگو در باره علل جنگ و درگیری در افغانستان است.
با وجود اینکه هدف از این مذاکرات پایان دادن به جنگی ۱۹ ساله و برنامه ریزی برای جامعه افغانستان پس از جنگ و همچنین تقسیم بالقوه قدرت است؛ اما تا به امروز گفت وگوها بر سر تعیین دستور کار و چگونگی مذاکرات متمرکز بوده است.
طالبان می خواهد این درگیری ها به صورت رسمی با نام "جهاد" شناخته شود، مذاکرات با رویکرد فکری مکتب "حنفی" ادامه یابد و همچنین توافق نامه میان آمریکا و طالبان که ماه فوریه به امضا رسید، به عنوان مبنای گفت وگوی دو طرف قرار گیرد.
قرار بود که طبق توافق طالبان با آمریکا، آن کشور زمینه را برای خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان تا ماه مه ۲۰۲۱ فراهم سازد؛ اما اختلافات بر سر تبادل زندانیان توافق شده، آغاز این گفت وگوهای صلح را به تأخیر انداخته است.
مذاکرات داخل افغانستان از ۱۲ سپتامبر آغاز شد و با یک مراسم افتتاحیه تاریخی در دوحه همراه بود، سخنرانی های دیپلمات های برجسته و نمایندگان جامعه جهانی به دلیل شیوع ویروس به صورت مجازی انجام شد.
این در حالی است که منتقدان بر این باورند که دولت افغانستان و طالبان نمی توانند به توافقی اساسی در این خصوص دست یابند. به عقیده آنها، دیدگاه ها و استراتژی تند طالبان همچنان تهدیدی برای دمکراسی جوان و شکننده در این کشور، از جمله پیشرفت های صورت گرفته در زمینه حقوق شهروندان به ویژه حقوق زنان است.
میادین نبرد افغانستان نیز همچنان به حمام خون بدل شده است؛ بیش از ۱۱ غیرنظامی در روز ۱۹ سپتامبر در حمله هوایی نیروهای افغان در ولایت قندوز کشته شدند. طالبان ادعا می کند که در این حمله هوایی ۲۳ نفر از جمله زنان و کودکان کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.
گزارش ها حاکی از حملات گسترده طالبان به پاسگاه های امنیتی در جنوب افغانستان است که به کشته شدن ۲۸ پلیس افغانستان منجر شد.
«زلگای عبادی»، سخنگوی فرمانداری شهر ارزگان گفت که پیشتر جنگجویان طالبان از ۲۸ پلیس افغان خواسته بودند در صورت تسلیم شدن می توانند به خانه های خود بروند، اما بعد از آنکه همه این ۲۸ پلیس اسلحه خود را تحویل دادند، طالبان همه آنها را به رگبار بست و کشت.
سخنگوی سیاسی طالبان می گوید: «انتظار برای پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله در ۲ روز نه عملی است و نه منطقی. چون نیاز اصلی ما در حال حاضر زمان، بحث و گفت و گو است. آنچه مهم است عزم و اراده برای شروع بحث است و ما هر دو را داریم.
«حامد کرزای»، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که به تلاش های شخصی خود برای تحقق صلح در این کشور ادامه خواهد داد اما به هیچ نهاد دولتی خدمت نخواهد کرد.
اینکه پیشرفتی در جهت صلح حاصل شود، به تمایل همه بازیگران به سازش و یافتن نقاط مشترک بستگی دارد؛ در حالی که دولت غنی و طالبان اکنون درگیر مذاکرات هستند، آینده و صلح این کشور هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، «زلمی خلیلزاد» را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان منصوب کرد. در طول سال ۲۰۱۹ نمایندگان ایالات متحده تحت ریاست زلمی خلیلزاد و نمایندگان طالبان زیر نظر «عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی این گروه برای چندین دور در دوحه ملاقات کردند. در فوریه ۲۰۲۰ «مایک پومپئو»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق جدید با طالبان به زودی حاصل می شود.
مهمترین خواست طالبان تعیین جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان بود و مهمترین خواست آمریکا هم قطع رابطه طالبان با تروریسم بین‌المللی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha