هدف نظام تعلیم و تربیت تنها عبور دانش‌آموزان از سد کنکور نیست

تهران - ایرنا - وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: هدف نظام تعلیم و تربیت تنها عبور دانش‌آموزان از سد کنکور نیست بلکه باید بتوانیم افرادی فعال، خلاق، با تدبیر و موثر در آینده تربیت کنیم، شبکه شاد می‌تواند ازطریق اعمال استانداردهایی عرضه خدمات آموزشی را در راستای تعلیم و تربیت تقویت کند.

محسن حاجی میرزایی روز یکشنبه در هفتمین برنامه از سلسه برنامه‌های گفت و گوی هفته که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اعضای شورای معاونان و روسای۷۶۰ منطقه در کشور برگزار شد، افزود: عرصه خدمات آموزشی به دلیل این که حول کنکور شکل گرفته در عمل اهداف نظام تعلیم و تربیت را حمایت نمی‌کند و بیشتر مساله ورود و موفقیت دانش آموزان در این آزمون را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی ادامه داد: در حالی که تنها هدف نظام تعلیم و تربیت ورود و عبور دانش آموزان از سد کنکور نیست بلکه باید بتوانیم افرادی فعال، خلاق، با تدبیر و موثر در آینده تربیت کنیم. شبکه شاد می‌تواند از طریق اعمال استانداردهایی عرضه خدمات آموزشی را در راستای تعلیم و تربیت تقویت کرده و پیش ببرد.
وی خاطرنشان کرد: ما درصدد پرورش دانش آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور هستیم که قادر باشند خوب بشنوند و تحلیل‌گر مسایل باشند و در نهایت خوب سوال کردن را بلد باشند.

آینده کشور در عملکرد امروز آموزش و پرورش خلاصه می شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آینده کشور در عملکرد امروز آموزش و پرورش خلاصه شده است، گفت: سنگ بنای  هر کشور در آموزش و پرورش است و اگر این بنا درست پایه گذاری شده باشد، حتما در آینده جامعه‌ای بهتر با عملکرد و بازدهی بالاتر خواهیم داشت .

حاجی میرزایی یادآور شد: نقطه آغاز علم دیدن، شنیدن و اندیشیدن است و مهم ترین جایگاهی که به دانش آموزان در بهتر دیدن، شنیدن و اندیشیدن کمک می‌کند و این سه ظرفیت را ارتقا می دهد،  مدرسه است.

وی با بیان این که کسب علم در افراد از همان ابتدایی‌ترین روزهای حیات آغاز می‌شود، تصریح کرد: کسب علم و دانش در دوره پیش دبستان، ابتدایی و متوسطه دوام پیدا می‌کند و مهم ترین زمان شکل گیری شخصیت دانش آموزان و کسب علم و اندوختن تجربه که بعدها در آینده دانش آموزان نقش تاثیرگذاری دارد، زمانی است که دانش آموزان در مدارس می‌گذرانند.

وزیر آموزش و پرورش به اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی در جهت ارتقای سطح علمی دانش آموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی مانند جابربن حیان،  شهاب، جشنواره جوان خوارزمی، مسابقات علمی و پژوهشی که در آموزش و پرورش اجرا می‌شود و همچنین پژوهش‌سراها که در دولت تدبیر و امید  از 300 پژوهش سرا به 665 پژوهش سرا افزایش یافت با هدف ارتقای علمی دانش آموزان است.

حاجی  میرزایی تاکید کرد: درصدد توسعه فناوری‌های نانو، سلول‌های بنیادی پزشکی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و طب ایرانی هستیم و محصولات ارزشمندی را برای آشنایی دانش آموزان با مفاهیم اولیه این موضوعات تولید کرده‌ایم.

وی حمایت از پژوهشگران و مخترعان را بسیار با اهمیت دانست و اظهارداشت: حمایت از دانش آموزان مخترع و پژوهشگر می‌تواند ضمن ایجاد انگیزه در دانش آموزان به آنها در پیشبرد اهداف و مقاصد علمی کمک کند.

آموزش غیرحضوری به برقراری عدالت آموزشی در کشور کمک کرده است

عضو دولت تدبیر و امید به شرایط کرونا و آموزش مجازی در سال جدید تحصیلی اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا ما را با وضعیت جدیدی روبرو کرد و مجبور بودیم بسیاری از آموزش‌ها را به فضای مجازی منتقل و در آنجا ادامه دهیم.

حاجی میرزایی افزود: در زیست بوم جدید روابط بین دانش آموز، معلم، مدرسه و درس تغییر کرد. در این شرایط نقش دانش آموزان هم تغییر کرد و دیگر تنها به عنوان آموزش بیننده مطرح نیستند بلکه در زیست بوم جدید دانش آموزان باید دارای تکاپو، ابتکار و خلاقیت بیشتری نسبت به قبل  باشند.

وی ادامه داد: کرونا اگر چه مخاطراتی به همراه داشت ولی به همین نسبت دارای اثرات خوبی هم بود. اگر چه در شرایط کرونا مجبور شدیم برای احترام به نگرانی والدین و خانواده‌ها به آموزش مجازی رجوع کنیم ولی از آنجایی که مدرسه جایگاه ارتقای تعاملات اجتماعی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان است و این مطلب اثبات شده است، سیاست آموزشی سال تحصیلی جدید را بر آموزش حضوری گذاشتیم.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که آموزش غیرحضوری به برقراری عدالت آموزشی در کشور کمک کرده است، گفت: یکی از مهم ترین تغییرات مثبتی که از کرونا در کشور ایجاد شد، فرآیند آموزش غیرحضوری و آموزش در فضای مجازی است.

حاجی میرزایی تصریح  کرد: تا قبل از این، محتواهای آموزشی سطح اول کشور تنها می‌توانست در اختیار تعداد محدودی از دانش آموزان قرار گیرد ولی امروز با راه اندازی شبکه آموزش دانش آموز (شاد)، قادر هستیم محتوای تولید شده را در اختیار تمام دانش آموزان در سراسر کشور قرار دهیم و این به برقراری عدالت آموزشی کمک شایانی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز این امکان را داریم که دانش آموزان در هر نقطه از کشور بتوانند از تدریس بهترین اساتید بهره ببرند بنابراین شبکه شاد توانست در امر آموزش یکسانی در کشور برقرار کند.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که شبکه شاد یک پاسخ ملی و راهبردی به کرونا در بحث آموزشی است، گفت: شبکه شاد در آغاز مسیر است و مطمئنا دارای مشکلاتی است که باید برای حل مشکلات آن تلاش کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: سرعت پیشرفت و ارتقای شبکه شاد و پوشش دهی دانش آموزان در این شبکه بسیار خوب هست و هر روز شاهد پیشرفت این شبکه هستیم. ما توانستیم برای ساعتی از روز که ترافیک زیاد است کلاس‌های درسی دانش آموزان را به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که از بار ترافیکی کاسته شود و دانش آموزان دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشند و در حال حاضر در این قسمت مشکلی نداریم.

وی با یادآوری این که عرصه فعالیت‌های شبکه شاد و آموزش در فضای مجازی یکی از عرصه‌هایی است که می‌تواند زمینه همکاری آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را توسعه دهد، گفت: بخش‌های گسترده‌ای در کشور هستند که در حوزه اپلیکشن‌ها و استارتاپ‌ها کار می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش هدف از تشکیل این جلسات را بررسی مسایل و  مشکلات مشترک بین دو دستگاه و دستیابی به تفاهم مشترک برای حل آن عنوان کرد و اظهارداشت: برگزاری المپیادها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و از جمله زمینه‌های فعالیت و همکاری ما و حوزه علمی و فناوری است و به جدیت در حال برنامه‌ریزی در این مسیر هستیم تا بتوانیم به موفقیت‌های بیشتر در این زمینه برسیم.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های گفت و گوی هفته آموزش و پرورش هر هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین این وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت و گو بر محور تحول برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha