دولت و محرومیت‌زدایی از مدرسه تا توسعه

کرمان - ایرنا - دولت با اتکا به اینکه مدارس همواره با ارائه محتواهای آموزشی هدفمند می‌توانند به عنوان یکی از کانون‌های انسان‌ساز و دانش محور، زمینه رشد و توسعه همه‌جانبه را فراهم آورد طی هفت سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی در استانها از جمله کرمان نگاه ویژه ای به مدرسه سازی داشته است .

به گزارش ایرنا، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که توسعه پایدار و پیشرفت جوامع امروزی به پیش نیازها و زیرساخت هایی نیاز دارد که بخشی گسترده از آن از مدارس و مراکز آموزشی آغاز می شود و در این راه، هم افزایی و اقدام بخش‌های متفاوت دولت، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و خیران بر پدیدار شدن این فرایند می تواند اثرگذار باشند.

همچنین سال ها پژوهش و تجربه نشان می دهد که رسیدن به مفهوم توسعه پایدار با آموزش، یادگیری و فرهنگسازی در جوامع و در واقع تنها با حمایت مردم محقق می شود اما متاسفانه کمبود فضاهای آموزشی در مدارس و دانشگاه ها و ناتوانی آموزش‌های دانشگاهی کشور به تنهایی در عرضه دانش به فرایند توسعه، به مانعی برای کشور تبدیل شده بود.

ایران پیش از این، با وجود ضعف‌های محتوایی و فضاهای آموزشی، از بسیاری از تکنولوژی‌ها و علوم روز دنیا محروم مانده بود و استان کرمان نیز در حوزه آموزشی از برنامه های توسعه ای عقب مانده است لذا دولت های یازدهم و دوازدهم با سرمایه گذاری و ارتقای چشمگیر این حوزه به ارزش و نقش مدارس و دانشگاه ها به عنوان ستون های حوزه آموزش کشور پی برده و با اقدامات چشمگیری، در این حوزه تحولاتی ایجاد کرده است.

این روزها مدارس کشور و استان پهناور کرمان علاوه بر توسعه محتوایی از طریق اختراعات و آموزش های نوین و دانش بنیان، نوسازی مدارس و توسعه فضاهای آموزشی در جهت توسعه پایدار و تحقق سیاست های کلان ایران گام برداشته که این امر علاوه بر شکست تحریم های ظالمانه، در دراز مدت بخشی از خلاء محتواهای آموزشی مورد نیاز فعلی کشور را با تربیت انسان ها و فعالان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تضمین می‌کند.

سفر روز دوشنبه وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور به استان کرمان و افتتاح مدرسه شهید عبدالمهدی امیدی جواران رابر به عنوان پروژه برتر نوسازی مدارس کشور (به دستور ریاست جمهوری)، همزمان با ۹۱۳ پروژه مدرسه سازی و آموزشی دیگر کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسید و همچنین در این راستا رفع مشکلات و چالش‌های این حوزه، در شرایط دشوار فعلی گامی مهم در راستای توسعه آموزشی قلمداد می‌شود که با برنامه ریزی هدفمند و تلاش و پیگیری دولت و بخش خصوصی و خیران محقق شد و ارتقای این مهم با فراهم کردن زمینه شکل گیری دانش بومی، می‌تواند آینده‌ای روشن پیش روی آینده سازان مملکت بگذارد.

سرانه فضای آموزشی کرمان از میانگین کشوری پایین‌تر است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استان کرمان ۴.۹ دهم است گفت: این مقدار از میانگین کشوری نیز پایین تر است لذا وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد فضای جدید آموزشی در این استان نگاه اختصاصی داشته باشد.

محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه قرار است ۱۰۰ مدرسه با همکاری اداره کل نوسازی و اتاق بازرگانی در استان کرمان ساخته شود اظهار داشت: می طلبد وزارت آموزش و پرورش با کمک خیران نگاهی ویژه به استان کرمان داشته باشند تا بتوانیم در سرانه فضای آموزش به متوسط کشوری برسیم.

راهکارهای رفع مشکلات حوزه آموزش کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظام رتبه بندی فرهنگیان تصریح کرد: این نظام باید مبتنی بر جایگاه والای معلمان، کرامت انسانی و شایسته سالاری باشد و نیاز است دولت در این خصوص لایحه ای را به مجلس ارائه دهد.

وی ادامه داد: تجهیزات مدارس دولتی و هنرستان ها در کرمان اندک است و باید کمک شود تا تجهیزات بیشتری در این مدارس قرار بگیرد.

زاهدی با بیان اینکه ۲۵ درصد از دانش آموزان استان کرمان دسترسی به تبلت و گوشی هوشمند ندارند افزود: حدود ۱۷۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند برای این دانش آموزان نیاز داریم که تقاضا می شود در زمینه تامین تبلت برای دانش آموزان به استان کرمان نگاه ویژه‌ای بشود.

وی از بدهی ۳۰ میلیارد تومانی اداره کل آموزش و پرورش به اداره کل اوقاف استان کرمان خبر داد و گفت: آموزش و پرورش توان پرداخت این بدهی را ندارد لذا باید این مشکل توسط وزارتخانه حل شود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت سردار سلیمانی مربوط به کرمان نیست و یک مکتب است افزود: باید مکتب سلیمانی وارد دروس آموزش و پرورش بشود و اکنون سازمان پژوهشی یک تیم را تشکیل دهند تا بتوانیم از سال آینده فرازهایی از این مکتب را در کتب درسی داشته باشیم.

محرومیت و چالش‌های آموزش در استان کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه کرمان پهناورترین استان کشور است گفت: بخش هایی از کرمان دچار محرومیت است که امیدواریم مورد توجه وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی با اشاره به وجود مناطق محروم در استان کرمان افزود: جنوب و شرق این استان نیاز به توجه بیشتری در بخش ارائه آموزش های مجازی دارد.

وی با بیان اینکه جغرافیای تمامی استان کرمان و کشور به علت حضور فرهنگیان تحت مدیریت آموزش و پرورش قرار دارد تصریح کرد: آموزش و پرورش دستگاهی بزرگ و با اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از سه جنبه مهم حائز اهمیت است تاکید کرد: این دستگاه اجرایی به طور مستقیم با یک ششم جمعیت کشور ارتباط دارد و مهم ترین و مفیدترین وزارتخانه کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش در ظرفیت های علمی کشور از سهم دیگر دستگاه های فرهنگی بیشتر است زیرا همه افراد یک جامعه که در پست های مهم قرار می گیرند تربیت شده آموزش و پرورش هستند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با قدردانی از تلاش های آموزش و پرورش استان کرمان در امر تاسیس، تعمیر و تجهیز مدارس گفت: برخی از افرادی که در نهضت سوادآموزی کرمان مشغول به فعالیت هستند هنوز تعیین تکلیف نشده اند و همچنین از وزیر آموزش و پرورش خواست به منظور رفع مشکل تعیین تکلیف کارکنان نهضت سواد آموزی استان کرمان اقدام کند.

دستاوردهای چشمگیر دولت در ارتقای حوزه آموزش مدارس کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: همزمان با افتتاح مدرسه ۶ کلاسه شهید عبدالمهدی امیدی جواران شهرستان رابر از توابع استان کرمان، امروز ۹۱۳ پروژه با ۲ هزار و ۹۰۰ کلاس درس، ۴۲۰ هزار متر مربع مساحت و ۷۸ میلیارد تومان اعتبار با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محسن حاجی میرزایی افزود: افتتاح طرح های مدرسه سازی در استان ها گامی مهم در راستای توسعه آموزش در مناطق روستایی است.

وی با اشاره به افتتاح ۹۱۳ طرح آموزشی در کشور از محل زادگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: پیشرفت های آموزشی در روستاها به عنوان سنگ بنای عدالت در جامعه محسوب می شود لذا در دولت تدبیر و امید توزیع مناسب فرصت‌های آموزشی در مناطق محروم و روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نوآموزان پیش دبستانی از ۸۹ هزار نفر به ۲۲۳ هزار نفر طی دولت های یازدهم و دوازدهم افزایش یافتند که این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان داشت: آمار دانش آموزان روستایی در دولت تدبیر و امید ۲۳ درصد رشد داشته و بیش از سه هزار ۲۰۰ مدرسه شبانه‌روزی در روستاها ایجاد و ۸۰ درصد فعالیت سوادآموزی متوجه زنان بوده است.

حاجی میرزایی افزود: سالانه بیش از ۲۵۰ هزار معلم، ۲۰۰ روز در مناطق روستایی حضور دارند که این افراد نقطه اتصال دولت با مردم هستند و تعداد دانش آموزان فنی و کاردانش در دولت تدبیر و امید ۶ برابر شده و یکهزار و ۵۰۰ هنرستان روستایی داریم.

وی تاکید کرد: یکهزار کلاس خشت و گلی در دولت تدبیر و امید جمع آوری و هفت هزار و ۸۰۰ پروژه با مساحت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع احداث شده و هر روز ۱۱ کلاس روستایی و در تمام کشور ۲۹ کلاس روزانه به بهره برداری رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش از سپهبد شهید سلیمانی به عنوان انسانی مبارز و قهرمان یاد و تاکید کرد: امروز قهرمانی را به نسل جوان معرفی می‌کنیم که مردم با او زندگی کرده اند لذا امیدواریم بتوانیم این رسالت را در معرفی سیدالشهدای جبهه مقاومت به درستی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما کاستن از محرومیت ها و اولویت به مناطق محروم است گفت: امسال در زمینه سرانه فضای آموزشی در استان کرمان به متوسط سرانه کشوری می رسیم.

حاجی بابایی با اشاره به ایجاد تحول در یادگیری جامعه گفت: هرقدر یادگیری جامعه عمیق تر باشد آینده آن جامعه بهتر خواهد بود و جامعه ای شاداب تر و بهتر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال در شرایطی متفاوت سال تحصیلی را آغاز کردیم افزود: مجموعه ۱۵ میلیونی دانش آموز کشور که سالها یاد گرفته بودند برای تحصیل به مدرسه بروند اکنون از طریق فضای مجازی دروس خود را فرا می گیرند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با همت و تلاش فرهنگیان توانستیم از این سختی ها موفق بیرون بیاییم و یک کار جدید را انجام دهیم.

وی گفت: آموزش و پرورش از فرصت کمی که در اختیار داشت به سرعت بهره برد و توانست در راستای آموزش دانش آموزان در فضای مجازی کار جدیدی را در قالب مدرسه شاد انجام دهد.

حاجی میرزایی اضافه کرد: هرچند شبکه شاد مشکلات و موانعی نیز دارد اما این مشکلات به تدریج در حال رفع شدن است.

وی افزود: هیچ خدمتی در کشور به گستردگی برنامه شبکه شاد نیست زیرا جمعیت زیادی را به سمت تعلیم و تربیت بردیم و اینترنت کشور بیشتر صرف تعلیم و تربیت می شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه پرورشی یکی از دغدغه های ما در وزارت آموزش و پرورش است گفت: به صورت جدی در این حوزه مراقبت می کنیم و اکنون با برنامه شاد فعالیت های پرورشی را برای دانش‌آموزان انجام می دهیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: جابجایی جمعیت، تعادل ما را به هم می زند و بیشتر مشکلات ما در حاشیه شهرها اتفاق می افتد.

وی در خصوص تجهیز هنرستان‌های کشور نیز گفت: تجهیز هنرستان‌ها در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار دارد به طوری که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌های اعتبار گذاشتیم و این اعتبار در بودجه امسال نیز بیشتر دیده شده است.

وی با بیان اینکه اجازه نمی دهیم دانش آموزی گوشی هوشمند و امکانات نوین آموزشی را نداشته و از آموزش محروم باشد تاکید کرد: امروز تلویزیون توسط خود آموزش و پرورش آموزش دارد و حتی اگر دانش آموزی دسترسی به تلویزیون نداشته باشد بسته آموزشی برای آن تهیه می‌کنیم و ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیوند خانواده و مدرسه بیشتر از گذشته شکل گرفته است گفت: امروز این پیوند و مشارکت بیشتر است و از این فرصت باید استفاده کرد.

حاجی میرزایی تامین مسکن فرهنگیان را جز سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: در این خصوص هیچ کوتاهی انجام نمی دهیم همچنین مداارس شبانه روزی و طرح نماد نیز جز اولویت‌های این وزارتخانه است.

همانگونه که از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش کشور گفته شد، دولت های یازدهم و دوازدهم با تحول در سرانه آموزشی، ارتقای حوزه آموزش را به ویژه در مناطق محروم دنبال کرده‌اند که اجرای هدفمند آن، علاوه بر کشف و شکوفایی استعدادهای نهفته کشور و استان پهناور کرمان و ارتقای دانش بومی، پیش زمینه توسعه همه جانبه را به خصوص در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم می آورد و اثرات مفید این اقدامات می‌تواند در تضمین آینده کشور و رسیدن به اهداف اسناد چشم انداز توسعه و تحقق سیاست های کلان ایرانمان بسیار چشمگیر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha