۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 776
کد خبر: 84068426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 وضعیت زندگی و بالندگی کودکان نشانه توسعه جامعه است

تهران - ایرنا - مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک، گفت: وضعیت زندگی، رشد و بالندگی کودکان روشن ترین نشانه توسعه و توان هر جامعه‌ای است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دکتر فرناز اهدایی وند ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: هر ساله این هفته با تمرکز بر اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیاز ها و خواسته‌ های کودکان امروز در سراسر کشور برگزار می شود و شعار امسال این هفته "آینده را باید ساخت" است.

وی با اشاره به این که در پاندمی کرونا بزرگسالان قادر به کنترل احساسات خود هستند و می توانند صبورانه عمل کنند یادآور شد: کودکان در شرایط نامطلوب معمولا دچار سر درگمی شده و بسیار وابسته به دیگران و طبق رفتار اطرافیان خود عمل می کنند.

اهدایی‌وند با بیان این مطلب که برای کودکان بسیار دشوار است نگرانی خود را در بحران ها پنهان کنند گفت: در بحران کرونا اقدامات محدود شونده نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیت های خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، دوری از دوستان و بازی و ورزش باعث شد کودکان در شرایطی پیچیده ای قرار گرفته و پریشانی،  استرس و اضطراب در آنها افزایش یابد.

وی کاهش ترس و نگرانی کودکان از راه های مناسب و تقویت ذهن آنها را الزامی دانست و تاکید کرد  والدین با مراقبت و علاقمندی بیشتر می توانند استرس کودکان را کاهش دهند.

پاسخ های کودکان در هنگام استرس متفاوت است

به گفته اهدایی وند، وقتی کودکی دچار استرس می شود ممکن است پاسخ های متفاوتی نظیر جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین یا خشمگین شدن و غیره از خود نشان دهد که برای کمک به وی باید نسبت به  احساس کودک آگاهی داشته باشیم و فعالیت های مختلفی را برایش در نظر بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری هفته ملی کودک با رویکرد بازی، نشاط و تحرک فیزیکی گفت: برنامه های این هفته بر موضوعاتی نظیر بازی و نشاط و بازی های مناسب خانگی، بدرفتاری های کودکان و کنترل اضطراب آنها در دوران کرونا، فعالیت فیزیکی و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، سلامت و ایمنی، تغذیه مناسب شیرخواران و کودکان تمرکز دارد.

مدیریت ترس و نگرانی کودکان با استفاده از روش های ساده توسط مادران

شهناز دلبر پور احمدی رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیرمادر معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با تاکید بر مدیریت ترس و نگرانی در کودکان خاطرنشان کرد: مادران با روش هایی ساده اما موثر می توانند به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر در کودکان بپردازند.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی به مادران توصیه کرد: زمانی را برای ارتباط دو طرفه با کودک در نظر گرفته و برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید. یک جریان روزمره منعطف ولی ثابت ایجاد کرده و برنامه ای برای خود و کودک تهیه کنید و زمانی را برای فعالیت، فراغت و استراحت داشته باشید. سعی کنید ورزش را در برنامه هر روز کودک بگنجانید.

شستن دستها را برای کودک سرگرم کننده کنیم

دلبر پوراحمدی با تاکید بر این که کودکان باید مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویند گفت: باید شست و شوی دست ها و رعایت بهداشت برای کودک سرگرم کننده باشد و برای این منظور می توان یک شعر ۲۰ ثانیه ای ساخت و چند حرکت به آن اضافه کنید.

به گفته وی همه کودکان بدرفتاری ها و کج خلقی هایی دارند که در هنگام خستگی، گرسنگی، ترسیدن یا یادگیری مهارت های مستقل این رفتارها طبیعی هستند. به ویژه وقتی که مجبورند در خانه بمانند می توانند والدین را بسیار عصبی کنند.

 پوراحمدی به مادران تاکید کرد که رفتار بد کودک را سریع به جهت مثبت تغییر دهند و قبل از این که رفتار بد شروع شود، آن را متوقف کنند.  

به گفته وی والدین باید روال معمول کودک را حفظ و  هر گونه تغییر را متعادل کنند. در صورت امکان خواب و وعده های غذایی معمولی کودک را منظم کرده و مطمئن شوند کودک به درستی غذا می خورد و خواب کافی دارد.

ضرورت ایجاد محیط آرام در خانواده

دلبرپوراحمدی با تاکید بر ضرورت ایجاد محیطی آرام در خانواده از والدین خواست میزان استرس و اضطراب در کودکان و سایر افراد خانواده را مدیریت کنند. ضمن کنترل ترس، خشونت و دلهره خود از بحث در مورد آنها  در حضور کودکان اجتناب کنند.

وی تاکید کرد که والدین هرگز نباید ذهن کودک را با دلواپسی های آینده و نگرانی های خود پر کنند بلکه درباره مفهوم و ضرورت تعطیلی و قرنطینه برای آنها توضیح دهند.

دلبرپور احمدی با اشاره به اهمیت نقش کودکان برای ساخت آینده ای بهتر  گفت: نمی دانیم ویروس تا کجا و یا چه حدی ممکن است گسترش یابد، اما می توانیم با مراقبت از خود، به کودکان آسایش و اطمینان خاطر بدهیم. اطلاعات واقعی را بر اساس نیاز کودک در اختیارش قرار دهیم و ضمن ایجاد روابط عاطفی رفتارهای پیشگیرانه مثبت را  در آنها ترغیب کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha