۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبر: 84074197
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رییس کمیته اسرای یمن: آماده اجرای کامل توافق تبادل اسرا هستیم

تهران - ایرنا - «عبدالقادر المرتضی» رئیس «کمیته ملی امور اسیران یمن» تاکید کرد: ما آماده اجرای کامل توافق‌نامه مبادله اسرا در تاریخ تعیین شده، هستیم و امیدواریم که آمادگی طرف مقابل نیز در همین سطح باشد.

به گزارش امروز (سه شنبه) شبکه خبری «المسیره» یمن، المرتضی در صفحه توییتر خود نوشت: قبل از شروع روند تبادل زندانیان تمام مراحل و مقدمات اجرای توافق‌نامه تبادل اسرا با «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی» به اتمام رسیده است.

وی افزود که این برنامه با نظارت صلیب سرخ و از ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) آغاز می‌شود و انتقال اسرا از طریق خطوط هوایی ریاض، عدن و مارب به صنعا و بالعکس انجام خواهد شد.

او همچنین بر آمادگی اجرای تمام توافق سوئد در مورد زندانیان تأکید کرد و گفت: ما از اجرای کامل این توافق حمایت می‌کنیم، اما طرف دیگر آماده تکمیل تمام مفاد این توافق نیست.

المرتضی در تاریخ ۲۷ ماه گذشته گفته بود که توافق‌نامه تبادل اسرا که براساس توافقنامه سوئد منعقد شده، گامی مهم برای از بین بردن موانع پرونده تبادل زندانیان پس از ۴ دور مذاکره است.

این توافق که با نظارت سازمان ملل به امضای دو طرف رسیده است، شامل آزادی ۶۸۱ زندانی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابل دریافت ۴۰۰ نفر از طرف دیگر از جمله ۱۵ سعودی و ۴ سودانی است.

این در حالی است که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۶ مهر از امضای توافق میان نمایندگان «جنبش انصارالله» یمن و دولت مستعفی این کشور برای مبادله بیش از یک هزار اسیر در مرحله نخست خبر داد.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست،‌ یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق‌ شده، مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی – یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha