خلیل رنجبر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۶۳ دانشآموز پسر و ۵۵ دانشآموز دختر هستند که دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید بوده و در مدارس با نیازهای ویژه یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل میکنند.
وی با اشاره به اینکه دوران کودکی به عنوان زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی محسوی میشود، افزود: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، امسال یک هزار و ۲۶۳ نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۵۳۴ نفر بدون مشکل و ۷۲۹ نفر نیاز به مداخلات درمانی داشتند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند، ۵۴۱ نفر نیاز به عینک، ۱۳۷ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۴۱ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، هشت نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط و کتاب درشت خط و ۲ نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
وی با تاکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی بعنوان توانمندترین گروه معلولان، یادآور شد: آنچه انسان را به اوج موفقیت میرساند، گوهر اراده، خواستن و تلاش است و معلولیتهای ظاهری و بدنی، مانع جدی برای رشد و ترقی به شمار نمیآید و نمی تواند انسان را از پیشرفت باز دارد.
رنجبر با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، تاکید کرد: مهمترین مساله و مشکل افراد نابینا چگونگی سازگاری آنان است، کسانی که نابینا به دنیا میآیند یا در دورهای از زندگی بینایی خود را از دست میدهند باید این واقعیت را بپذیرند و جهت انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع تلاش کنند.
وی گفت: آموزش و پرورش با نیازهای ویژه تلاش میکند دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارند و جزو موفقترین گروههای دانش آموزی هستند.
امسال حدود یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۳۹ مدرسه و مرکز با نیاز ویژه مقاطع مختلف تحصیلی استان کردستان مشغول تحصیل هستند.
۲۴ مهر برابر با ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.
نظر شما