فقدان الگوی صحیح تغذیه‌ای عامل بسیاری از بیماری‌ها

کرمانشاه - ایرنا- سالانه هزاران تن مواد غذایی غیر قابل مصرف در دنیا معدوم می‌شود. این در حالی است که ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا دچار گرسنگی آشکار و بیش از ۲ میلیارد نفر دچار سوءتغذیه پنهان هستند و این آمارها نشان می‌دهد که متاسفانه الگوی تغذیه مردم در دنیا مناسب نیست.

به گزارش ایرنا؛ ۱۶ اکتبر مقارن با ۲۵ مهرماه سالروز جهانی غذا است. این روز به افتخار تاسیس سا زمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

شعار امسال روز جهانی غذا «همه با هم؛ رشد، تغذیه، پایداری- رفتار ما آینده ما را می‌سازد» به عنوان محور جهانی و موضوع آغاز پویش «رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا» به عنوان محور ملی در نظر گرفته شده است.

غذا بزرگترین مشغله مردم دنیا است و بخش بزرگی از فعالیت‌های دنیا صرف تولید، فراوری و تهیه مواد غذایی می‌شود. غذا یک موضوع راهبردی است که تحت تاثیر ۶ عامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناوری بین‌المللی و اکوسیستم است.

فقدان الگوی صحیح تغذیه‌ای عامل بسیاری از بیماری‌ها

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت: ۷۶درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت و سرطان‌ها است. در سال ۲۰۱۷ حدود  ۳۰۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر در کشور رخ داده این در حالی است که کل موارد مرگ اتفاق افتاده در کشور در همین سال ۳۸۰ هزار مرگ بوده است.

دکتر «شهریار مستوفی» افزود: عوامل موثر در میزان بروز بیماری‌های غیرواگیر عمدتا چهار عامل خطر رفتاری و چهار عامل خطر فیزولوژیک است. عوامل خطر رفتاری عبارتند از تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، مصرف الکل و کم تحرکی و عوامل خطر فیزولوژیک نیز شامل چاقی، اختلال چربی، قند خون بالا و فشارخون بالا است.

وی اظهار داشت: باتوجه به عوامل خطر فوق به طور قاطع می‌توان گفت که فقدان الگوی صحیح تغذیه‌ای در جامعه در ایجاد اکثریت عوامل فوق نقش آفرین است. پنج عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر تغذیه‌ای (مصرف زیاد نمک، چربی، قند و مصرف کم لبنیات و میوه) است. با تغییر الگوی زندگی و رژیم غذایی مناسب ۸۰درصد بیماری‌های قلبی و عروقی،۹۰درصد بیماری دیابت و ۳۰درصد سرطان‌ها در کشور کاسته می‌شود.

بالا بودن مصرف سرانه قند، چربی و نمک

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: متاسفانه سرانه مصرف قند و شکر، چربی و نمک در کشور ما از متوسط مصرف جهانی بالاتر است و این مساله مخاطرات جدی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر مستوفی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در خصوص تدوین برنامه‌های جامع در زمینه اصلاح الگوی مصرف در کشور از جمله تدوین سند جامع پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با هدف کاهش ۲۵درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر، کاهش ۳۰درصد نمک در محصولات غذایی، کاهش ۲۰درصد از میزان تحرکات ناکافی، کاهش ۲۰درصد استعمال دخانیات، کاهش ۲۰درصد فشار خون و به صفر رسانیدن میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های مصرفی انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد در سال‌های آتی با اتخاذ رویکردهای مناسب از سوی همه متولیان سلامت غذا بتوانیم گام‌های بلندی در راستای اصلاح الگوی تغذیه‌ای مردم برداریم.

وی یادآور شد؛ صیانت از سفره جامعه ایرانی و سلامت ایرانیان وظیفه شرعی و ملی بوده و قطعا باید پایش فرآیند تولید، واردات، توزیع و عرضه غذا از مزرعه تا سفره از اولویت‌های این حوزه قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha