تخفیف هزینه‌های بندری و کشتی بین ۲ بندر هند و چابهار ایران تمدید شد

چابهار- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخفیف ۴۰ درصدی هزینه‌های بندری کالا و کشتی در ۲ بندر JNPT و کاندلا هند، برای محموله های ارسالی از مبدا یا مقصد بندر شهیدبهشتی چابهار به مدت یک سال دیگر تمدید شد.

بهروز آقایی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تخفیف های متقابل بین بندر شهید بهشتی چابهار  و ۲ بندر مهم هند، سال گذشته در راستای پیوندهای منطقه ای، افزایش حجم ترافیک کالا و ترغیب صاحبان کالا و خطوط کشتی رانی، برای نخستین بار اجرایی شد.

وی گفت: این تخفیف ها به طور قطع به پایداری فعالیت خطوط کشتیرانی بین بنادر هند و بندر شهید بهشتی چابهار، افزایش فعالیت تجار و رونق تجارت منطقه کمک خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران که در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است، به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه از جمله هند دارد.

آقایی بیان کرد: مدل همکاری‌های بندر چابهار با بنادر هند می تواند الگویی برای دیگر بنادر کشور به منظور افزایش همکاری‌ها و استفاده مطلوب از ظرفیت‌های منطقه ای این بنادر در شمال و جنوب باشد.

وی افزود: با اعمال این تخفیف ها از سال گذشته شاهد رشد روزافزون صادرات و واردات کالا بین بنادر هند و چابهار هستیم، به گونه ای که تنها در ۶ ماهه امسال علاوه بر رونق چشمگیر صادرات کالا به مقصد هند و تداوم تردد منظم خطوط کشتیرانی لاینر به صورت هفتگی بین بنادر این کشور و بندر چابهار، ۷۵ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان نیز از طریق بندر شهیدبهشتی چابهار منتقل شد.

وی راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی با برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده بین بنادر هند و چابهار و ارائه تخفیف های دوسویه وارده بر کالا و کشتی را در جهت تداوم جریان کالایی و ترانزیتی و اجرایی سازی توافق نامه سه جانبه هند – ایران و افغانستان تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: بندر چابهار با ایجاد و بهره برداری از پنج پست اسکله با عمق ۱۶.۵- متر در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و  احداث و بهره برداری از ترمینال کانتینری و یخچالی محدودیتی در پذیرش انواع کالاهای ترانزیتی ندارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تداوم انتقال محموله های ترانزیتی و صادراتی از طریق بندر چابهار به مقاصد هند و افغانستان و برعکس و رشد ترانزیت و سایر شقوق حمل و نقل از این بندر اقیانوسی نسبت به سنوات گذشته خاطرنشان کرد: کاهش زمان و هزینه به عنوان عوامل مهم و تأثیرگذار جذب، رضایتمندی و اطمینان بخشی به صاحبان کالا است که با حمایت های دولت و سازمان بنادر و دریانوردی و هم افزایی دستگاه های مرتبط، رونق اقتصادی و توسعه متوازن و  پایدار دریامحور در محور شرق کشور بیش از پیش حاصل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha