به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه "بیزنس استاندارد" هند، رسانه های این کشور این مطلب را به نقل از وزارت بنادر و کشتیرانی این کشور اعلام کردند. این رسانه ها خاطرنشان کردند که بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران در سواحل غنی پر از انرژی جنوب ایران توسط ایران و هند و افغانستان برای تقویت روابط تجاری توسعه داده می شود.
بندر چابهار خارج از خلیج فارس واقع است و از ساحل غربی هند بسادگی و با دور زدن پاکستان قابل دسترسی است. بنا بر اعلام وزارت بنادر هند بنادر جواهر لعل نهرو و دیندایال هند، برای ارتقای اسکله شهید بهشتی بندر چابهار ایران به کشتی ها برای حمل محموله های باری به مقصد این اسکله و از مبداء آن تخفیف می دهند. البته برای مدت شش ماه گذشته، تخفیف ۵۰ درصدی در مورد هزینه های امور پایانه ای هم برای ترانزیت کانتینرها در نظر گرفته شده است.
این وزارتخانه هند خاطرنشان کرده است: جریان جابجایی محموله های باری بطور ثابت در جریان است و ترانزیت کالا از افغانستان هم در حال افزایش است. با وجود این افزایش حجم تردد، خط کشتیرانی در مورد سرویس هفتگی کانتینری به ما اطمینان داده است.
براساس این گزارش، به علت چالش های فعال سازی توافقنامه اصلی مربوط به بندر چابهار در روز ۶ مه ۲۰۱۸ یک قرارداد رسمی اجاره موقتی بین هند و ایران امضا شد و یک اس پی وی SPV ایرانی نیز (به عنوان منطقه آزاد چابهار از بنادر جهانی هند IPGCFZ یا شرکت ایرانی وابسته به شرکت بنادر جهانی هند – ایندیا پورتس گلوبال) برای اجرای آن در نظر گرفته شد.
سند مزبور حاکی است: شروط این قرارداد متفاوت از توافقنامه ۱۰ ساله است. مطابق این قرارداد، شرکت منطقه آزاد چابهار مسئولیت عملیات را در طول ۳۶۰ متری از اسکله در بندر شهید بهشتی در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ بر عهده گرفت . IPGCFZ اولین محموله را در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸ مدیریت کرد.
تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ در حدو د ۱۲۳ کشتی در این پایانه پهلو گرفته اند و شرکت یاد شده (IPGCFZ) حدود ۱۳ هزار و ۷۵۲ TEU و ۱۸ تن محموله را مدیریت کرده است.
تلاش ها برای ارتقای ترافیک در بندر چابهار در حال انجام است. قرارداد اجاره کوتاه مدت نیز تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱ تمدید شده است. وزارت کشتیرانی هند پیشنهاد کرد که سرویس کشتیرانی را از سواحل شرق و غرب هند به پایانه "وورسینو" در مسکو از طریق بندر شهید بهشتی با استفاده از مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب آغاز کند.
ششم ماه مه ۲۰۱۵ یک یادداشت تفاهم در سطح وزیر در باره اسکله شهید بهشتی بندر چابهار بین هند و ایران امضا شد و این توافق تاریخی روز ۲۳ مه ۲۰۱۶ در جریان سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به تهران اجرایی شد.
مطابق شروط قرارداد، هند باید دو پایانه را در فاز اول به هزینه ۸۵ میلیون دلار تجهیز و بهره برداری کند و بعد از فعال شدن قرارداد اصلی، هند برای مدت ۱۰ سال بندر شهید بهشتی چابهار را بهره برداری خواهد کرد.
در پی خروج آمریکا از برجام وزارت امور خارجه هند روز ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ به وزارت کشتیرانی توصیه کرد که دو بندر یاد شده هند را از تاثیر احتمالی تحریم های آمریکا مستثنی سازد.
توسعه بندر چابهار به گسترش روابط اقتصادی و دوجانبه میان هند و ایران کمک خواهد کرد و همچنین تجارت دریایی بین این کشورها را بیشتر تقویت خواهد کرد.
موقعیت بندر چابهار یک مزیت راهبردی و پتانسیل بالایی برای ایجاد پیوستگی بین هند، ایران، افغانستان، ازبکستان و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS بخصوص کشورهای شرقی مستقل مشترک المنافع و تقویت تجارت به همراه دارد.
نظر شما