پیداکردن استعدادها تنها نقطۀ شروع است

تهران- ایرنا- داور چهارمین المپیاد فیلمسازی در سی‌وسومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: پیداکردن این استعدادها خوب است؛ اما این‌همه ماجرا نیست و زمانی که کارها به تولید برسد می‌توانیم این فرایند را کامل و به‌خوبی ارزیابی کنیم.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در حالی امروز (۲ آبان ۹۹) به کار خود پایان می دهد که اولین دوره برگزاری مجازی خود را به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار کرد.

در این دوره از جشنواره که در خلال آن چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با هدف پیدا کردن ذهن‌های خلاق و ایده‌یاب بین نوجوانان برگزار شد، برگزیدگان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در دو بخش ایده و فیلم معرفی و مدال‌های این دوره المپیاد به برگزیدگان اهدا شد.

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در جشنواره امسال دستاورد خوبی داشت

سیروس حسن‌پور، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده که یکی از داوران این دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بود، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح کیفیت این دوره، گفت: جشنواره سی و سوم در بخش المپیاد فیلم‌سازی که بحث آموزش و مسائلی بود که باید برای بچه‌ها انجام می‌دادیم، به نظرم بسیار خوب برگزار شد و انرژی خوبی وجود داشت و قرار شد امسال کار ویژه‌تری صورت گیرد که آن‌هم به نتیجه و تولید رساندن ایده‌ها و طرح‌هایی باشد که در جشنواره امسال مطرح شدند. این موضوع هم برای المپیاد فیلم‌سازی در جشنواره امسال دستاورد خوبی بود.

وی افزود: در المپیاد فیلمسازی که امسال و برای چهارمین دوره برگزار می‌شد فراخوانی برای نوجوانانی که علاقه به فیلم‌سازی و کار فیلم‌نامه‌نویسی دارند برگزار و تعدادی کار از این نوجوانان جمع شد. این‌ها را در قالب گروه‌های مختلف که در حقیقت ۶۴ نوجوان بودند و هشت گروه و هشت منتور یا مربی هم با هر گروه هشت نفره کار می‌کردند، تقسیم کردند.

خروجی این بود که از هر گروه یک طرح داستانی با کمک خود این بچه‌ها داده می‌شد. جوایزی هم برای تشویق و انگیزه دهی به این نوجوانان تخصیص یافت و قرار است که این طرح‌ها تولید شود.

حسن‌پور که در فیلم‌های بسیاری از جمله آواز گنجشک‌ها (مجید مجیدی، ۱۳۸۶) و باران (مجید مجیدی، ۱۳۷۹) دستیار کارگردان بوده است، در توضیح طرح‌هایی که در این دوره از المپیاد فیلمسازی توسط نوجوانان مطرح شد، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها مختلف بود؛ از ایده‌های انیمیشنی که مورد اقبال واقع شد تا سوژه‌هایی واقعیکه موردتوجه قرار گرفت؛ مثلاً سوژه‌هایی در مورد محیط‌زیست و فضاهای مختلفی مطرح و بسته به گروه‌ها ارائه شد. هرکدام در نوع خودش مهم بود و بیشتر جنبه‌های کودک و نوجوان داشت.

به مسیر نوجوانان در فیلمسازی بیسار خوش‌بین هستم

کارگردان فیلم‌های رضایتنامه (۱۳۷۶)، غاز مهاجر (۱۳۷۸)، دهقان فداکار (۱۳۸۰)، قطار کودکی (۱۳۸۱) و تجربه ( ۱۳۸۲) تصریح کرد: من تاکنون چنین تجربه‌ای را حتی حضوری هم نداشتم و این انتخاب تجارب به علاوۀ چند روز پیاپی با بچه‌ها در ارتباط بودن و ردوبدل کردن تجارب درباره یک موضوع و پیشنهادهایی که به نظرم می‌رسید به این بچه‌ها بدهم برای این‌که بتوانند در آینده با کیفیت بیشتری مسیرشان را بیابند و تشویق شوند که مسیرشان را ادامه دهند، جالب بود و بسیار به این ادامه مسیر و این نوجوانان و کارشان خوش‌بین هستم.

ایده‌ها و ذهنیت این نوجوانان بسیار خوب بود و واقعاً خودم در برخی موارد تعجب می‌کردم بچه‌ها تا چه اندازه با استعداد هستند؛ این اتفاق جاری است، پیداکردن این استعدادها بخش خوبی است اما این‌همه ماجرا نیست و زمانی که کارها به تولید برسد، می‌توانیم ارزیابی صفر تا صد از این فرایند و مسیری که بچه‌ها در آن واردشده‌اند، بکنیم.

کرونا باعث تعطیلی جشنواره کودک و نوجوان نشد

وی در پاسخ به نقاط ضعف و قوت سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، تاکید کرد: نقاط ضعف این دوره از جشنواره این بود که اولین تجربه از این شکل برگزاری بود؛ بحث کرونا وارد کار شد و امکان برگزاری حضوری جشنواره را سلب کرد. کما اینکه در دوره‌های قبل این ماجرا به‌صورت حضوری در اصفهان برگزار می‌شد مربی‌ها روزانه با این نوجوانان ارتباط داشتند و ما این ارتباط را امسال به شکل حضوری ازدست‌داده بودیم.

موضوع دیگر مسائل و مشکلاتی بود که اینترنت با خودش داشت؛ یعنی این ارتباط گرفتن مجازی هم مزید بر علت است اما نقطه قوت این بود که این اتفاق به‌هرحال رخ داد یعنی کرونا باعث نشد این رویداد به‌طورکلی از بین برود و کار متوقف شود.

حسن‌پور تصریح کرد: این مسیر را به‌رغم همه این موارد ادامه دادیم و فکر می‌کنم بسیار خوب بود و حالا که تمام شده است و به عقب بازمی‌گردیم و نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر اتفاقات خوب و خروجی خوبی را به بار آورد.

کارگردان فیلم‌های چوپان دروغگو (فیلم ۱۳۸۴)، تصمیم کبرا (۱۳۸۵)، مروارید (فیلم ۱۳۹۱) و بازی نقاب ها (۱۳۹۷) در انتها یادآور شد: من در دوره‌های قبل حضور نداشتم اما همین مقطعی که خودم در این رخداد حضور پیدا کردم و وارد این عرصه و دعوت به کار شدم، برایم بسیار دوران شیرین و پر از جذبه‌ای بود؛ خوشحالم که وقت گذاشتم و این دوران را با نوجوانان و بچه‌ها سپری کردم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha