۳ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 1483
کد خبر: 84085856
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ریش بن سلمان لای قیچی اردوغان

۳ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 84085856
ریش بن سلمان لای قیچی اردوغان

تهران- ایرنا- بعد از گذشت ۲ سال از قتل عجیب و فجیع نویسنده و منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، حالا نامزد ترکیه ای وی ، علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در دادگاهی در آمریکا شکایت کرده است تا او همچنان نتواند از تله پرونده ضد بشری اش در ارتباط با قتل جمال خاشقچی خارج شود.

"خدیجه چنگیز" همچنین از ۲۰ سعودی دیگر نیز در ارتباط با این پرونده شکایت کرده است تا قتل خاشقچی دستخوش مرور زمان و فراموشی نشود.

حالا خاشقچی به استخوانی در گلوی بن سلمان و خاندان سلطنتی در عربستان تبدیل شده است که فرار از آن دشوار می نماید، حتی اگر همه حمایت های جریان تندرو و حلقه اطرافیان ترامپ از وی ، به خاطر پول پاشی و باج دهی شاهزاده در تله افتاده را پشت خود احساس کند.

طرح این شکایت در آمریکا ، بیش از آنکه یک پیگیری قضایی معمولی تلقی شود، نمایشی از یک پروژه جریان سازی است و پیش بینی می شود که پیگیری پرونده در آمریکا، یک جریان رسانه ای تند علیه خاندان سلطنتی در عربستان را کلید بزند؛ در جایی که بخش عمده دمکرات ها و نیز غالب رسانه های آمریکایی از دو منظر از طرح این شکایت استقبال خواهند کرد.

یکی اینکه بخشی از جامعه آمریکا به شدت با رفتارهای خودسرانه، ضد حقوق انسانی و متحجرانه و قرون وسطایی سران سعودی به تنگ آمده اند و دیگر اینکه کارنامه سعودی ها در خصوص حقوق بشر و بویژه حمایت از تروریسم و کشتار کودکان و زنان یمنی، دستمایه جناح مقابل دولت ترامپ در انتخابات است.

روابط ترکیه و عربستان که از هنگام سقوط محمد مرسی نخست وزیر مورد حمایت ترکیه از جریان اخوان المسلمین مصر به سمت تیرگی رفت و با بروز اختلافات سعودی ها با قطر و محاصره همه جانبه زمینی و هوایی این کشور درنیمه خرداد سال ۹۶ شمسی به اوج رسید، در این مدت، همچنان دچار تنش های عمده ای بوده است، اما از هنگام قتل جمال خاشقچی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ ، این پرونده به محور اصلی مجادلات و منازعات سیاسی رسانه ای دو طرف تبدیل شده است.

از  جمله در جریان بحران لیبی که سعودی ها به همراه اماراتی ها تلاش زیادی کردند تا مصر را به نیابت از خود وارد یک درگیری نظامی با ترکیه کنند.

محمد أبو رزق کارشناس سیاسی مصر اواخر تیرماه امسال در الخلیج انلاین نوشته بود که امارات و عربستان از ژوئن ۲۰۱۳ و هنگامی  که السیسی در مصر به قدرت رسید، از هر فرصتی برای اعلام حمایت سیاسی و مادی از وی استفاده کردند تا او را به عامل خود در منطقه تبدیل کنند.

دکتر محجوب الزویری، مدیر مرکز مطالعات موسوم به الخلیج هم در همان زمان ابراز عقیده کرده بود که امارات و عربستان به دنبال سوق دادن مصر برای انجام عملیات نظامی موقت در لیبی یا تحریک حفتر و نیروهای آن علیه مراکز حضور حکومت الوفاق مورد حمایت ترکیه هستند.

این تحرکات و تحریکات سعودی ها و اماراتی ها یک بار در آذر ۹۸ و بار دیگر در تابستان سال جاری دو کشور را در آستانه جنگی تمام عیار قرار داد.

اواسط تیرماه امسال، هنگامی که پارلمان مصر طرح مداخله نظامی ارتش را در خارج از کشور تصویب کرد و ژنرال السیسی هم به نیروهای این کشور آماده باش داد، تنش ها به اوج رسید ، بویژه آنکه رئیس جمهوری مصر تهدید کرده بود که اگر نیروهای وفاق به رهبری فائز السراج تحت حمایت ترکیه به سمت "سرت" درشرق لیبی حرکت کنند، در لیبی مداخله نظامی خواهد کرد.

در این مرحله اخبار و گزارش هایی در رسانه های منطقه منعکس شد که نشان می داد عربستان و امارات همچنان به تلاش های خود برای کشیدن پای مصر به یک درگیری نظامی با ترکیه ادامه داده اند و این در حالی است که در جریان اختلافات و تنش ها میان ترکیه و یونان در شرق مدیترانه نیز سعودی ها به همراه امارات طرف یونان را گرفتند و به نظر می رسید که از یک برخورد نظامی میان آنکارا و آتن بدشان نمی آید.

اما ماجرا به همینجا ختم نشد و سعودی ها که گلوی خود را زیر دندان های آنکارا می بینند، یک حرکت تازه زدند و اقتصاد ترکیه را نشانه رفتند.

مهرماه امسال به دنبال یکسری مجادلات لفظی میان دو طرف دولت عربستان ورود کالاهای ساخت ترکیه را ممنوع و کسب و کارهای داخلی را تحت فشار قرار داد تا با شرکای ترکیه ای اعم ازصنایع و بازرگانان این کشور هیچ معامله ای نکنند.

این اقدام عربستان در بحبوحه خساراتی که ترکیه از محل درآمدهای گردشگری اش بواسطه کرونا دیده بود، خبر ناگواری برای آنکارا محسوب می شد.

سعودی ها همچنین کارزاری رسانه ای و تبلیغاتی در خصوص سفر شهروندان خود به ترکیه براه انداختند و بهانه را عدم امنیت اجتماعی قرار دادند.

گویا حالا نوبت ترکیه بود تا با ورق زدن های جدید پرونده خاشقچی گلوی بن سلمان را بفشارد؛ آن هم برای اولین بار در دو سال گذشته بطور مستقیم پای محمد بن سلمان را به یک دادگاه آن هم در آمریکا باز کند.

به نظر می رسد، اوضاع بن سلمان برغم همه حمایت های دولت ترامپ از وی و سکوت مجامع بین المللی بخاطر اعمال نفوذ سیاسی و مالی عربستان، همچنان خوب نیست.

اما تمام کابوس ها و بدشانسی های شاهزاده بی تاب سعودی، این روزها به نزاع با ترکیه ختم نمی شود، چرا که برغم همه ولخرجی هایش در کاخ های اروپا و آمریکا، از نظر جوامع و دولت های اروپایی، او همچنان یک متهم حقوق بشری تلقی می شود.

همزمان با شکایت خدیجه چنگیز از بن سلمان، ۶۵ نماینده پارلمان اروپا از پایتخت های اروپایی درخواست کردند، سطح هیات شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ را که قرار است در ریاض برگزار شود، کاهش دهند.

اعضای پارلمان اروپا در نامه ای که امضاهای خود را پای آن گذاشته اند،‌ دلیل این درخواستشان را نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی اعلام کرده اند.

اکنون، حرکت خدیجه چنگیز درآمریکا، جدال لفظی و سیاسی و دیپلماتیک آنکارا و ریاض را با محوریت خاشقچی، وارد مرحله تازه ای کرده، روابط  به شدت منفی دو کشور را دوباره به اوج رسانده و بلبشوی انتخاباتی در آمریکا نیز این دو متحد واشنگتن را به حال خود رها کرده است و فعلا چشم اندازی برای پایان این نزاع با مداخله واشنگتن دیده نمی شود و به نظر می رسد ، ریش محمد بن سلمان همچنان لای قیچی پرونده قاشقچی و اردوغان گیر کرده  است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha