به گزارش خبرنگار ایرنا،افزایش ضریب ایمنی تردد و کاهش زمان سفر در این تقاطع که بر روی کمربندی شیراز ایجاد شده از جمله اهداف ساخت این تقاطع غیرهمسطح عنوان شده است.
تسهیل در رفت و آمد از بلوار شهید باهنر جنوبی به شهرک های جنوب کمربندی و بالعکس،کاهش ترافیک ورودی و خروجی شهرکهای جنوب کمربندی و بلوار شهید باهنر جنوبی و حذف دوربرگردان های کمربندی در این محدوده از دیگر اهداف ساخت این طرح عمرانی عنوان شد.
تحقق بخش زیادی از تعهدات دولت در کمربندی شیراز
استاندار فارس شنبه در آیین افتتاح تقاطع غیر همسطح شهیدان یغمور گفت: هماهنگی بین سازمانی در اجرای چنین پروژه هایی متاثر از دلبستگی مسئولان به شهروندان و پیشرفت شهر است و موجب ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم میشود.
عنایت الله رحیمی با بیان اینکه انسان محوری به معنای این است که شهر را به عنوان یک سیستم و موجود زنده در نظر گرفته شود،افزود: همه نیازهای یک شهر از جمله خیابانها، تقاطعها ، فضای سبز، امور فرهنگی و... باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: بی تردید توجه یک جانبه به پیشرفت بعضی نیازها و رها کردن سایر آنها مشکلات زیادی در پی دارد؛ بنابراین مدیریت شهری مبتنی بر علم به همه وجوه توجه میکند.
استاندار فارس با اشاره به آشنایی با مشکلات کمربندی شیراز و شهرکهای منتهی به آن اظهار داشت: در یک دهه گذشته شاهد رفع بسیاری از این مشکلات و به طورکلی توسعه و پیشرفت عمرانی در شهر شیراز بودهایم.
رحیمی با تاکید بر اینکه دولت در سالهای گذشته میلیاردها تومان اعتبار به رفع مشکلات کمربندی شیراز اختصاص داده اضافه کرد: سه تقاطع عدالت، وحدت و خلیج فارس طی سال های ۸۸ تا ۹۵ با اعتبارات دولتی و تملک های صورت گرفته از سوی شهرداری احداث شده است.
وی همچنین به کلنگ زنی تقاطع مهدی آباد با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در سال جاری اشاره کرد وگفت: این تقاطع از جمله تعهدات راه و شهرسازی در کمربندی شیراز است که امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز در اسرع وقت به نتیجه برسد.
عملیات احداث چندین دور برگردان، اصلاح مسیر، نصب دوربین های ثبت سرعت و تامین روشنایی از دیگر اقداماتی است که به گفته استاندار فارس از سوی راهداری و راه و شهرسازی با هدف ایمن سازی کمربندی شیراز انجام شده است.
وی قرار گرفتن تاسیسات شهری در مسیر پروژه های عمرانی را امری اجتناب ناپذیر دانست و عنوان کرد: جا به جایی این تاسیسات با همراهی دستگاه های خدمات رسان انجام میشود.
استاندار فارس بیان کرد: در زمان تهیه طرح تفصیلی شهر شیراز بخش درخور توجهی از هزینه های مورد نیاز در کمربندی به عهده شهرداری گذاشته شده است.
وی با تاکید بر اینکه نیازهای یک شهر همواره در حال تغییر است اظهار کرد: دیدگاه مدیریت شهری برای رفع این نیازها باید پویا و دینامیک باشد.
رحیمی بیان کرد: مدیریت شهری شیراز هم اکنون خدمات ارزندهای به شهروندان ارائه می کند به گونه ای که پروژه بزرگ خط دو مترو هم اکنون در حال اجرا است و با تلاش شهرداری و کمک مدیریت ارشد استان در طول عمر این دولت رکوردی کشوری در زمینه احداث خطوط زیر زمینی حمل و نقل ریلی در شیراز رقم خواهد خورد.
وی افزود: همچنین طرح های مقدماتی و مراحل تصمیم گیری تراموا در دستور کار قرار گرفته که باید شهرداری و شورای شهر بکوشند این پروژه نیز در ایام فعالیت آنها آغاز شود.
گلایه شهردار از هزینه سنگین جابه جایی تاسیسات شهری شیراز
شهردار شیراز نیز در آیین بهرهبرداری از تقاطع غیرهمسطح شهیدان یغمور گفت: اجرای این پروژه بدون اعمال محدودیت در تردد کمربندی کار بسیار دشواری بود که با همکاری پلیس راهور انجام شد.
حیدر اسکندرپور افزود: بخش زیادی از اعتبارات شهری صرف جابه جایی تاسیسات می شود که تقاضا دارم تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود که هزینه طرح های عمرانی در شیراز کاهش یابد.
وی در ادامه با تاکید بر تعیین تکلیف کمربندی شیراز گفت: کمربندی شیراز اکنون وارد محدوده شهری شده و شهروندان درخواست دارند که در این محل خدمات شهری دریافت کنند در صورتی که شهرداری متولی کمربندی نیست.
متولی کمربندی شیراز چه ارگانی باشد؟
وی با اشاره به اینکه متولی کمربندی راه و شهرسازی است اما مردم به دلیل قرارگیری این محور در حریم شیراز از شهرداری توقع خدمات رسانی دارند،اضافه کرد: از استاندار فارس درخواست دارم که موضوع کمربندی و مدیریت آن را تعیین تکلیف کند.
شهردار شیراز در ادامه اظهار داشت: در سال ۸۷ مهندسین مشاور برای ایمنی شیراز از خطرات سیلاب مطالعاتی انجام دادند که در این مطالعات اعلام شده بود که برای ایمنی حوزه آبریز دروازه قرآن در بالادست ۵ بند و یک لوله گذاری به موازات لوله گذاری موجود در دروازه قرآن انجام شود که به هر دلیلی این اقدامات در گذشته انجام نشده بود.
وی ادامه داد: فروردین سال گذشته سیلاب ویرانگری در محل دروازه قرآن شکل گرفت و تعدادی از هم وطنان جان خود را به این خاطر از دست دادند.
اسکندرپور اضافه کرد: با هماهنگی بین شهرداری شیراز،منابع طبیعی و سازمان آب در یک سال گذشت، شش بند توسط منابع طبیعی در بالادست دروازه قرآن احداث شد که با این اقدام بخش زیادی از سیلاب از کوه های بمو در این بندها متوقف می شود و در حریم شهر نیز شهرداری عملیات احداث لوله دوم را در روزهای اخیر آغاز کرد و تا ماه های آینده به سرانجام خواهد رساند و عملا با کار جمعی دستگاه های اجرایی مخاطرات حوزه آبریز دروازه قرآن مدیریت خواهد شد.
شهردار شیراز گفت: تقاطع غیرهمسطح شهیدان یغمور طی چند هفته گذشته تکمیل شده بود اما تاخیر در افتتاح این پروژه به این دلیل رخ داد که مقرر شده بود وزیر راه و شهرسازی در این مراسم حاضر شود که به دلیل شیوع کرونا و مسایل دیگر این امر محقق نشد.
نظر شما