۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 1005
کد خبر: 84090168
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک مقام استانداری فارس: به دنبال تقویت حضور در بازار کشور عراق هستیم

شیراز- ایرنا- مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: تقویت حضور در بازار کشور عراق را به عنوان یکی از اولویت‌های بخش اقتصادی استان در دستور کار داریم و در این زمینه تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده است.

عبدالعظیم خادم حمزه، سه‌شنبه در جلسه میز تخصصی عراق که به شکل وبینار برگزار شد افزود: بر همین اساس انتظار است که اتاق بازرگانی فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی این استان فعالیت‌های تخصصی و کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام دهند.
وی افزود: تولید کنندگان و صادر کنندگان ما باید بر اساس نیاز و شناخت از بازار صادراتی خود اقدام به تولید محصول و بازاریابی آن کرده و قطعا اگر تولیدات ما در قالب زنجیره ارزش کالایی وارد بازار کشورهای هدف صادراتی شود موفقیت ما هم بیشتر خواهد بود.
او اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه دائمی فروش و معرفی کالاهای استان فارس در کشور عراق و آموزش تجار و بازرگانان برای آشنایی با فرهنگ و بازار این کشور از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مشکل تردد تجار ایرانی به کشور عراق رفع شده است
رایزن بازرگانی ایران در عراق هم گفت: در مدت اخیر به دلیل ویروس کرونا مرزهای کشور عراق به روی ایرانیان بسته شد که در این مدت صاحبان واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی نتوانستند در این کشور حضور پیدا کنند اما هم اینک مشکل تردد برای تجار و بازرگانان ایرانی رفع شده و تردد انجام می‌شود.
عبدالامیر ربیهاوی، با اشاره به اعلام ممنوعیت‌های صادراتی به عراق افزود: کشور عراق از چند سال گذشته برنامه‌ریزی مدونی را برای خودکفایی در برخی حوزه‌ها از جمله کشاورزی دنبال می‌کند که تجار و بازرگانان می‌توانند در کنار ممنوعیت‌های وارداتی که کشور عراق اعلام کرده، مباحث مهم سرمایه‌گذاری‌های مشترک، سرمایه‌گذاری و صنایع تبدیلی را با جدیت دنبال کنند.
وی ادامه داد: ارتباط و شناخت بازرگانان ما از تجار عراق بسیار کم است و کالاهای ایرانی با وجود کیفیت بالایی که دارند اما بازاریابی مناسبی در بازار عراق در خصوص آنها نشده به طوری که در بسیاری از مواقع می‌بینیم که بازار عراق با کالاهای ما آشنایی لازم را ندارد که این ضعف ما است.
او ادامه داد: از دیگر مشکلات تجار ما در صادرات به دیگر کشورها، نوسان نرخ ارز است که چنانچه بازرگانان و تجار ما در موضوع قراردادها اتاق بازرگانی را ناظر خود بدانند از میزان آسیب‌پذیری آنها کاسته شده و آمار صادرات ما افزایش می‌یابد.
ربیهاوی افزود: فارس باید توان بیشتری بر روی بازار کشور عراق بگذارد که در این زمینه سفارتخانه کشورمان در عراق می‌تواند اطلاعات دقیق، به روز و خوبی را به تجار و بازرگانان ارائه دهد.

استراتژی حمایت از صادرات به عراق باید تدوین شود
سرکنسولگری ایران در بصره هم، با اشاره مشکلات ساختاری موجود در صادرات از کشورمان به کشور عراق گفت: با توجه به چشم‌انداز صادراتی مشخص شده کشور برای میزان صادرات به عراق، باید استراتژی حمایت از صادرات به عراق در کشور تدوین و اعمال شود.
مهرزاد زارعی افزود: بسیاری از تجار و بازرگانان ما گمان می‌کنند عراق به دلیل عدم سیاست واحد، بازار ساده‌ای دارد اما این طور نیست بلکه بازار کشور عراق پیچیدگی‌هایی دارد که یکی از الزامات موفقیت در بازار این کشور برنامه‌ریزی برای حضور بلند مدت است.
وی، عمده چالش‌های روابط تجاری و اقتصادی ایران با عراق را فقدان راهبرد فراگیر ملی و بلند مدت نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور، موازی کاری و تعدد مراکز مدیریتی و دخیل در حوزه تجاری و اقتصادی، محدودیت‌ها و مشکلات بانکی و بیمه‌ای، مشکلات زیر ساختی مانند گمرک و بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی، نبود سامانه جامع و یکپارچه گمرکی در مرزهای خروجی به سمت عراق، ناتوانی در معرفی کالاهای ایرانی و بازاریابی نامناسب در کشور عراق، عدم آگاهی و شناخت سلایق بازار عراق، ضعف در سیستم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و عدم حمایت‌های خاص و مشوق‌های اختصاصی دولتی برای اقدامات ترویجی و اثرگذار در تجارت با عراق دانست.
زارعی، تغییر نگاه و دیدگاه مدیران دولتی و تجار کشورمان نسبت به بازار کشور عراق، تلاش برای حذف واسطه‌ها میان شرکای تجاری و فعال‌سازی شرکت‌های مدیریت صادرات به جای شرکت‌های تولیدی، اعمال کنترل و نظارت بیشتر بر کالاهای صادراتی از سوی نهادهای نظارتی در مرزها، برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با فرهنگ تجارت با کشور عراق برای تجار کشورمان، توجه به زیرساخت‌های تجاری مرزی و رفع مشکلات، ایجاد مرکز دائمی فروش در داخل عراق و ایجاد مراکز دائمی فروش مرزی را جمله راهکارهای حضور موفق در بازار عراق دانست.

برخی فرصت‌های اقتصادی ایجاد شده در منطقه را از دست داده‌ایم
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس هم گفت: صادر کنندگان فارس حضور موفق و طولانی مدتی در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته‌اند اما به دلیل قالب شدن مسایل سیاسی بر اقتصادی، برخی از فرصت های اقتصادی که بازرگانان ما با زحمت بسیار ایجاد کرده‌اند یا از بین رفته یا در حال از بین رفتن است.
خسرو فروغان، توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها را نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم دانست و افزود: برای افزایش مبادلات تجاری باید مشکلات موجود داخلی صادرات کشور مرتفع شود تا صادرکنندگان و تجار ما بتوانند بر روی بازارهای هدف خود متمرکز شوند.
وی ادامه داد: هم اینک بسیاری از کالاهای صادراتی استان فارس از طریق بازارچه‌های مرزی صادر می‌شود که برای رفع این مشکل باید تدبیری اندیشیده شود.

فعالان اقتصادی فارس نیاز بازار عراق به خدمات فنی مهندسی را تامین کنند
دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز، عمده محصولات صادراتی این استان به کشور عراق را لبنیات، کود اوره، سیمان، رب گوجه فرنگی و مواد غذایی دانست و گفت: بررسی‌های میدانی و نیازسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بازار کشور عراق به محصولات دیگری به ویژه در حوزه خدمات فنی مهندسی و توریست درمانی نیاز دارد که فعالان اقتصادی فارس می‌توانند در این زمینه خدمات با کیفیتی را ارائه کرده و جایگاه خوبی را در بازار عراق به دست آورند.
امید ماهرانی افزود: به رغم اینکه طی یک و نیم سال گذشته بر روی بازار کشور عراق به عنوان بازار صادراتی استان متمرکز شده‌ایم اما سهم صادرات فارس در بازار کشور عراق در خور استان فارس نیست و بیشتر گواهی مبداهای کالاهای فارس در مرز و به اسم استان های دیگر صادر می‌شود.
وی ادامه داد: با همکاری بخش دولتی در استان برنامه‌ریزی های کاربردی برای حضور تجار و بازرگانان فارس در  بازار کشور عراق انجام داده‌ایم که در این برنامه‌ریزی‌ها تلاش شده که از بخش خصوصی استان حمایت‌های لازم انجام شود.

تجار فارس بدون واسطه در بازار عراق حضور داشته باشند
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم، وضعیت فعلی صادرات این استان به کشور عراق را خوب توصیف کرد و گفت: تاکید ما بر گسترش و توسعه فعالیت های تجاری و حضور مستقیم و بدون واسطه تجار فارس در کشور عراق است.
سید رضا ساداتی افزود: پتانسیل توریست درمانی استان فارس هم بسیار مورد استقبال مردم کشور عراق است که فعالان اقتصادی ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند و لازم است که در زمینه جذب توریسم درمانی اقدامات گسترده‌تری انجام شود.
وی ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به استان فارس کند.