پهپادی که فوران آتشفشان را پیش‌بینی می‌کند

تهران-ایرنا- یک گروه بین‌المللی از محققان با ابداع سیستمی موفق به اصلاح پهپادهای عادی شدند که می‌تواند زمان فوران یک آتشفشان فعال را بهتر پیش‌بینی کند.

 به گزارش پایگاه اینترنتی انگجت، این گروه بین المللی از محققان در سال ۲۰۱۹ بر اساس پروژه ای به نام Above  به «پاپوآ گینهٔ نو» سفر کردند تا کوه آتشفشانی Manam این جزیره را مشاهده کنند.  

آنها پهپادهایی (هواپیمای بدون سرنشین) مانند DJI Phantom را با خود آورده بودند و که آن را با اجزایی مانند سنسورهای مینیاتوری گاز و طیف سنج ها اصلاح کردند.

محققان پروژه  Above از فاصله ایمن حدود چهار مایلی، این هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) را در نزدیکی منافذ فعال سطح این آتشفشان هدایت کردند و در طول مسیر نمونه ها را جمع آوری و اندازه گیری هایی انجام دادند.

این داده ها به تیم اجازه داد تا نسبت گوگرد و دی اکسید کربنی را که آتشفشان تخلیه می کند، محاسبه کنند. به گفته محققان محاسبه این نسبت برای تعیین احتمال وقوع فوران بسیار مهم است زیرا به متخصصان آتشفشانی کمک می کند تا منبع ماگما یک آتشفشان را تعیین کنند.  

به علاوه محققان پروژه Above می گویند داده های جمع آوری شده به دانشمندان کمک می کند تا درک بهتری از چگونگی کمک آتشفشان ها به چرخه جهانی کربن داشته باشند؛ این موضوع شناخت محققان را از تغییرات اوضاع اقلیمی نیز بیشتر می کند.

مشروح یافته های این محققان در مجله  Frontiers in Robotics and AI منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha