۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۷:۳۱
کد خبر: 84100733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زخم آسیب دیدگان از کرونا و مرهم تسهیلات

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۷:۳۱
کد خبر: 84100733
زخم آسیب دیدگان از کرونا و مرهم تسهیلات

مشهد- ایرنا- ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و کارگران و کارفرمایان را بیکار و خانه نشین کرد که پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده و تعطیل شده از سوی دولت، مرهمی بر زخم صاحبان این مشاغل به شمار می‌رود.

اقتصاد خراسان رضوی بویژه کلانشهر مشهد مبتنی بر زائر و گردشگر است چرا که هر سال بویژه در ایام نوروز و تابستان این خطه میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر بود که با شیوع کرونا دیگر از گردشگر و گردشگری و رونق مشاغل پیرامون آن نظیر صنعت هتلداری، رستورانها، مراکز خدماتی و گردشگری خبری نیست.
طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه در کشور بر اثر شیوع کرونا آسیب جدی دیده اند.
به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، بیش از ۵۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این استان مربوط به حوزه خدمات است و عمده بیکاری ناشی از شیوع کرونا در این استان نیز مربوط به این ‌حوزه بویژه خدمات گردشگری است.
در این میان پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده و تعطیل شده بر اثر شیوع کرونا از سوی دولت، مرهمی بر زخم خانه نشینی کارگران و کارفرمایان این مشاغل به شمار می‌رود.

پای صحبت صاحبان مشاغل زیان دیده و برخوردار از تسهیلات کرونایی  

یکی از صاحبان مشاغلی که در شهرستان سبزوار تسهیلات کرونایی دریافت کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: من کارفرمای یک مهد کودک و یک موسسه خیریه با فعالیت در زمینه سالمندان می باشم که به دلیل شیوع کرونا این مراکز از اسفند پارسال تاکنون تعطیل شده‌اند.
مهدی ذبیح اللهی افزود: در حال حاضر چهار میلیارد ریال بابت تسهیلات کرونایی به کارگاه مهد کودک با ۳۵ نفر شاغل پرداخت شده و قرار است ۲۰  میلیارد ریال نیز بابت موسسه خیریه سالمندان با ۱۶۰ نفر شاغل پرداخت گردد.
وی ادامه داد: در این راستا به ازای هر نفر شاغل ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود و برای بازپرداخت آن سه ماه تنفس تعیین شده است.
یک صاحب هتل در مشهد نیز که تسهیلات کرونایی دریافت کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون افزون بر ۸۰ درصد هتل ها در مشهد تعطیل شده اند و درصد اندکی که دایر هستند مرتبط با هتلهای دولتی می باشند.
حسین مرادی افزود: با شیوع کرونا هفت هزار و ۷۰۰ شاغل در جامعه هتلداری مشهد بیکار شده اند و اگر حمایت و کمکهای دولتی انجام نشود شاهد نابودی این صنعت خواهیم بود.
وی ادامه داد: ۱۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده ام که بعد از سه ماه تنفس باید ماهیانه ۶۲۰ میلیون ریال برای اقساط آن پرداخت کنم.

این صاحب هتل گفت: این واحد با ۸۵ کارمند از اسفندماه سال گذشته تعطیل است و اکنون فقط پنج نفر از کارکنان در بخش نگهبانی و پشتیبانی سر کار هستند.
وی افزود: تسهیلات کرونایی دریافت شده صرف هزینه های بسیار ساخت و ساز و تجهیز و بهسازی هتل جهت آمادگی برای مسافران شده و بخشی نیز صرف حقوق کارکنان و بازپرداخت اقساط این تسهیلات می‌شود.

مرادی ادامه داد: کارکنان این هتل که اکنون خانه نشین شده اند، باید زیرپوشش بیمه بیکاری قرار گیرند که پرداخت آن با چالشهایی مواجه است.

یکی از ساکنان شهرستان قوچان نیز که تسهیلات کرونایی دریافت کرده است گفت: شرکت مسافربری با یک کارمند در مرز باجگیران دارم که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعطیل است.
بهزاد نظرنژاد افزود: ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده ام  که از آبان ماه بازپرداخت اقساط آن به میزان ۶ میلیون ریال در ماه آغاز شده است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی هزینه زندگی را از همین تسهیلات تامین می کنیم.

راننده تاکسی شهرستان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسافران تاکسی در دوران شیوع کرونا بسیار کاهش یافته به طوریکه در مدتی که رفت و آمدها ممنوع بود و پس از آن نیز مسافران به دلیل خطر شیوع کرونا سوار تاکسی نمی‌شوند.

جواد رفیع زاده افزود: ۶۰ میلیون ریال تسهیلات کرونایی از طریق ثبت نام در سایت دریافت کرده ام و از همین مبلغ خرج زندگی را تامین می کنم.
سعید کبودانی که در شهرستان تربت‌جام خیاطی دارد، گفت: ۲۰ سال است که خیاطی دارم و علاوه بر خودم  دو نفر دیگر در این خیاطی مشغول  هستند که به دلیل شیوع کرونا اکنون درآمدی نداریم.
وی افزود: ۲۴۰ میلیون ریال تسهیلات کرونایی دریافت کرده ام که بابت پرداخت بیمه کارکنان و هزینه زندگی صرف می شود.

کاهش ۷۰ درصدی فروش اصناف در مشهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: شیوع ویروس کرونا تاثیرات منفی جدی نه تنها بر اقتصاد استان و ایران بلکه بر اقتصاد کل جهان داشته است.
علی رسولیان افزود: پارسال این استان شرایط مطلوبی را در حوزه اقتصادی تجربه کرد و رشد شاخصها نشان دهنده وضعیت مناسب اقتصادی استان بود اما از اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به اقتصاد و اشتغال وارد شد و رکود اقتصادی دامنگیر استان گردید.
وی ادامه داد: حوزه خدمات نقش بسیار اثرگذار بر اشتغال خراسان رضوی دارد به طوری که حدود ۵۶ درصد از اشتغال و اقتصاد استان مربوط به حوزه خدمات است و به دلیل شیوع کرونا، این بخش با رکود جدی مواجه شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برآوردها نشان می‌دهد بر اثر کرونا افزون بر ۷۰ درصد از فروش اصناف در این استان بویژه شهر مشهد  کاهش یافته و بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی تعطیل هستند، مراکز اقامتی هم که فعالیت دارند، کمتر از پنج درصد توسط گردشگران اشغال شده است.
وی افزود: برای جبران آسیبهای وارده از شیوع ویروس کرونا به کسب و کارها و اشتغال، چند اقدام مهم از سوی دولت در استان انجام شد تا بتوان بر مشکلات فائق آمد.
رسولیان ادامه داد: قبل از انجام هر اقدامی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تصمیماتی در حوزه مالیات، بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی گرفت تا به کسب و کارهایی که از شیوع کرونا خسارت دیدند، کمک شود.
وی با تاکید بر جذب سهمیه خراسان رضوی از تسهیلات ویژه کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا گفت: تاکنون بنگاه‌های اقتصادی بسیار برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند و امید است بتوان از این طریق مشکلات مالی آنها در پرداخت هزینه‌ها و حقوق کارگران را برطرف نمود.

درخواست بیش از  ۴۵ هزار فقره تسهیلات کرونایی در استان

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: ۴۵ هزار و ۸۰۶ فقره درخواست در این استان برای دریافت تسهیلات کسب و کارهای آسیب ‌دیده از کرونا توسط متقاضیان در سامانه "کارا" ارسال شده است.
محمد امین بابایی افزود: این تعداد پرونده در مجموع دارای ۹۳ هزار و ۳۸۴ نفر اشتغال و درخواست بیش از ۹۹۵ میلیارد و ۶۴  میلیون تومان است.
وی ادامه داد: از این تعداد درخواست ۳۳۷ مورد با اشتغال دو هزار و ۲۵۴ نفر هم در دست بررسی و منتظر اعلام نظر دستگاههای اجرایی است و سایر درخواستها به بانکهای عامل ارسال شده‌اند.
معاون اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بانکهای عامل تاکنون ۵۵۸ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان معادل ۴۰ درصد سهمیه ۱۳۸۸ میلیارد تومانی استان را پرداخت کرده‌اند.
وی افزود: ۱۹ بانک و موسسه مالی و اعتباری در خراسان رضوی عامل پرداخت این تسهیلات هستند.

پرداخت تسهیلات به ۵۶ درصد معرفی شدگان به سیستم بانکی استان

دبیر شورای  هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۵۶  درصد معرفی شدگان به سیستم بانکی این استان تسهیلات کرونا دریافت کرده‌اند.
حمید صفایی نیکو افزود: برای پرداخت تسهیلات کرونا وثیقه‌ها ساده و بخشنامه‌ها بسیار شفاف و مدت بازپرداخت تسهیلات دو ساله شده است.
وی ادامه داد: چک برگشتی، وام معوقه، مانده بدهی و صورت‌های مالی دارای مشکل مانعی برای دریافت تسهیلات نیست و متقاضیان می‌توانند تسهیلات کرونا دریافت کنند.

دبیر شورای  هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه تمامی مسوولان شعب باید این وام را بدون هیچ‌گونه سخت‌گیری به متقاضیان پرداخت کنند گفت: کسانی که برای گرفتن تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند نیاز به ضامن‎ کارمند یا گواهی کسر از حقوق ندارند.
وی افزود: مسدود کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها غیرقانونی است و هیچ بانکی حق ندارد پس از پرداخت تسهیلات بخشی از آن را مسدود کند.

تاکنون ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۵۰۹ هزار و ۹۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha